וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי איכות סביבה בארה"ב מואשמים בגרימת נזק של מיליוני דולרים בהצתת חוות גידולים מהונדסים גנטית

נמרוד הלפרן

12.12.2005 / 19:47

צפויים לעונשים של עד מאסר עולם; כריתת יערות נחשבת לאחת הסיבות התורמות להתחממות כדור הארץ; זרעים מהונדסים גנטית מעודדים שימוש אינטנסיווי בקוטלי עשבים הגורמים לזיהום האדמה



כתבי אישום הוגשו נגד שישה פעילי איכות סביבה אמריקאים שגרמו נזקים של מיליוני דולרים בהצתה של חווה לגידול צמחים מהונדסים גנטית ומשרדי חברה לכריתת יערות.



השישה, בגילאים של 28 עד 40, צפויים לעונשי מאסר של 20 שנה עד מאסר עולם.

"החזית לשחרור כדור הארץ" (ELF) נטלה אחריות על הפעולות בוצעו בשנים 2001-1998 במדינות וושינגטון ואורגון בארה"ב.



פעילי איכות סביבה מזהירים מזה זמן מפני הסכנות הכרוכות בצמחים מהונדסים גנטית כמו גם מפני כריתת יתר על יערות.



כך למשל, במדינת קליפורניה לבדה, אישר בשנה שעברה שירות היערנות של משרד החקלאות האמריקאית כריתה של יערות בשטח של 2,800 קילומטרים רבועים בשני העשורים הקרובים. כריתת יערות נחשבת לאחת הסיבות התורמות להתחממות כדור הארץ.



הנדסה גנטית היא הפעולה של לקיחת גן מאורגניזם אחד והעברתו לאורגניזם אחר במטרה לשנות תכונות מסוימות באורגניזם הנתון. להנדסה גנטית יש שימושים רבים, בהם שינוי הערך התזונתי של מזון, שיפור עמידותו בפני חרקים ומחלות והארכת חיי המדף שלו.



עם זאת, מתנגדי ההנדסה הגנטית טוענים, כי שליטתן של חברות ענק דוגמת סינגנטה ומונסנטו בשוק זה, גרמה להן להציב את רווחיהן לפני טובת הצרכנים וכי השימוש העיקרי של הנדסה גנטית במזון הוא לצורך פיתוחם של צמחים שעמידים בפני קוטלי עשבים, ולאו דווקא לפיתוח של מזון מזין יותר.



כך למשל, מונסנטו (סימול MON) - החברה המובילה בעולם בתחום הגידולים המהונדסים גנטית - מייצרת צמחים אשר עמידים לקוטל עשבים שגם אותו היא מייצרת, ובתוך כך גורמת לתלות של החקלאים במוצרים שלה, שכן היא מחייבת את החקלאים שרוכשים ממנה זרעים להשתמש אך ורק בקוטל העשבים של החברה.



מלבד התלות הכלכלית של החקלאים בחברות, השימוש בצמחים עמידים מאפשר לחקלאים לרסס שדות גידול ללא הגבלה, שכן אין חשש של פגיעה ביבול הרצוי. אך שימוש אינטנסיווי בקוטל עשבים עלול, לדעת מתנגדי ההנדסה הגנטית, לגרום לזיהום האדמה, כמו גם לפיתוח עמידות של עשבי בר לקוטלים. יתר על כן, מחקרים הבודקים את ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות שיש למזון מהונדס גנטית עדיין נמצאים בחיתוליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully