וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: השווי ההוגן בהצעת רכש הוא השווי הריאלי ולא הבורסאי של החברה

צבי הראל

20.12.2005 / 7:42

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד קיטאל ואיש העסקים לוי קושניר בטענה שכבעל השליטה בחברה רכש את מניותיה שהוחזקו על ידי הציבור במחיר נמוך ממחירם ההוגן



שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב נסים ישעיה החליט אתמול לאשר הגשת תביעה ייצוגית נגד חברה בהתבסס על הוראה בחוק החברות המאפשרת לבית המשפט לקבוע כי התמורה עבור המניות בהצעת רכש מלאה היתה פחות משווין ההוגן. החדשנות בהחלטת השופט היא קביעתו, כי השווי ההוגן של מניות בהצעת הרכש אינו בהכרח השווי הבורסאי של החברה אלא השווי הריאלי שלה.



התובע הוא שאול ממן שהחזיק במניות חברת קיטאל החזקות ופיתוח בינלאומי בע"מ. בעל השליטה בחברה ומנהלה הוא לוי קושניר. באוגוסט 2002 פירסם קושניר הצעה לרכישת כל מניות החברה המוחזקות על ידי הציבור. בעת הגשת הצעת הרכש החזיק קושניר כ-76% מהון המניות של החברה. באמצעות הצעת הרכש ביקש קושניר לרכוש את כלל מניות החברה המוחזקות על ידי הציבור ובכך להפוך את החברה לחברה פרטית.



הצעתו נענתה על ידי מרבית בעלי המניות מקרב הציבור, כך שעלה בידו לרכוש יותר מ-95% מהון המניות של החברה. במצב דברים זה, לאחר שנותר בידי הציבור פחות מ-5% מהון המניות, עשה קושניר שימוש בזכות שהוקנתה לו על פי חוק החברות ורכש את יתרת המניות, לרבות מניותיו של ממן, במחיר שהציע - 0.6 שקל למניה.



ממן לא השלים עם הרכישה וטען, באמצעות עורכי הדין ירון ממן ומאיר פז, כי התמורה ששולמה לו אינה הוגנת, קיפחה אותו וגרמה לו נזק כספי. זאת, הואיל והמחיר שהוצע נמוך באופן משמעותי משוויין ההוגן של המניות בעת רכישתן. ממן הסתייע בחוות דעתו של רו"ח נח סופר שקבע, כי שווייה של החברה הוא כ-7 מיליון דולר בעוד ששווייה, לפי הצעתו של קושניר, עמד על מיליון דולר בלבד. החברה טענה מנגד כי הצעת הרכש היתה הוגנת שכן המחיר שהוצע התבסס על שווי השוק של המניה.



בהחלטתו קבע השופט ישעיה כי המחוקק נקט בלשון "שווי הוגן" ולא בביטוי "שווי השוק". בכך ביקש השופט להגן על בעלי המניות שפנו אליהם בהצעת הרכש. צד זה לרוב מחזיק בחלק קטן של מניות ויש חשש שיקופח על ידי הרוב הכופה.



השופט כתב עוד, כי פרשנות המעניקה משקל מכריע ל"שווי השוק" או לשווי הבורסאי של המניה, לשם קביעת שוויה ההוגן, דומה למצב בו יינתן "לחתול לשמור על השמנת" בחסות החוק. לדעת השופט המחוקק התכוון למנוע מהחתול - בעל שליטה - "מלשמור על השמנת וללקק ממנה על חשבון בעלי מניות המיעוט".



השופט הוסיף כי אם יקבל בית המשפט את הפרשנות של בעל השליטה בחברה הרי "בעל השליטה הוא בעל המאה" ויינתן לו הכוח להשפיע על שווי המניות בבורסה "בדרכים מניפולטיוויות (...) לא לתוצאה זו ייחל המחוקק", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully