וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם שהכניס לוויקיפדיה מידע כוזב איבד את עבודתו

TheMarker

11.12.2005 / 12:12

קורבן המתיחה, אשר בערך האינציקלופדי שהועלה לאתר נטען כי היה מעורב ברצח הנשיא קנדי, קרא להשיבו לעבודה



בריאן צ'ייס בן 38, מנהל תפעול בחברת שילוח קטנה בעיר נאשוויל, הודה בסוף השבוע כי הוא זה שהעלה לאנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה ערך לפיו ג'ון סייגנתאלר בן 78, פעיל ותיק למען חופש הביטוי אשר שימש בעבר כעורך של "דה טניסיאן" בנאשוויל, היה מעורב ישירות ברציחות של ג'ון ובובי קנדי. סייגנתאלר גילה לאחרונה את המידע הכוזב באתר, לאחר שזה היה עליו במשך כמה חודשים, תקופה שבמהלכה מספר לא ידוע של אנשים קרא אותו, ואף פירסמו מחדש או קישר אותו לאתרים אחרים.



במכתב ששלח לסייגנתאלר כתב צ'ייס, כי מדובר היה ב"בדיחה" שכוונה כלפי עמית לעבודה. לדבריו, שמו של סייגנתאלר הוזכר בשיחה שניהל עם חברו לעבודה לפני מספר חודשים, שבעקבותיה הוא הריץ חיפוש באינטרנט על שמו של סייגנתאלר, וגילה קישור לוויקיפדיה. שם הופתע לגלות כי ניתן לכתוב ערכים באתר באופן חופשי, והחליט להעלות לאתר ערך שכלל משפט האומר כי סייגנתאלר נחשב כמעורב ישירות ברציחות ג'ון ובובי קנדי. "החשדות לא הוכחו", נאמר בביוגרפיה שהתפרסמה לעין כל באינטרנט.



"אני מצטער מעומק לב אם פגעתי בך, אדוני", כתב צ'ייס לסייגנתאלר. "התהילה שלה זכיתי בעקבות הפרשה, הושגה שלא כחוק", הוסיף. צ'ייס החליט להודות במעשה לאחר שדניאל ברנדט בן 57, עורך מפתחות ספרים מהעיר סן אנטוניו ומבשר חריף של ויקיפדיה, הצליח לאתר את המחשב שממנו הכניס צ'ייס את הערך לאתר. ברנדט גילה כי מדובר במחשב של חברת שילוח שבה עבד צ'ייס, והתקשר לחברה לברר פרטים. צ'ייס המבוהל, התפטר מעבודתו כדי שלא ידבק בחברה רבב, ומיהר להתנצל בפני סייגנתאלר.



סייגנתאלר, אשר הגדיר את ברנדט כ"גאון", אמר בעקבות ההודאה של צ'ייס כי הוא "ממשיך להאמין בחופש הביטוי". כמו כן, קרא סייגנתאלר למעסיקיו של צ'ייס לשוב ולגייסו לעבודה, והוסיף כי אין בכוונתו להגיש תביעה משפטית נגד צ'ייס.



הפרשה עוררה ויכוח לוהט באינטרנט על ערכה ואמינותו של אנציקלופדיית ויקיפדיה, ויותר מכך, על טבעו של המידע המקוון. ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, אמר כי האתר צפוי לספק מידע רב יותר לגבי משתמשים שמעלים אליו ערכים כדי להקל על הגשת תלונות במקרים של הוצאת לשון הרע. עם זאת הוסיף, כי הפרשה נובעת מבעיה נקודתית, ואינה מעידה על בעיה מערכתית באתר. "עלינו להמשיך לבדוק האם מידת הפיקוח שלנו מספיקה", אמר.



ויקיפדיה היא מין מוח קולקטיווי, מאגר ידע הנשמר בשרתים בכמה ארצות ונבנה על ידי כל מי שיש לו מחשב וקישור לאינטרנט בעולם ורוצה לחלוק ידע בנושא מסוים. מאות אלפי אנשים כתבו ערכים בוויקיפדיה. טעויות אמורות להימצא על ידי קוראים ומשתמשים בשלב מאוחר יותר. ויקיפדיה, פרויקט שלא למטרות רווח, הוקם על ידי ויילס, 39, סוחר חוזים עתידיים לשעבר מפלורידה, בינואר 2001.



ויקיפדיה היתה הצלחה מסחררת, והיא כיום האנציקלופדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה של העולם. נכון ליום שישי שעבר, צפו הגולשים ב-2.5 מיליון דפים בחודש. מספר הערכים בה קרוב ל-2 מיליון, ב-82 שפות (כולל עברית), והוא גדל ב-7% בחודש. ויילס אמר, כי התעבורה באתר מוכפלת מדי ארבעה חודשים.



סייגנתאלר, לאחר שגילה כי שמו הוכפש, גילה כי כותב המאמר אודותיו היה אנונימי. הכותב, גילה סייגנתאלר, היה לקוח של בלסאות אינטרנט, אולם חוקי הפרטיות בארה"ב מגנים על זהותם של לקוחות אינטרנט, גם אם הם מפיצים דיבה. החוק מגן גם על חברות האינטרנט מפני תביעות דיבה.



סייגנתאלר היה יכול לתבוע את בלסאות, לדבריו, אולם רק צו ביהמ"ש היה מאלץ את החברה לחשוף את הלקוח המכפיש. בסופו של דבר החליט סייגנתאלר לא לתבוע, ופנה לציבור באמצעות המאמר, ואמר כי "ויקיפדיה היא כלי מחקר פגום וחסר אחריות".



כמה מומחי אינטרנט אמרו, כי לוויקיפדיה יש מערכת בקרה עצמית טובה. לורנס לסיג, פרופסור למשפטים בסטנפורד ומומחה בחוקי הסייברספייס, אמר כי בניגוד לאמונה המקובלת, הוצאת לשון רע באינטרנט היא פשע שניתן לתבוע בגינו בקלות בבתי המשפט, מכיוון שכל דבר שנרשם באינטרנט הוא בר שחזור וצווי הבאה אינם קשים להשגה. כדי להשיג אנונימיות מוחלטת, הוא מייעץ, מוטב להשתמש בטלפון ציבורי.



"יהיו תמיד השמצות, ככה זה כשיש חופש דיבור. שמועות מתפשטות, אי אפשר לעצור אותן. נקודה. ויקיפדיה איננה חסינה לזדון כזה, אולם ביחס להיבטים אחרים של החיים, קל יותר לתקן אותו בה".



אסתר דייסון, עורכת Release 1.0 ואנליסטים אינטרנט ותיקה, אומרת כי ויקיפדיה עשויה, במובן מסוים, להוות דוגמה טובה לחיים האמיתיים. "האינטרנט עשה לאמת בעיקר דברים טובים, מכיוון שהוא מאפשר דיון בהרבה יותר נושאים", היא אמרה. "שקיפות ואור טובים יותר מאשר נקודת מבט אחת שאין לקרוא עליה עוררין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully