וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה תפרע כל חובותיה לקרן המטבע כדי שתוכל להגדיל הוצאות הממשלה; הפסו נופל ב-2%

סוכנויות הידיעות

16.12.2005 / 20:49

ירידות בשוקי המניות והאג"ח בבואנוס איירס; לדברי הנשיא נסטור קירשנר היו אלו עצותיה הגרועות של קרן המטבע שגרמו לקריסת כלכלת ארגנטינה בתחילת העשור



נשיא ארגנטינה, נסטור קירשנר, אמר אתמול כי ארצו צפויה להשלים את פרעון חובותיה לקרן המטבע הבינ"ל (IMF), המסכתמים בכ-10 מיליארד דולר - צעד שיאפשר למדינה "להשתחרר" מהמדיניות התקציבית דלת ההוצאות אשר לה היתה מחויבת בשל חובותיה לקרן. לדברי קירשנר, המבקש להגדיל את תפקידה של הממשלה בכלכלת ארצו, היו אלו עצותיה הגרועות של קרן המטבע שגרמו לקריסת כלכלת ארגנטינה בתחילת העשור.



הודעת קירשנר, הגבירה את ההערכות בשוקי ההון כי בכוונתו להגדיל באופן ניכר את הוצאות הממשלה - מהלך שעלול להביא להגברת האינפלציה. כתוצאה מכך, נופל המטבע של ארגנטינה, הפסו, מול הדולר ב-2.1% לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 2003. ירידות נרשמות גם בבורסות המניות של בואנוס איירס אשר מאבדת 1%, ובשוק האג"ח הממשלתיות של ארגנטינה. התשואה על האג"ח הממשלתיות לפירעון בשנת 2003 עולה ב-0.11% לרמה של 10.06%.



קירשנר הגדיל את הוצאות הממשלה ב-10 החודשים הראשונים של השנה ב-43%. כלכלת ארגנטינה צמחה בשיעור של 9.2% ברבעון השלישי של השנה, לעומת הרבעון המקביל בשנת 2004, על רקע עלייה בצריכה הפרטית ובהוצאות הבנייה, הודות להוצאות ממשלתיות מוגברות. עם זאת, שיעור האינפלציה של ארגנטינה ב-12 החודשים שהסתיימו בנבובמר עמד על 12% - לעומת אינפלציה של 5.4% ב-12 החודשים הקודמים.



קרן המטבע דוחקת בקירשנר להעניק חופש פעולה לבנק המרכזי של ארגנטינה, ולאפשר לו להגביר את היצע הכסף ולהעלות את הריבית במדינה כדי לבלום את האינפלציה. קירשנר מצדו, מתנגד לדרישות הקרן, ומעדיף על פניהן רכישת דולרים שתכליתה להחליש את המטבע המקומי, ולתרום בכך להגדלת היצוא מארגנטינה.



ב-2001 נקלעה ארגנטינה למשבר פיננסי גדול, ושמטה חובות ציבוריים בהיקף 95 מיליארד דולר, לאחר שבשנות ה-90 לוותה בשווקים הבינ"ל סכומי כסף גדולים יותר מכל כלכלת מתפתחת אחרת בעולם. בעקבות המשבר, שוקי ההון צנחו, המטבע הארגנטיני פוחת קשות ומהומות פרצו. בחודש יוני הציגה ממשלת ארגנטינה תוכנית לארגון מחדש של חובותיה בסך 102 מיליארד דולר, אולם כרבע מבעלי החוב סירבו ליטול חלק בתוכנית.



הודעת קירשנר באה פחות מחודש לאחר הדחתו של שר האוצר של ארגנטינה, רוברטו לאבאניה, על רקע מחלוקת בין השניים שנגעה לדרכים לבלימת האינפלציה במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully