וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרמל עוד לא גייסה וכבר נאלצת לדחות את הגיוס

עומר שרביט

6.12.2005 / 11:39

החברה פירסמה מידע שנעדר מהתשקיף והרשות לניירות ערך דרשה לדחות את ההנפקה

מבוכה גדולה בהנפקת כרמל אחזקות, המחזיקה בין היתר במותג שטיחי כרמל. החברה, שבשליטת משפחת איתני, נאלצת לדחות את גיוס ההון שלה, בעקבות הודעה לעיתונות שהציגה מידע צופה פני עתיד לגבי פעילותה. מידע זה, שכלל פרטים בדבר כושר הייצור, ההכנסות והרווחים של כרמל, כמו גם תוכנית ההשקעות שלה בעתיד, לא קיבל ביטוי בתשקיף של החברה.

כך למשל, מנכ"ל החברה עופר איתני, העריך כי עד סוף השנה הבאה כרמל תגיע למחזור הכנסות של 200 מיליון שקל לפחות ובתחילת השנה הבאה כרמל תשקיע 18 מיליון שקל בהגדלת כושר הייצור שלה למטרות יצוא. בנוסף, צויין כי החברה בודקת רכישה של מפעל שטיחים באוקראינה או בטורקיה. בשל הפרסום של פרטים אלה, רשות ניירות ערך דרשה מהחברה לדחות את ההנפקה ולפרסם תיקון לתשקיף - הליך סבוך שיעיב על השלמת המכרז הציבורי.

לא זו בלבד, אלא שמההודעה לעיתונות של כרמל ניתן היה להבין כי הגיוס הושלם וכפי שנכתב בכמה אמצעי תקשורת, כרמל "סיימה גיוס בסך 50 מיליון שקל באג"ח להמרה". כרמל אמנם סיימה את המכרז המוסדי, אך לא את הציבורי. גם היקף הגיוס אינו מדויק - 47.5 מיליון שקל ולא 50 מיליון, כפי שפורסם.

בעקבות הפרסומים בעיתונות, המכרז הציבורי יידחה ליום חמישי, לאחר שהיה אמור להתקיים היום. למה הדבר דומה? החברה רצה לספר לחבר'ה, אך דיברה יותר מדי, מוקדם מדי ובסופו של דבר גם סיכנה את מה שהיה כמעט מובטח.

על רקע הקשיים בשוק ההנפקות ובפרט בשוק הראשוני, שבו שלוש חברות ביטלו את ההנפקות שלהן בשבוע שעבר ושתיים נאלצו להסתפק רק באג"ח, נראה כי כרמל ונציגיה העמידו בסכנה את הגיוס כולו, שיידחה עד לתיקון אותם פרטים שנעדרו מהתשקיף.

רשות ני"ע, בראשותו של משה טרי, אמנם עשתה שרירים מול החברה בכל הנוגע למידע צופה פני עתיד, אך עיון בתשקיף החברה מעלה כי המוסדיים ממשיכים לנצל את אוזלת ידה בכל הנוגע לרכישות מוסדיים הקשורים לחתם. במסגרת חוק החיתום החדש, הרשות מבקשת לעגן תקנה שתגביל את רכישות המוסדיים הקשורים לחתמים ל-5% עד 10%. במקרה הנוכחי, קרוב ל-80% מההתחייבות המוסדית, בהיקף של 40 מיליון שקל, הוזמנה על ידי גופים הקשורים לחתמי ההנפקה, וביניהם איפקס חיתום, סולומון, רוסאריו, אלטשולר שחם ואנליסט.

כדי להתגבר על העניין המועט של המשקיעים המוסדיים בהנפקות של חברות קטנות עם סחירות נמוכה, החתמים משכנעים את המוסדיים להשקיע בחברה על ידי כך שייהנו גם מעמלת החיתום של בית ההשקעות אליו הם שייכים.

כרמל אחזקות, שבשליטת משפחת איתני, עוסקת בשיווק רהיטים, שטיחים, כלי בית וחיפויי רצפה באמצעות חנויות ביתילי, אי.די דיזיין וכאמור שטיחי כרמל. האג"ח של החברה הן לתקופה של 5 שנים בריבית של 5.6% וניתנות להמרה ל-25.4% מהחברה. את 2005 סיימה כרמל עם רווח נקי של 6.7 מיליון שקל על הכנסות של 129 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully