וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פיתוח מערכת ההולכה של גז טבעי תמומן בהלוואה מסחרית - מגובה בערבות של גוף ממשלתי אמריקאי

שרון קדמי

14.12.2005 / 14:59

ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, אישרה את הסכם ההלוואה של חברת החשמל לישראל עם Citibank למימון המקטע הימי של פרויקט הגז הטבעי; הערבות - של מדינת ישראל ו-Opic



ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, בראשות ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, אישרה השבוע את הסכם ההלוואה של חברת החשמל לישראל עם Citibank - בערבות מדינת ישראל ו-Opic (סוכנות של ממשלת ארה"ב) - למימון המקטע הימי של פרויקט הגז הטבעי.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה בישיבתה היום את מתן ערבות המדינה הדרושה לשם קבלת הערבות של OPIC. בכך, הוסר המכשול האחרון בפני החתימה על הסכם ההלוואה. לדברי החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, הפרויקט ממומן בדרך חדשנית, אשר יוצרת אלטרנטיבות מימון נוספות לפרויקטי פיתוח במדינת ישראל. עלות מימון הפרויקט במתכונת זו, דומה ואף נמוכה במקצת מעלות הגיוס של ממשלת ישראל. זאת, לעומת עלות הגיוס של חברת החשמל בארץ - הגבוהה בכ-1.15% מעלות הגיוס של הממשלה.



בהמשך להחלטת הממשלה בעניין בניית מערכת הולכה ארצית של גז טבעי, התגבש הסכם בין הממשלה לבין חברת החשמל. על פי ההסכם, מערכת ההולכה תהיה בבעלות הממשלה, בעוד שהפעלתה ותחזוקתה יהיו באחריות חברת הגז הממשלתית. בהתאם לעקרונות ההחלטה וההסכם בעקבותיו - חברת החשמל היא הגורם המנהל האחראי על ביצוע פרויקט בניית מערכת הולכת הגז - והממשלה היא זו שתישא בהוצאות הכרוכות.



על פי מבנה העסקה ועקרונותיה, מימון ביצוע הפרויקט מוטל כולו על הממשלה בלבד, ולפיכך יש לה תמריץ - במסגרת ההכרה בהוצאות שתוציא חברת החשמל - להוזיל את עלויות המימון ככל שניתן. בהתאם לכך, הוחלט לממן את ההוצאות הכרוכות בבניית צינור הגז, על ידי הלוואה של 250 מיליון דולר, אותה תיקח חברת חשמל מבנק מסחרי אותו תבחר. הבנק שבחרה חברת חשמל לנושא הוא Citibank, בביטוח Overseas Private Investment Corporate - Opic.



Opic הינו גוף ממשלתי אמריקאי, שתכליתו לתמוך בהקמת תשתיות מחוץ לארה"ב במדינות המהוות יעד אסטרטגי לממשלת ארה"ב. זאת, על ידי מתן כיסוי ביטוחי מלא להלוואה, להקמת פרויקט התשתית. הביטוח הוא לכל מקרה בו לא נפרעה ההלוואה במועדה, וערבות המדינה שניתנה בגינה לא מומשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully