וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופר נמרודי מבקש מקניון שבעת הכוכבים הלוואה של 60 מיליון שקל תוך הערכת שוויו ב-480 מיליון שקל

עומר שרביט

21.12.2005 / 16:08

שליש מהקניון ישמש בטוחה להלוואה עצמה; לפני שנה הכשרה העריכה את הקניון במחיר נמוך ב-10%; לפי הכשרה, לקניון נוצר עודף מהלוואה מהפועלים והריבית שתשולם לו תהיה גבוהה מריבית על פקדון בנקאי



שיפוט, הערכה ודירוג, הם עניין מתעתע. ככלל, נהוג לומר כי "הכל בעיני המתבונן" ובמה שנוגע להערכות שווי אמירה זו מקבלת משנה תוקף. הנה למשל קניון שבעת הכוכבים, אחד מעשרת הקניונים הבולטים בישראל. עמיר בירם מריט ישראל טען לאחרונה, כי מחירו הריאלי של קניון שבעת הכוכבים הינו כ-400 מיליון שקל. כלל ביטוח שקלה בעבר לרכוש נתח מהקניון לפי שווי של כ-450 מיליון שקל.



עופר נמרודי, הבעלים, מעריך את שוויו של הקניון ב-480 מיליון שקל, כאשר מנגד עומדות התחייבויות של 285 מיליון שקל. כך, על פי הערכת שווי שהזמין נמרודי, בעל השליטה בהכשרת היישוב, לצורך קבלת הלוואה של 60 מיליון שקל מהקניון להכשרת היישוב. האחרונה מחזיקה בשליש מהקניון והיתרה מוחזקת על ידי החברה הבת, הכשרה קניונים.



מדובר באחד הקניונים הגדולים בארץ, המשתרע על פני 20 דונם בשטח בנוי של כ-28 אלף מ"ר. הערכת השווי שבוצעה על ידי הכלכלן ירון ספקטור, מדרגת את הקניון במקום השמיני בארץ מבחינת ההצלחה: שבעת הכוכבים מוכר על פי העבודה ב-400 עד 500 דולר למ"ר בנטרול מזון.



הנזילות של הערכות שווי מתחדדת נוכח העובדה שאותו ספקטור עצמו העריך את הקניון במחיר נמוך ב-10%, פחות משנה בלבד לפני ההערכה הנוכחית, כאשר גם אז עמד על הפרק שעבוד לצורך קבלת אשראי מהבנקים.



כאמור, היקף ההלוואה שיעמיד שבעת הכוכבים ל, יעמוד על 60 מיליון שקל, על פי עסקת בעלי העניין אותה מבקשת הכשרת היישוב לאשר. ההחזר ייפרס על פני 15 שנה כאשר הקרן תוצמד למדד המחירים ותישא ריבית של 4.55%. תנאי ההלוואה יהיו זהים לתנאי ההלוואה שקיבל שבעת הכוכבים באוקטובר 2005 מידי בנק הפועלים. החברה אומרת, כי הריבית בהלוואה החדשה עשויה להשתנות בהתאם להחלטות הבנק בהלוואה לקניון.



שבעת הכוכבים רשאי לדרוש פרעון מוקדם של ההלוואה לחברה הסבתא, בהתאם לפרעון של ההלוואה שניתנה לו על ידי הפועלים או בתוך 90 יום מיום שיחליט לדרוש זאת במקרה אחר. הכשרה אמורה לשלם את הקרן בתשלומים רבעוניים, כשכל תשלום יתבצע יום קודם לתשלום ההלוואה לבנק הפועלים.



דירקטוריון הכשרה מסביר את כדאיות העסקה עבור הקניון, בכך שהוא אינו זקוק כרגע למלוא ההלוואה שהעניק לו בנק הפועלים, בהיקף של 93 מיליון שקל. בנוסף, בהכשרה אומרים כי הריבית שיקבל שבעת הכוכבים מהחברה תהיה גבוהה מזו שתעניק הפקדת הסכום העודף בפקדון בנקאי. מעבר לכך, הדיווח על העסקה אינו נותן מענה לשאלה מדוע הכשרה אינה מחלקת דיווידנד מרווחי הקניון, במקום לקחת את ההלוואה.



הצורך של הכשרה בהלוואה אינו מעורר תהיות נוכח המיצוב הפיננסי הבעיייתי שלה. הכשרה צברה בחמש השנים האחרונות הפסדים של כ-370 מיליון שקל והיקף חובותיה לבנקים עומד על כ-1.5 מיליארד שקל. ביום חמישי האחרון הפכה אי.די.בי פיתוח לבעלת עניין בהכשרת היישוב, והשבוע הפכה אקסלנס נשואה לבעלת עניין בחברה הבת, הכשרה קניונים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully