וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסדות להנצחת השואה וניצולים נזקקים יתחלקו בכספי נספים בשואה שלא יימצאו להם יורשים

עמירם ברקת

6.12.2005 / 8:09

עפ"י ההסדר המתגבש, המוסדות להנצחת השואה ייכללו ברשימת מקבלי הכספים בעדיפות נמוכה מהניצולים הנזקקים; כך סוכם אתמול בוועדת משנה של ועדת החוקה, לקראת אישורו הסופי של החוק להשבת נכסי הנספים בשואה





על-פי הצעת החוק תוקם חברה שתאתר נכסים בישראל - חשבונות בנק, מניות ונכסי נדל"ן - שהיו בבעלות יהודים שנרצחו בשואה. ההערכות הן כי שוויים של נכסים אלה הוא מאות מיליוני שקלים לכל הפחות. לפי ההערכות, רק לחלק קטן מהנכסים יימצאו יורשים.



שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, התנגד להעברת הכספים למוסדות להנצחת השואה בנימוק שמוסדות אלה כבר מתוקצבים על ידי הממשלה. יו"ר הנהלת יד-ושם, אבנר שלו, נפגש לאחרונה עם שר האוצר, אהוד אולמרט, ובעקבות הפגישה הודיע האוצר כי הוא חוזר בו מהתנגדותו.



שלו נפגש גם עם ח"כ אביטל ולדבריה, הסביר לה שמצבו הכספי של המוסד רעוע וכי הוא נאלץ לחפש מקורות לגיוס כספים מכיוון שהממשלה התחייבה להעביר ליד-ושם 70 מיליון שקלים אך בפועל העבירה 30 מיליון.



במקביל, שלו שיכנע גם את ארגוני הניצולים להסכים לכך שמוסדות ההנצחה יקבלו חלק מהכספים בעדיפות נמוכה מזו של הניצולים הנזקקים. גורמים בארגוני הניצולים אמרו ל"הארץ" כי שלו ביקש לקבוע מראש נוסחה לחלוקת הכספים אך הצעתו נדחתה על הסף.



ביד-ושם הכחישו כי הציעו לקבוע מראש את אחוזי החלוקה. דוברת יד-ושם אמרה כי "תמיכת הממשלה במוסד הנה חלקית בלבד ומשתנה מדי שנה, לכן אנו נאלצים להיאבק כדי לגייס מקורות אחרים. ביד-ושם, כמו בארגוני הניצולים, סבורים שהכספים מנכסי הנספים בשואה צריכים להיות מוקדשים בראש ובראשונה ליורשים, אחר כך לניצולים ורק אחרי כן לזיכרון ולהנצחה. מוסדות ההנצחה, כמו הניצולים, סבורים שיש משום עשיית צדק בכך שרכושם של מי שנרצחו ונותרו ללא יורשים יופנה גם להנצחת זכרם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully