וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי האיחוד האירופי הצליחו להסכים על תקציב האיחוד ב-2013-2007

רונן סרברניק

18.12.2005 / 8:19

זהו הישג ראשון לאיחוד לאחר שורת מהלומות שספג לאחרונה, ביניהן דחיית החוקה האירופית על ידי צרפת והולנד ומשבר אמון בין מנהיגי צרפת ובריטניה



מאת רונן סרברניק וסוכנויות הידיעות



מנהיגי אירופה הצליחו אתמול להתגבר על המחלוקות שהעיבו על תפקודו של האיחוד האירופי, ולהשיג הסכמה על התקציב ארוך הטווח שלו. זהו הישג ראשון לאיחוד לאחר שורת מהלומות שספג לאחרונה, ביניהן דחיית החוקה האירופית על ידי צרפת והולנד ומשבר אמון בין מנהיגי צרפת ובריטניה. ההסכמה הושגה לאחר שבריטניה ויתרה על חלק מתשלומי ההחזר שהיא מקבלת, כדי להגדיל את הסיוע לחברות החדשות ממזרח אירופה. ההסכם מנע את סכנת השיתוק הפיננסי שאיים על האיחוד, ומנהיגי אירופה מקווים שכעת תזכה הכלכלה האירופית לאמון מחודש בשווקים.



ועידת המנהיגים הקודמת, במאי השנה, הסתיימה במשבר חריף ובהאשמות הדדיות. נשיא צרפת, ז'אק שיראק, טען אז שהתנהגותו של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה, היא "פתטית". לאחר ניסוח ההסכם, שהושג אתמול בשעת לילה מאוחרת לאחר שני ימי התמקחות, בחר שיראק לשבח את בלייר על "אומץ לבו הפוליטי" ועל המחווה שעשה בהסכמתו להקטנת תשלומי ההחזר לבריטניה.



בריטניה מקבלת תשלומי החזר מהאיחוד מאז 84', תקופתה של ראש הממשלה מרגרט תאצ'ר, אז היתה זקוקה כלכלתה לתמיכה חיצונית. ההחזר בא לתקן גם את קיפוחה של בריטניה, שלאור המגזר החקלאי המצומצם שלה, מקבלת רק חלק קטן מהסובסידיות שמעביר האיחוד לחקלאי היבשת. אלא שבשנים האחרונות טענו מנהיגי צרפת וגרמניה שבריטניה כבר אינה זקוקה לתמיכה, וביקרו אותה על סירובה לוותר על התשלומים שהיא מקבלת. בריטניה, מצדה, תבעה לבצע "מודרניזציה" בתקציב ולהפחית את הסובסידיות לחקלאות התבולעות 46% מההוצאות. פריצת הדרך אירעה לאחר שבריטניה הסכימה לקיצוץ של 10.5 מיליארד יורו בתשלומי ההחזר שהיא מקבלת למשך שבע שנים, ובכך העלתה את התקציב לשנים 2007-2013 לסכום של 862.3 מיליארד יורו.



במסיבת עיתונאים שכינס לאחר השגת ההסכמה, ב-3 לפנות בוקר, אמר בלייר כי ההסכם יאפשר העברת משאבים אדירים למדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, שהתקבלו לאחרונה לאיחוד. בלייר הדגיש כי הסכמתם של ראשי האיחוד להערכה מחדש של כל הוצאות והכנסות ב-2008/9 תאפשר מודרניזציה של המדיניות המוניטרית. סעיף ההערכה מחדש היה פשרה בין דרישת בריטניה לקצץ עוד לפני 2013 את הסובסידיות לחקלאים - שהנהנים העיקריים מהן הם החקלאים הצרפתים - לבין התעקשותה של צרפת שרמת התשלומים לחקלאות תישאר עד אז ללא שינוי, בהתאם להסכם מ-2002.



כעת נאלץ בלייר להגן על עצמו מפני עיתונאים בריטים, שהאשימו אותו בהקרבת כספם של משלמי המיסים בלי שקיבל ערבות לכך שצרפת תסכים להפחתה בסובסידיות לחקלאיה לפני 2014. גם האופוזיציה בבריטניה כבר החלה לתקוף את בלייר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully