וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 אלף שקל פיצוי לחברה שהבנק שינה את החתימות בחשבונה

ענת באלינט

20.12.2005 / 10:04

השופטת קבעה כי הבנק התרשל בכך שכיבד הוראה חריגה והביא לכך שצ'קים חזרו; "הבנק דרס ברגל גסה את כבודו של הלקוח"



השופטת ד"ר דפנה אבניאלי מבית משפט השלום בתל אביב קיבלה בשבוע שעבר תביעה נגד סניף בנק הפועלים בראשון לציון ששינה שלא כדין הרכב חתימות בחשבון.



בני הזוג סופיה וישראל פרנצ'י ניהלו שתי חנויות בגדים בקניון הזהב בראשון לציון באמצעות חברה שבבעלותם - ס.י.פ. אופנה בע"מ.



במאי 96' פתחו השניים חשבון עסקי בסניף הבנק. בהסדר בין הבנק לחברה נקבע, שחיוב החשבון ייעשה באמצעות חותמת החברה וצירוף חתימה של אחד מבני הזוג. בשל משבר אישי שפקד את הבעל וסכסוך בין בני הזוג פנתה האישה לבנק ב-2002 וביקשה, בעל פה ובכתב, שישונה הרכב החתימות בחשבונות. החל ממועד הבקשה, איפשר הבנק למשוך כספים מהחשבון העסקי רק אם הדבר נעשה באמצעות חותמת החברה וחתימותיהם של שני בני הזוג.



חברת "ס.יפ. אופנה", באמצעות עו"ד בצלאל הוכמן, טענה בבית המשפט, שהבנק לא פעל כשורה כשקיבל את בקשת האישה. סופיה, כך טענה החברה, לא היתה מנהלת בחברה ולפיכך לא היתה מוסמכת לתת הוראות בשמה. לגישת החברה, הבנק מחויב היה לפעול אך ורק לפי פרוטוקול החברה. בשל התנהלות הבנק חזרו צ'קים רבים ובני הזוג נאלצו לכתת רגליהם ולחתום על כל המחאה והמחאה. בתביעה נגד הבנק דרשה החברה חצי מיליון שקל בגין הנזקים הללו. הבנק, כמובן, גורס אחרת. מבחינתו, ההוראה החדשה גוברת על הוראה ישנה ותו לא.



"הבנק נזקק לנפתולים רבים כדי לחפות על מחדליו", פתחה ואמרה השופטת אבניאלי בהחלטתה. הנתון המשמעותי והמרכזי לדידה הוא פרוטוקול החברה בו הובהר הצורך בחותמת החברה וחתימת אחד מבני הזוג לצורך ביצוע פעולה בנקאית. לדעת השופטת, בקשתה של פרנצ'י נוסחה כמכתב פרטי ולא כמייצגת של החברה. בכל אופן, קבעה השופטת, הבנק התרשל בכך שכיבד הוראה חריגה והביא לכך שצ'קים חזרו. "הבנק דרס ברגל גסה את כבודו של הלקוח", חרצה והוסיפה בציניות לא מבוטלת "הפלא ופלא. לשם השבת המצב לקדמותו נדרש פרוטוקול של החברה, ואילו להקשחת דרישות החתימה, די היה במכתבה של גב' פרנצ'י ללא שום פרוטוקול. אכן, נפלאות דרכי הבנק".



בסופו של דבר, בהעדר נתונים ברורים חויב בנק הפועלים לשלם לחברה 40 אלף שקל בשל הנזקים הכספיים שנגרמו לחברה וכן 20 אלף שקל נוספים בשל הפגיעה במוניטין החברה. יצוין, שבשל העובדה שבני הזוג לא הזדרזו להמציא את הפרוטוקול לסניף הבנק ולהשיב המצב לקדמותו, חייבה השופטת אותם לשלם לחברה 12 אלף שקל (ת"א 10999/04).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully