וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות העולם השלישי דורשות מאירופה: הסירו את חסמי הסחר

אי-פי

16.12.2005 / 8:16

המדינות העניות טוענות כי במסגרת הסדר סחר חופשי גלובלי, על האיחוד האירופי, ארה"ב ומדינות עשירות אחרות לקצץ בסובסידיות לחקלאות ובמכסים, החוסמים כניסת המדינות המתפתחות לשווקים רווחיים



הונג קונג (אי-פי). האיחוד האירופי נגד שאר העולם - כזה היה מערך הכוחות שהוביל למבוי הסתום שהסתמן אתמול בשיחות הסחר העולמי בהונג קונג. באיחוד הוטחה ביקורת ביקורת לפיה סירובו לפתוח את שוקי החקלאות האירופיים מאיים לפגוע בהצלחתה של ועידת ארגון הסחר העולמי. המדינות העניות טוענות כי במסגרת הסדר סחר חופשי גלובלי, על האיחוד האירופי, ארה"ב ומדינות עשירות אחרות לקצץ בסובסידיות לחקלאות ובמכסים, החוסמים את כניסת המדינות המתפתחות לשווקים רווחיים אלה.



הונדורס שבמרכז אמריקה הודיעה כי ייתכן שתדחה הסכם כולל שיוצג במפגש, אם האיחוד לא יסכים לשנות את מדיניות יבוא הבננות שלו ממדינות חיצוניות לו. כיוון שהחלטות הארגון מתקבלות רק בהסכמה מלאה (של 149 החברות), הונדורס יכולה מבחינה טכנית לגרום בעצמה לקריסת המפגש - אף שלא סביר שתעשה זאת.



הונדורס טענה בכינוס שהאיחוד האירופי פועל שלא כחוק ומתעלם מהחלטות ארגון הסחר העולמי, המצדדות בטענתן של מדינות אמריקה הלטינית, על פיה שיטת התעריפים של בריסל מגבילה את יכולתם לייצא את הפירות. עם זאת, השיטה הנוכחית זוכה לתמיכת מדינות אמריקה הלטינית, הזוכות כעת להעדפה יחסית.



מפגש ארגון הסחר העולמי היה אמור להוביל לשרטוט קווי מתאר לאמנת סחר גלובלית, אולם בשל המבוי הסתום שיצרה הבעיה החקלאית, סבורים השרים המשתתפים שכעת היעד אינו בר השגה. הצירים דנים עתה באפשרות לכנס מפגש נוסף באפריל, בתקווה להגיע להסכם עד לסוף 2006.



גם שר החוץ של צ'ילה, איגנסיו ואלקר, גינה את תוכנית סובסידיות החקלאות של האיחוד האירופי, שעלותה בכ-110 מיליארד דולר בשנה. "עניים רבים היו מוכנים לחיות כמו פרה באיחוד האירופי" אמר השר, שהתייחס להערכה לפיה פרה אירופית מתוקצבת בשני דולר ליום.



ואולם מדינות אירופה טוענות כי כבר הציעו קיצוצים נכבדים בתוכניות החקלאיות, בהם קיצוץ ממוצע של 46% על מכסים חקלאיים, וכי על מדינות מתפתחות, בעיקר ברזיל, הודו וסין, להעלות הצעות נגד לצמצום הגבלות הסחר שלהן לשירותים וסחורות. "האיחוד הציע חבילה חקלאית מלאה. מה הגישו המדינות האחרות? שום דבר!", אמר אלנה אספינוסה, שרת החקלאות של ספרד.



ועידת הסחר העולמית



ארגון הסחר העולמי נוסד ב-1995 על ידי 149 מדינות במטרה לגבש כללים מוסכמים לפעילות הסחר הבינלאומית. ועידת הסחר העולמי של הארגון המתנהלת השבוע בהונג קונג כונסה כדי להשיג הסדרים עולמיים להסרת חסמי הסחר על מוצרים חקלאיים במדינות העולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully