וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בארה"ב תובעים אותך על כוס קפה ששפכת, אבל בלונדון, אפילו אם המניה שלך צונחת, כמעט אף אחד לא תובע"

שירלי יום-טוב

6.12.2005 / 14:36

כך אמר אלי רייפמן, מנכ"ל אמבלייז, בפאנל על גיוס הון בבורסות שונות; רונית בן-זאב, סמנכ"לית בבורסה בתל אביב: "מי שמדבר איתי לא זקוק לתרגום"



על פי הערכות בשוק ההון, כעשר חברות ישראליות נמצאות כיום בשלב זה או אחר לקראת הנפקה ראשונה. מי יזכה בחברות הללו שרוצות לגייס הון? האם בורסת הנאסד"ק תמשיך להיות בית ראשון לחברות טכנולוגיה או שאולי בורסת ניו יורק (NYSE), הגדולה בעולם, תנשוף בעורפה של הנאסד"ק ותספק אלטרנטיבה משתלמת? ומה עם הבית האמיתי - הבורסה באחד העם בתל אביב? האם לחברות ישראליות עדיף להישאר עד לשלב מסוים במחזור חייהן העסקי כאן, קרוב לבית? בכל השאלות הללו עסק הפאנל "מגייסים הון - אבל באיזו בורסה?", שנערך במסגרת ועידת ישראל לעסקים.



שעת צהריים, לאחר ארוחה דשנה, אינה זמן אידיאלי לכינוס פאנל באולם חשוך, אך הפאנל בהנחיית יורם ענבר, מנכ"ל מריל לינץ' ישראל, היה קצבי וערני במיוחד. עובדה זו אינה מפתיעה. שלוש הבורסות המרכזיות בעולם - NYSE, נאסד"ק ולונדון, וגם הבורסה בתל אביב - נמצאות בשנתיים האחרונות בתחרות קשה על החברות הישראליות העושות צעדים ראשונים כחברות ציבוריות. לכן, אפשר היה לראות את נציגיהן משווקים בלהט את מרכולתם.



פול בנט מ-NYSE: הישראליות מוזמנות גם אלינו



ב-NYSE נסחרות חברות ישראליות ספורות, ביניהן ואורמת טכנולוגיות. פול בנט, סגן נשיא ב-NYSE, סבור שהמיזוג של NYSE עם מפעילת הבורסה האלקטרונית, ארכיפלגו, יתרום לכך שה-NYSE תהפוך לשחקן גם בקרב חברות בינוניות כמו הישראליות: "הן מוזמנות לבחון אפשרות להירשם אצלנו". בנט סבור כי הנזילות הגבוהה המאפיינת את ה-NYSE, היא אחד הגורמים החשובים ביותר בבחירת הבורסה.



אסף חומצאני, מנהל פעילות נאסד"ק בישראל ומרכז אירופה, שלף במהירות שלל טיעונים כנגד. "ב-NYSE תמיד מדברים על יוקרה כי שם נסחרות החברות הגדולות בעולם. אבל יוקרה לא תביא לחברה לקוחות וגם צריך לזכור שבנאסד"ק עלות הרישום היא שישית מהעלות ב-NYSE. הנפקה בנאסד"ק יכולה לספק לחברה כלי לצמיחה עסקית בארצות הברית ובדרך מקבלים מיקס מצוין של משקיעים ונזילות גבוהה. אני יודע שבורסות כמו NYSE עושות מאמצים חזקים למשוך אליהם חברות, אבל עד כה הם לא ממש מצליחות ובגלל זה, 72 חברות ישראליות רשומות בנאסד"ק".



רונית הראל בן-זאב, הבורסה בת"א: בארה"ב העלות גבוהה פי 7



רונית הראל בן-זאב, סמנכ"לית בבורסה בתל אביב, התייחסה ל"בטן הרכה" של כל חברה - עלויות. "בארה"ב עלות הרישום גבוהה פי 7 מזו בתל אביב, ובלונדון פי 5. הנפקה בתל אביב תגזול הרבה פחות מזמנה של הנהלת החברה, ובנוסף, מי שמדבר איתי לא זקוק לתרגום". בן-זאב סבורה שהנפקה בתל אביב היא צעד ביניים נכון בדרך להנפקת החברה בחו"ל בשלב מאוחר יותר. לטענתה, החברות ו מהוות דוגמאות לכך - הן ביצעו הנפקה ראשונה בתל אביב, וכמה שנים מאוחר יותר, פנו לגיוס בנאסד"ק.



באופן מפתיע למדי, גראהם דאלאס, מהבורסה בלונדון הסכים עם בן-זאב: "חברות צריכות קודם לבדוק את השוק המקומי שלהן, כי הנפקה בחו"ל היא צעד ענק ואין לזלזל בו. הייתי אומר שנקודת החוזקה המרכזית של בורסת ה-AIM (המשנית) הוא שאנחנו מציעים שוק שמתאים לחברות קטנות ובינוניות".



רונן צלניר, אי.בי.אי: בנאסד"ק קשה להנפיק בשווי של 100 מיליון דולר



לרונן צלניר, יו"ר אי.בי.אי חיתום והנפקות, יש אינטרס מובהק בהנפקות של חברות בבורסה המקומית, אך הוא סבור שחברה העומדת בפני הנפקה צריכה להפעיל מכלול רחב של שיקולים ולהחליט איזו בורסה מתאימה לה. "ברור שבנאסד"ק קשה להנפיק חברה עם שווי שוק של 100 מיליון דולר. לכן, אני חושב שאם לחברה יש שווי של עד 50 מיליון דולר, כדאי לה להנפיק בתל אביב. בשווי של 200-50 או 300 מיליון דולר אפשר ללכת ללונדון, ועם שווי גבוה יותר אפשר לבחון את כל האפשרויות".



אלי רייפמן, אמבלייז: לא צריך לרוץ לארה"ב



אלי רייפמן, מנכ"ל , שגייסה עד כה למעלה מחצי מיליארד דולר בלונדון, סיפק את נקודת מבטה של החברה על כל תהליך ההנפקה. רייפמן סבור ש"לא צריך לקפוץ ישר למה שמכירים ולרוץ לארצות הברית. חברה שמנפיקה מכניסה שותף - הציבור. אם אתה מכניס שותף אמריקאי אתה צריך לדעת שאם המניה של החברה שלך צונחת, הם יתבעו אותך. שם הרי תובעים אותך אם שפכת על מישהו קפה. בלונדון זה אחרת, שם כמעט אף אחד לא תובע. הם רוצים להיפגש ולשמוע מה יש לך לומר ואם יש לך תוכנית הם תומכים בך. מעבר לכך, לא ייתכן שכולם ימדדו את איכות הבורסה בנזילות, או במלים אחרות - כמה מהר אפשר להיפטר מהמניות. זה כמו שישראלים חושבים כבר ברגע שהם רוכשים מכונית איך הם יוכלו למכור אותה".



שמעון אקהויז, סינרון: רוב הישראליות מגיעות לנאסד"ק



אם יש מישהו שיודע נזילות מהי, זהו שמעון אקהויז, מייסד ויו"ר חברת מכשירי הלייזר, . האחרונה הנפיקה בנאסד"ק באוגוסט 2004, וחצי שנה לאחר מכן, ביצעה הנפקה שנייה ובה הצעת מכר של בעלי המניות בגובה של כ-200 מיליון דולר. הקופון של אקהויז באותה הצעת מכר הסתכם בכ-40 מיליון דולר.



אקהויז סבור ש"רוב החברות הישראליות מנפיקות בארצות הברית, ורובן בנאסד"ק, בלי לחשוב פעמיים. סינרון אולי סובלת ממרווח (בין שער ה-BID ל-ASK) קצת יותר גבוה ממה שיכולנו לקבל ב-NYSE, אבל יש לנו נזילות גבוהה ובעלי מניות מצוינים. בנוסף, יש יתרון גדול ומשמעות גדולה להיות חברה ציבורית בשוק שבו אתה מוכר את המוצרים שלך". אקהויז גילה שסינרון נהנית מחיזור מכיוונן של בורסות אחרות, בהן זו בתל אביב, שבוודאי תשמח לראות אותה כחברה דואלית.



גראהם דאלאס, בורסת לונדון: סרביינס אוקסלי הוא גול עצמי של ה-SEC



דיון בבורסות השונות אינו יכול להיות מנותק משאלת תקנות סרביינס אוקסלי (SOX) המחמירות, בהן נדרשות לעמוד כל החברות הנסחרות בארצות הברית החל ממחצית 2006. סעיף 404 לתקנות דורש מהחברות לעמוד בסדרת בקרות על התהליכים הפנימיים המתבצעים בהן ואישור של נושאי המשרה הבכירים בדבר נכונות הנתונים. "סרביינס אוקסלי הוא גול עצמי של הרשות לניירות ערך בארצות הברית (SEC)", אמר גראהם דאלאס מהבורסה בלונדון. "זו קללה עבור חברות קטנות, ו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully