וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מציאת התרופה למחלת הסרטן תתגשם בעתיד הקרוב?

שירלי יום-טוב

20.12.2005 / 9:02

המדענים של חברת גאמאקן חושבים ש"קוקטייל" של נוגדנים המופק ממנות דם רבות ושונות עשוי להיות פריצת דרך בגילוי תרופה לסרטן; תוך שנה יוודעו תוצאות הניסוי הקליני שיכריע את הכף



האם יבוא יום שבו מחלת הסרטן תיעלם מהעולם כפי שקרה למחלות חשוכות מרפא שאפיינו את האנושות במאות הקודמות? בינתיים זה נראה חזון אוטופי ובכל שנה מתגלים כ-2.5 מיליון מקרים של סרטן בעולם המערבי. 1.1 מיליון חולי סרטן מתים בכל שנה, כך שתרופה היא בגדר תקווה גדולה לחולים ולא פחות מכך לחברות תרופות וביוטכנולוגיה רבות. הרי מדובר בהמון כסף.



בין המדענים הרבים שספונים במעבדות בניסיון לפצח את סודות המחלה, נמצאים גם אלה של חברת גאמאקן (GammaCan) הנסחרת ברשימת הבולטין בורד לפי שווי שוק של 35 מיליון דולר . כל פעילותה נסמכת על חברת בת ישראלית בשם זהה, המנסה לפתח בשנים האחרונות תרופה המונעת את התפשטות הסרטן (גרורות, או מטאסטטיס בלשון מדעית). הפעילות מתבססת על הישגיו של פרופ' יהודה שיינפלד, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים תל השומר. גאמאקן רכשה בשנה שעברה את פעילותה של ARP ביומד, שאותה ייסד שיינפלד בסוף שנות ה-90'.



עד כה הושקעו ב-ARP כ-5 מיליון דולר על ידי גופים שונים, ביניהם קרן של חברת כלל. מאוגוסט 2004 - מועד רכישת ARP - ועד היום, גייסה גאמאקן 2.5 מיליון דולר ממשקיעים זרים. בקופתה יש כ-800 אלף דולר שיספיקו לפעילות למשך כ-8 חודשים, כך שגאמאקן לא תתנגד לצרף משקיעים נוספים, גם בישראל.



ורד קפלן, מנכ"לית גאמאקן, נלהבת מאוד כשהיא מדברת על פרופ' שיינפלד "הוא חוקר רציני שעשה מחקר מקיף מאוד במשך חמש שנים. הוא ביצע ניסויים על אלפי עכברי מעבדה שהודבקו בסוגים שונים של סרטן", קפלן אומרת בחצי בדיחה ש"אפשר להגיד שעכברים כבר לא צריכים לדאוג בקשר לסרטן, כי המחקר של שיינפלד הוכיח את יעילות התרופה במניעת התפשטות גרורות, לפחות אצלם".



החומר שעליו מתבססת התרופה, GCAN 101, הוא IVIg, "קוקטייל" של נוגדנים המתקבל מלקיחת פלזמה מתוך עשרת אלפים מנות דם בממוצע. הרעיון הוא ש"קוקטייל" של נוגדנים, המופקים ממנות דם של אנשים ממקומות שונים בעלי סגנון חיים שונה, מפיק חומר טבעי שמסייע לחולה סרטן להילחם בהתפשטות גרורות של המחלה, כלומר מרכזים חדשים של סרטן.



לדברי קפלן כ-40% מחולי הסרטן נאלצים להיאבק שוב במחלה לאחר שטופלו, בשל היווצרות גרורות. התרופה של גאמאקן מתבססת על ההנחה של שיינפלד שלחולי הסרטן האלה חסרים נוגדנים כדי להתמודד עם אותם תאים סרטניים - תאים שמתחלקים באופן בלתי מבוקר.



החומר אמנם עבד בהצלחה על עכברים רבים, אך השלב הקריטי הוא כמובן להוכיח את השפעת החומר על בני אדם. גאמאקן החלה ביולי 2005 בשלב השני של ניסוי קליני בחומר, שנערך בבתי החולים תל השומר, שערי צדק וקפלן. הניסוי יכלול בשיאו 30 מטופלים החולים בסוגים שונים של סרטן וקפלן מדברת על תוצאות תוך 12-9 חודשים. במארס 2006, כלומר בעיצומו של הניסוי, תיפגש גאמאקן עם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כדי לקבל אינדיקציות לגבי היקף ואופי השלב השלישי של הניסוי. שלב זה יערך בהנחה שבניסוי המתקיים בימים אלה יתקבלו תוצאות חיוביות.



לדברי קפלן, נעשה כבר מקרה מבחן (case study) בנושא השפעת החומר על בני אדם. מדובר בחולה סרטן עור (מלנומה) בן 39 בשלבים סופניים, שקיבל IVIg בכמות גדולה והצליח לחיות שנתיים נוספות, למרות שרופאיו ניבאו לו מוות תוך כמה שבועות.



ואולם גאמאקן זקוקה להוכחה הרבה יותר טובה כדי לזכות באישור FDA - המטרה הנכספת של כל חברה המפתחת תרופה. לדברי קפלן כל תגובה כלשהי בגרורות הסרטן עשויה להצביע על הצלחה, אם כי לא ברור עדיין מה שיעור ההצלחה שיידרש כדי לקבל אישור. יש עוד הרבה שאלות פתוחות כמו מה ייחשב להצלחה גדולה יותר? תגובה חיובית אצל מספר מטופלים החולים באותו סוג של סרטן או אולי תגובה חיובית אצל מספר מטופלים בעלי סוג שונה של סרטן?



קפלן מודעת היטב לדרך הארוכה שעומדת עדיין בפני החברה, ובפני כל משקיע שישים כספו בה. עם זאת, היא מדגישה מנגד כי החברה עשתה כברת דרך ארוכה עד הלום. "אנחנו מדברים על חומר שהוכח בבירור שהוא אינו רעיל, מאחר והוא משמש לטיפול במחלות אחרות. מעבר לכך, יש כאן כמות אדירה של חומר מחקרי שנאסף על ידי חוקר בעל שם. זה גם בא לידי ביטוי בשווי השוק שלנו, שאינו אפסי מאחר ואנחנו נמצאים כבר בשלב השני של הניסוי הקליני עם חומר שהוכח כלא מזיק ושנרשמו עליו כל הפטנטים האפשריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully