וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאון רקנאטי: התרבות הארגונית של קרדן - הסיבה לשילובה בגרעין השליטה של אי.די.בי אחזקות

הארץ

2.7.2001 / 8:51

התרבות הארגונית של קבוצת קרדן היא הסיבה המרכזית לשילובה בגרעין השליטה של אי.די.בי אחזקות - כך הסביר בסוף השבוע האחרון ליאון רקנאטי את הסיבה לבחירת קרדן כשותפה פוטנציאלית. קרדן, יש לומר, נבחרה מבין שורה של אנשי עסקים שהביעו התעניינות באי.די.בי אחזקות, לרבות יצחק שרם ואליעזר פישמן, שאף מחזיק כיום יותר ב-5% ממניות החברה.

מה שרקנאטי עדיין לא הסביר הוא מהי אותה "תרבות ארגונית" שיביאו לאי.די.בי קרדן ובעלי השליטה בה, יוסף גרינפלד ואבנר שנור, וכיצד היא תסייע להשבחת ערכה של אי.די.בי.

1. תיק מפוזר

הרושם הראשון שעולה מתיק ההשקעות של קרדן הוא פיזור רב של אחזקות בעסקים שונים. הפיזור הרב הכולל שברי אחזקות בחברות שונות, מותיר תחושה של חוסר מיקוד באסטרטגיה העסקית. הדו"ח הכספי של קרדן מלמד על אחזקה בלא פחות מ-100 חברות, מהן כמעט 30 שאינן פעילות. ייתכן כי חוסר המיקוד הוא שמסביר את הדיסקאונט בשיעור של 33% בין שווי השוק של קרדן לבין השווי המיוחס לנכסיה.

תחומי העיסוק של קרדן נעים בעיקר סביב תחומי הסחר, הפיננסים והנדל"ן. את עיקר המשקל בתחום הסחר נוטלת החברה הבת קרדן מוטורס, המייבאת לישראל את דגמי המכוניות ג'נרל מוטורס, אופל, איסוזו וסאאב. בצד הסוכנות, שמנוהלת על ידי מפקד חיל האוויר לשעבר, אביהו בן נון, וייצרה ב-2000 רווח של 46 מיליון שקל, מייבאת קרדן עוד שורה ארוכה של מותגים, שתרומתם לרווח הנקי של החברה מזערי עד שולי.

בין עסקיה הרבים של קרדן בולט בהעדרו דווקא תחום התעשייה. ייתכן כי הסיבה לכך היא תחום ההתמחות המקורי של בעלי השליטה - מסחר ביהלומים - שכיוון אותם בעיקר לתחומי הסחר והפיננסים, ופחות מכך לעסקים בעלי אופי תעשייתי.

2. פנסיה וביטוח במזרח אירופה

לקרדן יש לא מעט עסקים בישראל, אבל המשקל הסגולי העיקרי של עסקיה נמצא בעיקר במזרח אירופה, אולי בגלל שגרינפלד הוא יליד הונגריה. החלק הדומיננטי בעסקיה של קרדן הם עסקי נדל"ן המתפרסים על כמה מדינות במזרח אירופה. החלק הפחות מוכר הוא עסקי הביטוח, שהולכים ותופסים בהדרגה נתח גדול יותר בפעילותה של הקבוצה.

קרדן מדווחת כי היא מחזיקה באמצעות חברה משותפת לה, לדויטשה בנק ולבנק האירופי לפיתוח (EBRD) בקרן הפנסיה הגדולה ביותר בבולגריה, וכן בשני שלישים מחברת הביטוח השנייה בגודלה בבולגריה. בנוסף, שולטות קרדן ושותפותיה בחברת הביטוח השנייה בגודלה ברומניה. ב-2000 רכשו שלוש השותפות חברות ביטוח נוספות בסלובקיה וקרואטיה.

תרומתם של עסקי הביטוח לרווחיה של קרדן אינה ברורה עדיין. החברה מסרה כי המגזר הפיננסי כולו הסב לה ב-2000 הפסד של 4.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14.2 מיליון שקל ב-1999.

3. שתיקה תקשורתית

כיאה לתרבות העסקית של מרבית היהלומנים הישראלים, גם בקרדן משתדלים להימנע מחשיפה תקשורתית.

בעלי השליטה בקרדן מיעטו עד כה להתבטא בעיתונות ושמרו על פרופיל נמוך. עובדה היא שבכל הספקולציות שהועלו באחרונה בעיתונות לגבי זהותם של השותפים החדשים באי.די.בי, שמם של גרינפלד ושנור לא נקשר מעולם.

ייתכן שדווקא השקט התקשורתי שמאפיין את הקבוצה הוא שמשך את לבו של ליאון רקנאטי, לעומת הססגוניות הרועשת שנקשרה בשמותיהם של המתמודדים האחרים על מניותיו של אודי רקנאטי הפורש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully