וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפים מודל

רמי קפלן

3.7.2001 / 10:31

בקווב נאבקת להוכיח שהטכנולוגיה שלה נחוצה, גם בתקופה של מיתון

ביצועיה של חברת בקווב הישראלית מידרדרים מרבעון לרבעון בחודשי המשבר האחרונים. אתמול פירסמה החברה אזהרת רווח בה הודיעה כי היא מצפה עתה להכנסות של 4.4-4.7 מיליון דולר ברבעון השני של 2001, לעומת הכנסות של 7.2 מיליון דולר ברבעון הקודם.

בשורה התחתונה, תציג בקווב הפסד של 19-22 סנט למניה, בניכוי מחיקות מוניטין על רכישות עבר. זהו הפסד מעט עמוק יותר מההפסד שהציגה החברה ברבעון שעבר, שעמד על 7 מיליון דולר, או 18 סנט למניה. קודם לאזהרת הרווח, ציפתה החברה להציג תוצאות דומות לאלה של הרבעון הראשון.

בנוסף הודיעה החברה כי לראשונה תקצץ גם בכוח האדם שלה - מתוך 250 עובדים, 25% עומדים ללכת הביתה בקרוב.

אך לפני חודשיים דיבר אלי ברקת, מייסד ומנכ"ל בקווב, על כיווני הפעילות המבטיחים של החברה, על נחיצות המוצרים שלה, על הלקוחות והשותפים המובילים, ועל כוונה לעבור לרווחיות בסוף שנת 2001 או לכל המאוחר בתחילת 2002. היום מסתבר, שלנוכח מצבו הקשה של השוק, קשה לשחרר תחזיות פסימיות מדי, ובכל מקרה, אין מנוס מלעדכן את התחזיות והתוכניות לעתים קרובות מאוד.

אלי ברקת, מה קרה ברבעון האחרון?

"הרבעון האחרון היה המשך ישיר של ההידרדרות הכללית שאנו מזהים בשוק בתשעת החודשים האחרונים. אם זיהינו בתחילה נטייה לקצץ תקציבי IT ברמת הארגון, ואחר כך ברמת המחלקה הספציפית, אז היום מקיפה ההצטמצמות את כל רמות הרכש. כל החלטת רכש אצל הלקוחות עוברת היום תהליך של Micro-management.

"במקביל, אנו מזהים את התפשטות המשבר גם לשווקים חדשים, הן בהיבט הגיאוגרפי - מארה"ב לאירופה, והן בהיבט התחומי - מחברות טלקו והיי-טק לחברות 'כלכלה ישנה' כמו בתחומי הפיננסים, הרכב, המדיה וכדומה. עושה רושם שאף אחד לא מצליח לחמוק מההאטה".

שוב מתעוררת השאלה המתבקשת, האם טכנולוגיית הדחיפה שלכם נחוצה?

"אנחנו האמנו ועדיין מאמינים שהיא כזאת. לנוכח המשבר ניסינו לחפש דרך בה נוכל להתאים את הטכנולוגיה שלנו לדפוסי הרכש המצומצמים של הלקוחות. שלא במפתיע גילינו שרובם נמנעים מלהשקיע משאבים ביוזמות חדשות בתחום מערכות המידע, גם אם אלה יניבו פירות בטווח הבינוני, ומעדיפים להשקיע את מה שיש בשיפור המערכות הקיימות בארגון. להפיק יותר ממה שכבר הושקע בו כסף.

"לנישה הזאת אנחנו מנסים להיכנס עכשיו באמצעות מיקוד המאמצים והטכנולוגיה של בקווב לכיוון רעיון ה'פורטל הפרואקטיווי'. ארגונים בינלאומיים גדולים מקימים בתקופה האחרונה פורטלי אינטרנט כדי לרכז חלקים ניכרים מפעילות העברת המידע שלהם תחת כתובת URL אחת. הקמת הפורטל נתפסת כהשקעה באינטגרציה של מערכות המידע הקיימות, ושיפור הסינרגיה ביניהן, ולכן זוכה לעדיפות דווקא בתקופה של חיסכון.

"באמצעות הטכנולוגיה שלה, מסוגלת בקווב להפוך את הפורטלים האלה לפרואקטיוויים, כלומר לדאוג שהמידע יידחף אל משתמשי הקצה באופן סלקטיווי, לפי הגדרה שלהם או של הממונים עליהם, ושיגיע באופן מתוכנן אל ממשק האינטרנט הרצוי (מחשב, PDF, טלפון סלולרי). חשוב משני אלה, רק הטכנולוגיה שלנו מסוגלת להבטיח שהמידע יגיע בוודאות לכתובתו, ואם לא יגיע, תתקבל על כך התראה".

אז שיניתם את המוטו מ'דחיפה' ל'פורטל פרואקטיווי', נשמע שזו בעצם אותה גברת בשינוי אדרת.

"במידה מסוימת זו אכן אותה הגברת, אך לפעמים גם שינוי האדרת מספיק כדי לחולל את השינוי. נכון שהפורטל הוא בעיקר יישום והרכבה מחדש של הטכנולוגיות אותן הצענו לשוק כבר קודם, למעט מספר התאמות טכנלוגיות חדשות שאנו עורכים. אך אנו מאמינים ששינוי התפיסה בהתאם לנטיות הנוכחיות של הלקוחות יכולה לעשות את ההבדל ולהביא אותם לפתוח את הארנקים.

"בפאנלים שערכנו בהשתתפות נציגים של ארגונים גדולים שהם גם לקוחות פוטנציאליים, גילינו שיש התעניינות עכשווית רבה בהפיכת הפורטלים לפרואקטיוויים. קיבלנו גם תגובות אוהדות מאוד מאנליסטים נחשבים בתחום, שחלק מהם הגדירו את מה שאנחנו מציעים כטכנולוגיית must have (להבדיל מ-nice to have)".

הודעתם על קיצוץ של 25% במצבת כוח האדם שלכם.

"מאחר שכוח האדם הוא המשאב העיקרי שלנו, השתדלנו עד עתה להימנע מהצעד הזה ולקצץ בכל המקומות האחרים. הידרדרות תנאי השוק והיקפי הפעילות שלנו בהתאם, הביאו אותנו כעת למצב בו צעד כזה הוא כבר בלתי נמנע. המשרות המקוצצות ברובן אינן משרות של אנשי פיתוח, כך שמרכז הפיתוח הנמצא בישראל ייפגע יחסית פחות.

"קיצוצים אלה בפעילות, יחד עם המצב הפיננסי השפיר של החברה, אמורים להעביר אותנו בשלום דרך תקופת המיתון. עם זאת, כפי שציינתי קודם אנחנו לא בונים על שיפור בתנאי השוק אלא מנסים לפעול כדי להצדיק את קיומנו גם בתנאים הקשים הנוכחיים".

בסוף הרבעון הראשון נחו בקופת המזומנים של בקווב כ-60 מיליון דולר. בהתחשב בכך שקצב שריפת המזומנים של החברה עומד על מיליונים בודדים בכל רבעון, וכעת אף עומד להצטמצם בעקבות הקיצוצים, נראה שבקווב בטוחה בינתיים מפני סכנה מימונית.

מה התחזיות להמשך?

"רמת הוויזיבליות שלנו נמוכה מאוד כעת, מה גם שאנחנו עסוקים כעת בשינוי אפיקי הפעילות שלנו כך שיתאימו לאופי השוק. אין טעם לשחרר כעת תחזיות בלתי מבוססות. אנחנו פשוט מתכוונים להמשיך לעבוד קשה עד שנמצא את מקומנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully