וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנדל"ן עובר לחו"ל/ דנבאר משקיעה בקניון בצ'כיה ובנייני משרדים בהונגריה

הארץ

3.7.2001 / 9:29

מאת רותם שטרקמן

המשבר המתמשך בשוק הנדל"ן בישראל הביא את החברות היזמיות והקבלניות לפנות להשקעה בנדל"ן בחו"ל, בעיקר לנכסים מניבים. חברת ההשקעות דנבאר , המשקיעה בנכסים מניבים במזרח אירופה (לצד השקעה בישראל), הודיעה אתמול על רכישת שני בנייני משרדים בהונגריה. לפני כשבועים רכשה החברה קרקע בשטח של 7 דונמים להקמת קניון רביעי בצ'כיה.

דנבאר פועלת באירופה במידה רבה לפי מודל הפעילות של חברת אירופה ישראל שבשליטת מוטי זיסר. אירופה ישראל מפעילה מדיניות אגרסיווית ברכישת מרכזים מסחריים במזרח אירופה. בבעלותה כ-10 מרכזים מסחריים פעילים, ועוד 17 נוספים בהקמה. ואולם, אירופה ישראל הציגה בתוך שנתיים הפסדים של כ-160 מיליון שקל, ועל דנבאר להוכיח כי בעניין הרווחים תוצאותיה יהיו טובות יותר.

היקף העסקה של דנבאר לרכישת שני בנייני המשרדים הוא כ-7.8 מיליון שקל. דמי השכירות הם כ-1.1 מיליון שקל בשנה המהווים תשואה שנתית של כ-14%. דנבאר משקיעה בנדל"ן במזרח אירופה באמצעות חברה בת, בה היא מחזיקה 64%. יתרת האחזקות בחברה הבת נמצאות בידי הבנק האוסטרי פולקסבנק (36%).

דנבאר, שבשליטת איש העסקים יעקב אנגל, רכשה קרקע להקמת קניון בצ'כיה, בנוסף ל-3 קניונים שהיא מקימה במדינה זו. החברה גם מנהלת מו"מ לרכישת קרקע לקניון נוסף. שטחו של קניון טיפוסי שמקימה דנבאר הוא כ-15 אלף מ"ר ברוטו. השקעה בקניון כזה נאמדת ב-10 מיליון דולר. קניון כזה מוקם בעיר שדה בה 100 עד 400 אלף תושבים. הקניון ייבנה על פי רוב במרכז העיר, במקום בו יש גישה לתחבורה ציבורית כגון אוטובוסים ורכבות.

לדברי סמנכ"ל הכספים בדנבאר, זוהר לוי, החברה בוחנת בימים אלה פרויקטים נוספים לרכישה בצ'כיה ובמדינות אחרות במזרח אירופה, כמו פולין, רומניה, בולגריה וגם יוון. לדבריו, הצמיחה הגדולה במדינות מזרח אירופה מביאה חברות בינלאומיות גדולות להשקיע בחלק זה של העולם. כל הרשתות הגדולות כבר שם, אמר.

לוי אמר כי התשואה השנתית הצפויה לקניון היא כ-17%, וכוללת בתוכה את דמי השכירות והניהול. לדבריו, ההסכמים עם השוכרים נחתמים בדרך כלל במקביל להקמה, בכדי שעם סיום הבנייה תפוסת הקניון תהיה מלאה. לוי הוסיף כי לגבי קניון שדנבאר מקימה בצ'כיה הקונצפט דומה מאוד לזה שבהפעלת קניון בישראל, והוא מבוסס על חנויות עוגן גדולות, מרכזי בילוי וחנויות קימעוניות קטנות.

לדבריו, בצ'כיה אין כיום קניונים ודנבאר היא מהראשונות בתחום במדינה זו. כל תוכניות הפיתוח והבנייה של החברה בערים השונות בצ'כיה נעשות בתאום עם הרשויות העירוניות. לוי אינו חושש מהתנגדות של אנשי התכנון בשל הקמת הקניון ופגיעה בחלק מהרחובות בעיר.

בנוסף לתחום הנדל"ן בישראל ובמזרח אירופה, דנבאר מתמקדת בהשקעות בתחומי הטכנולוגיה ובשוק ההון. לפני כחודשיים זכתה שותפות של דנבאר וכנען בזיכיון הפרסום הבלעדי על כל האוטובוסים של אגד (כ-1,600), שהיה בבעלות גלגלי זהב במשך 20 שנה. תמורת הזיכיון, שניתן לשלוש שנים עם אופציה לשנה נוספת, תשלם השותפות כ-2.3 מיליון דולר לשנה בתוספת של כ-5% ממחזור ההכנסות.

בתחום הפרסום והשילוט פועלת דנבאר באמצעות גלגלי מדיה, בה היא מחזיקה ב-%40. פעילות הפרסום החלה ביוני ולדברי לוי, תפוסת הפרסום על גבי האוטובוסים מלאה והם נאלצים לדחות חברות המבקשות לפרסם. לדבריו, בדנבאר מתכוונים לרכוש בקרוב חברה נוספת בתחום שילוט החוצות על מנת להרחיב את השקעתה בתחום זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully