וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילויים חדשים בפרשת הובלת הפחם: האחים עופר הוזילו את הצעתם למחיר שהציעה משפחת רקנאטי

שרון קדמי

13.12.2005 / 7:13

ממכתב פנימי ששלח מנכ"ל חברת הפחם לדירקטוריון חברת החשמל עולה כי האחים עופר הגישו הצעה במחיר של 20.8 אלף דולר ליום, אך הוזילו הצעתם ב-50 דולר ליום - למחיר זהה להצעה של משפחת רקנאטי



מאת שרון קדמי וגיא לשם



ממכתב פנימי ששלח מנכ"ל חברת הפחם, יעקב דנאי, לחברי דירקטוריון חברת החשמל בספטמבר 2004, עולים פרטים חדשים בפרשת המכרז להובלת פחם של חברת החשמל. חברת האחים עופר, שזכתה במכרז, הגישה את הצעתה רק לאחר סבב קודם - בו הגישה הצעה במחיר גבוה יותר - והתבססה בהצעתה החוזרת על מימוש אופציה להפעלת אוניה, לגביה הגישה משפחת רקנאטי הצעה דומה בסבב הקודם של המכרז.



במכתב ששיגר דנאי נכתב כי למכרז שפורסם ביוני 2003 ניגשו 4 חברות ספנות: DSG (שבבעלות משפחת רקנאטי), מנו ספנות, אל שאפאק והאחים עופר. ההצעות היו להשכרת אוניות בסכומים של כ-17 אלף דולר ליום. דנאי ציין במכתבו כי חלק מההצעות היו אטרקטיוויות, אך המציעים לא הצליחו לממש אותן.



בהמשך הוחלט לפתוח את המכרז בשנית, ואליו ניגשו רק האחים עופר ומשפחת רקנאטי. מהמכתב עולה כי בסבב השני הגישו האחים עופר את ההצעה הגבוהה יותר, בסכום של 20.8 אלף דולר ליום, עבור אוניה חדשה שעדיין היתה בבנייה בעת הגשת המכרז ושנועדה למסירה רק במחצית 2005. רקאנטי הציעו אוניה שבנייתה הסתיימה ב-1999, במחיר של 20.75 אלף דולר ליום, אולם גם בסבב זה שתי ההצעות לא הגיעו לידי מימוש.



לפי העולה מהמכתב, מהצעה חדשה שהוגשה בסבב נוסף של המכרז, בו היו האחים עופר המציעים היחידים, התברר כי יש להם זכות למימוש אופציה להפעלת האוניה Pitchely, שעליה התבססה הצעת רקאנטי בסבב הקודם. האחים עופר הגישו הצעה לגבי אותה אוניה, בדיוק באותו הסכום בו נקבה משפחת רקנאטי בסבב הקודם. "בעקבות דיון והחלטה בדירקטוריון חברת הפחם", כתב דנאי, "נחתם הסכם עם האחים עופר לגבי האוניה מ-1999 במחיר של 20.75 אלף דולר ליום תקופה של 12 שנה".



דנאי לא ציין במכתב כי ההחלטה הסופית התקבלה בעקבות שתי ישיבות דירקטוריון שונות שנערכו בזמנים שונים, בהן נכח יו"ר חברת החשמל, אלי לנדאו, וכי באחת מהן נמסרו גם פרטיה של הצעת רקנאטי. "נציגי רקאנטי", כתב דנאי, "הציעו אוניה שהוכח כי היתה תחת אופציה רכישה בלעדית של האחים עופר, והדירקטוריון העדיף הצעה אשר מאחוריה קיימת אוניה מוכחת על פני הצעה ללא אוניה ספציפית".



דנאי התגאה במכתב על המחיר בו נסגר ההסכם, אך לא ציין כי שנה קודם לכן היו המחירים נמוכים בכ-30% וכי השוק לא היה יציב, ולכן לא היתה סיבה לחתום על חוזה ארוך טווח במחיר בו נחתם ההסכם עם האחים עופר. עוד עולה מן המכתב כי בניגוד לתנאי המכרז, יגיע גיל האונייה ל-15 שנה במהלך תקופת החוזה עם האחים עופר, עובדה שעשויה למנוע ממנה להיכנס לנמלים רבים בעולם בשל מגבלות בטיחותיות, וכן לייקר עלויות כתוצאה מביטוחים נוספים הנדרשים עקב גיל האונייה.



יעקב דנאי מסר בתגובה, כי "לא מעניין חברת הפחם לברר מדוע חברה זו או אחרת משנה את הצעותיה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully