וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האף-בי-אי ריגל אחר ארגוני עובדים, איכות סביבה, זכויות בעלי חיים וסיוע לעניים

ניו יורק טיימס

20.12.2005 / 9:59

הריגול החל לאחר 11 בספטמבר; הממצאים החדשים מצטרפים לחשיפת ההאזנות נגד אזרחים בארה"ב; בוש: הדלפת ההאזנות בעת מלחמה מסייעת לטרור ותיחקר



מאת ניו יורק טיימס וסוכנויות הידיעות



סוכני אף-בי-איי שהופקדו על המלחמה בטרור עסקו במעקב אחר שורה ארוכה של קבוצות פוליטיות למען איכות הסביבה, זכויות בעלי חיים וסיוע לעניים - כך עולה ממסמכי הסוכנות המתפרסמים כעת.



מאחד המסמכים עולה, כי הסוכנות תיכננה לרגל אחר "פרויקט הקהילה הטבעונית". מסמך נוסף עוסק ב"אידיאולוגיה הקומוניסטית למחצה" של ארגון עובדים קתולי; ומסמך שלישי מצביע על העניין של סוכנות הביון במיקומה של מחאה של פפעילי זכויות בעלי חיים נגד השימוש בפרוות למה. המסמכים נמסרו ל"ניו יורק טיימס" מתוקף חוק חופש המידע, בעקבות עתירה שהגיש האיגוד האמריקאי לזכויות אדם. בסך הכל נמסרו יותר מ-2,300 עמודים, ובהם התייחסויות גם לגרינפיס ולארגוני עובדים.



לאחר 11 בספטמבר הקל שר המשפטים אז, ג'ון אשקרופט, את ההגבלות על פעילות האף-בי-איי, ואיפשר לו לפקח על הפעילות באינטרנט ובמסגדים כדי להתמודד עם הטרור הבינלאומי. ואולם הארגון לא הסתפק בפעילות נגד הטרור, וניצל סמכויות אלו גם למעקב אחר תנועות מחאה שלפי החשד קשורות לפעילות חתרנית או אלימה. מקורות באף-בי-איי אומרים, כי לארגון אין עניין במעקב אחר פעילים פוליטיים או חברתיים, וכי החקירה שנגעה לקבוצות הללו התבססה על עדויות לפעילות לא חוקית או אלימה בתחום המחאה הציבורית ובתחומים אחרים.



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, יצא אתמול במתקפה חריפה על הפרסום בעיתון "ניו יורק טיימס", שחשף ביום שישי את ההאזנות שמבצע ממשלו לאזרחים אמריקאיים. הוא טען כי ההדלפה והדיון הציבורי בהאזנות מסייעים לטרור, וכי ההדלפה נחקרת. בשבת אישר בוש את הפרסום, ולפיו לאחר פיגועי 11 בספטמבר, חתם על פקודה סודית המאפשרת לסוכנות לביטחון לאומי לצותת לשיחות טלפון ולדואר אלקטרוני של אזרחים אמריקאים.



"דעתי האישית היא, שהיה זה מעשה מביש לחשוף את התוכנית החשובה מאוד הזאת בעת מלחמה", אמר היום בוש במסיבת עיתונאים, "ישנו הליך שמתנהל במשרד המשפטים בנוגע להדלפה. אני מניח, שההליך הזה יימשך". לדברי בוש, עצם הדיון בתוכנית מסייע לאויבי ארה"ב, הזוממים מתקפה נגדה. "עליכם להבין, ואני מקווה שהעם האמריקאי מבין, שעדיין יש אויב המבקש להכות בארה"ב, והם מסוכנים מאוד".



החשיפה עוררה ביקורת על הממשל מצד חברי קונגרס רפובליקאים ודמוקרטים כאחד, שהעלו חששות כי ההאזנות מנוגדות לחוקת ארה"ב, והתייצבו מאחורי היוזמה לקיים שימוע בנושא בוועדת המשפטים של הסנאט.



בנאום הרדיו השבועי שלו, ששודר בשבת, הגן בוש על הפקודה, והגדיר אותה כ"כלי חיוני" בהגנה על ארה"ב נגד התקפות טרור. לדבריו, הממשל צותת לשיחות בינלאומיות שניהלו אנשים החשודים כבעלי קשרים עם אל-קאעדה וירגוני טרור אחרים. לדברי בוש, "מדובר בתוכנית מסווגת מאוד החיונית לביטחון הלאומי האמריקאי".



נשיא ארה"ב הוסיף עוד, כי מאז פיגועי 11 בספטמבר האריך את תוקפה של התוכנית 30 פעמים, ואמר כי ימשיך לאשרה כל עוד יתקיים איום מצד ארגוני טרור על ארה"ב. הודאתו של בוש באה בעקבות המחלוקות בקונגרס האמריקאי על הארכת חלקים מ"חוק הפטריוטיות", המהווה נדבך מרכזי במלחמתו של בוש בטרור. מתנגדי החוק, רובם דמוקרטים, טוענים כי הציתות לשיחות טלפון פוגע בזכויות אזרחיות בסיסיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully