וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

38% מהציבור: הנושא הכלכלי-חברתי יהיה הנושא המשפיע ביותר על אופן הצבעתנו בבחירות

יוסי ורטר

6.12.2005 / 23:45

סקר "הארץ-דיאלוג" בפיקוח הפרופ' קמיל פוקס: רק 27% מהציבור אומרים כי יכריעו כיצד להצביע לפי עמדותיהם הביטחוניות-מדיניות; 21% יושפעו בהצבעתם בעיקר מהשחיתות



מאת יוסי ורטר, רותי סיני ושירות "הארץ"



38% מהציבור בישראל מצהירים כי "הנושא הכלכלי-חברתי" יהיה הנושא המשפיע ביותר על אופן הצבעתם - כך קובע סקר "הארץ-דיאלוג" בפיקוח הפרופסור קמיל פוקס, שנערך בימים שני ושלישי. רק 27% מהנשאלים אמרו כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, היתה הצבעתם מוכרעת בעיקר על ידי "הנושא הביטחוני-מדיני"; ו-21% העדיפו לומר כי "השחיתות במערכת הציבורית" תקבע את אופן הצבעתם.



נתוני סקר "הארץ-דיאלוג" עולים בקנה אחד עם נתוני הסקר השנתי של ארגון "לתת", שפורסם היום . לפי סקר זה, 29% מהציבור רואים בעוני את הבעיה הדחופה ביותר, 21% סבורים שהבעיה החמורה ביותר היא מצב החינוך, ורק 15% נקבו בביטחון. זו הפעם הראשונה שהביטחון מגיע רק למקום שלישי בדירוג הבעיות בסקר השנתי של "לתת".



עם זאת, במערכת הפוליטית מתייחסים לנתוני הסקרים בספק. ההנחה הרווחת היא, כי המצביע הממוצע אוהב לומר כי העניין "החברתי" חשוב לו, אך בסופו של דבר, הניסיון הפוליטי שנצבר בישראל מלמד כי מרבית האזרחים בוחרים על פי הנושא הביטחוני-מדיני.



שליש מנתמכי העמותות הפכו לנזקקים ב-2005



בסקר נוסף, שערך "לתת" בקרב נתמכי העמותות לחלוקת מזון, נמצא גידול של 50% במספר הנתמכים, המשתייכים למעמד הביניים, והם מהווים כיום כ-17% מהנתמכים. כ-90% מקרב כ-110 עמותות, שלהן מספק "לתת" מזון, דיווחו על גידול בביקוש למזון ב-2005. הגידול הממוצע בביקוש היה של 25%. ההכנסה הממוצעת של משק בית שנתמך על ידי עמותת מזון היא 2,565 שקלים בחודש. המרואיינים ציינו בעיות בריאות כגורם העיקרי שדירדר אותם לעוני.



כשליש ממקבלי הסיוע דיווחו שהגיעו למצב של רעב, 45% סבלו מניתוק מים, חשמל ו/או גז, ל-42% עיקלו או הגבילו את חשבון הבנק, 34% נחשפו לתביעות משפטיות. אחד מכל שלושה נתמכים דיווח כי הצטרף לשורות הנזקקים ב-2005. החלק המכריע של הילדים במשפחות הנתמכות אינו הולך לחוגים.



ניתוח פרופיל הנתמכים מראה שרובם בני 30 עד 49, נשים, אמהות ל-3.7 ילדים בממוצע, ממוצא מזרחי, עם השכלה תיכונית ומטה, נזקקים לטיפול רפואי קבוע, אבל נאלצים לוותר עליו כי אין להם כסף לקנות תרופות.



רן כהן: מדיניות הממשלה - פשע נגד האזרחים



"אנחנו מקווים שהציבור והפוליטיקאים יבינו שהעוני הוא מציאות נוראית ומלחמת הישרדות הכרוכה בהתנסות במצבים של רעב, חולי, תלות במזון ואי יכולת לספק צרכים בסיסיים", אמר במסיבת עיתונאים יו"ר הארגון, ג'יל דרמון. דרמון ומנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, חידשו את קריאתם להקמת גוף לאומי למאבק בעוני בראשות ראש הממשלה, שיתחייב לצמצם את ממדי העוני ב-30% בתוך ארבע שנים.



יושב ראש מפלגת "העבודה", עמיר פרץ, אמר בעקבות הדו"ח, כי אריאל שרון הוא ראש ממשלת העוני. "אצל שרון גם העוני ממשיך קדימה, הציבור לא יסלח לו על שהביט בציניות במעשיו של נתניהו והיה מוכן לשבור את חוסנה של החברה", אמר פרץ, ח"כ רן כהן (מרצ) כינה את מדיניות הממשלה "פשע אנטי-אנושי נגד האזרחים". ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר כי "בזמן ששרון ובנו דאגו לעצמם היטב, אנשים בארץ רעבים ללחם".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully