וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מגרשת עובדות זרות חוקיות מכיוון שילדו; עתירה: הנוהל מנוגד לחוק

ראלי סער

13.12.2005 / 11:14

לפי הנוהל, שנכנס לתוקף לפני כחודשיים, חייבות עובדות זרות לעזוב את ישראל עם תינוקן לפני שמלאו לו 3 חודשים; ארגוני זכויות אדם לבג"ץ: החוק אוסר לפטר נשים בהריון או בשל היותן אמהות



שופטי בג"ץ התבקשו הבוקר (שלישי) לבטל בצו על תנאי את "נוהל הטיפול בעובדת זרה בהריון", של מינהל האוכלוסין, ולפיו עובדת זרה חוקית, היולדת בארץ, חייבת לעזוב את גבולות המדינה במלאות לתינוק שילדה שלושה חודשים. בעתירה, שהגישו חמישה ארגוני זכויות, התבקש בג"ץ לאפשר לעובדות זרות, שילדו בישראל בעת ששהו בישראל כחוק עם אשרת עבודה, להשלים את התקופה שהחוק מתיר להן לעבוד בישראל - חמש שנים ושלושה חודשים - ואף לאפשר לילדה לשהות לצדה בישראל בכל אותה תקופה.



עו"ד ד"ר יובל לבנת מקו לעובד מציין בעתירה, כי עד לפני כחודשיים איפשר משרד הפנים לחלק מהעובדות הזרות שילדו להישאר בישראל בתנאי שישלחו את התינוק לחו"ל בהגיעו לגיל שלושה חודשים, ואולם נוהל זה עורר ביקורת חריפה ובוטל.



לפי הנוהל הקודם, עובדת זרה השוהה בישראל כחוק, הנמצאת בהריון מחודש שישי ואילך, ועבודתה אצל מעסיקה הופסקה מסיבה כלשהי, היתה יכולה להגיש בקשה לקבלת אשרת תייר ממינהל האוכלוסין עד שלתינוק מלאו שלושה חודשים. בתקופה זו בחן משרד הפנים אם אין לאותה עובדת זרה קרובים מדרגה ראשונה בארץ - הורים בן זוג או ילדים נוספים - בדיקה שנועדה למנוע השתקעות משפחות עובדים זרים בישראל. אם נוכח מינהל האוכלוסין כי העובדת הזרה נמצאת בישראל בגפה, הותר לה לחדש את אשרת העבודה שלה, בתנאי שתשלח את תינוקה לחו"ל בהגיעו לגיל שלושה חודשים.



נוהל זה של מינהל האוכלוסין זכה לביקורת חריפה בוועדת הכנסת לבחינת בעיית העובדים הזרים בנימוק שאינו אנושי. חברי הכנסת טענו נגד מנהל מינהל האוכלוסין, ששי קציר: "מה היינו אומרים אם במקום כלשהו בעולם, היו אומרים לאמא יהודיה שעליה לשלוח את התינוק שלה למדינה אחרת, או להיות מסולקת בעצמה למקום אחר, כשהיא באה להתפרנס. לא היינו אומרים שהם אנטישמים?" לנוכח ביקורת זו שונה נוהל מינהל האוכלוסין, וכעת הוא דורש מעובדות זרות חוקיות לעזוב את גבולות המדינה יחד עם תינוקן בהגיעו לגיל שלושה חודשים.



בעתירה שהגישו במשותף קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח, נעמ"ת, מוקד סיוע לעובדים זרים ורופאים לזכויות אדם, נטען כי "בלשון חוזית ובאנלוגיה, ניתן לומר כי מדינת ישראל מתיימרת לנסח חוזה עם מהגרת העבודה, לפיו לידת תינוק היא בבחינת אירוע המביא לביטול מיידי וסופי של אשרת העבודה שלה". לדעת עו"ד לבנת, מדיניות משרד הפנים "נוגדת את חוק עבודת נשים, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ועקרונות היסוד בדבר שוויון בין המינים, האוסרים על פיטורי נשים בהריון או עקב היותן אמהות".



עוד מצוין בעתירה, כי מדיניותו זו של משרד הפנים סותרת את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. "הנוהל המתוקן", כותב עו"ד לבנת, "פוגע פגיעה אנושה בזכותה של מהגרת העבודה להורות, ומכאן שהוא פוגע פגיעה אנושה בזכותה לכבוד".



העתירה אף מסבה את תשומת לב השופטים לנזקים הכלכליים הכבדים הנגרמים לעובדות הזרות המגורשות מהארץ עם ילדיהן, בטרם השלימו תקופת עבודה של 63 חודשים בישראל. "עובדים זרים, בעיקר מארצות דרום אסיה, משלמים סכומי עתק למתווכים בארצות מוצאם ובארץ 3,000 עד 10,000 דולר, תמורת היתר עבודה חוקי בישראל". לדברי עו"ד לבנת, "תקופה של 63 חודשי עבודה מאפשרת למהגרי העבודה למלא את מטרת הגעתם לישראל: החזר הוצאות ההגעה לישראל, לרבות דמי התיווך הגבוהים, וצבירת חיסכון כספי צנוע, שיאפשר להם לתמוך כלכלית במשפחותיהם העניות שנותרו בארצות מוצאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully