וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה: זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים

נופר סיני

22.12.2005 / 8:22

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול את תקנות הגנת הצרכן בעניין אחריות ושירות לאחר מכירת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז



ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול את תקנות הגנת הצרכן בעניין אחריות ושירות לאחר מכירת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז. התקנות שקבע שר התמ"ת אהוד אולמרט מטילות על יצרנים ויבואנים חובה לצרף תעודת אחריות לתקופה של שנה לפחות לכל מוצר חשמל, אלקטרוניקה או גז שהוא חדש ושמחירו גבוה מ-150 שקל.



בתקופת האחריות חייבים היצרנים והיבואנים לתקן כל ליקוי או פגם שהתגלה במוצר, למעט נזק מכוון שגרם הצרכן. בנוסף, אם נדרשת החלפה של חלק במוצר, חייב היצרן להחליפו בחלק חדש ומקורי, ללא תמורה.



כדי לממש את זכותו לקבל תיקון, על הצרכן להעביר את המוצר המקולקל לתחנת איסוף כדי שהיצרן יתקנו במעבדתו תוך עשרה ימים. יחד עם זאת, התקנות קובעות כי ישנם מוצרים, בהם מקרר, מכונת כביסה ומזגן, אשר היצרן חייב לתקנם בביתו של הצרכן תוך יום עד שלושה ימים, בהתאם למוצר. אם אין אפשרות לתקן את המוצר, חייב היצרן לספק לצרכן מוצר חדש או להשיב לו את הסכום ששילם עבורו.



אם הוכיח היצרן שהנזק נגרם למוצר בשל כוח עליון או רשלנות של הצרכן, היצרן עדיין יישא באחריות על תיקונו, אולם מותר יהיה לו לדרוש תשלום עבור התיקון או ההחלפה. אם לא ניתן לאתר את היצרן או היבואן, חלה האחריות לפי התקנות על מי שמכר את הסחורה.



על היצרנים תחול חובה לספק חלקי חילוף לפחות שנה לאחר תום תקופת האחריות למוצרים שערכם עולה על 300 שקל. לגבי רשימה של 11 מוצרים ביתיים בסיסיים (כמו מקרר, טלוויזיה, מדיח כלים, מכונת כביסה ומזגן) נקבעה חובת אספקה של חלקי חילוף למשך שש שנים לאחר תום תקופת האחריות.



בנוסף, התקנות קובעות סטנדרטים אחידים בעניין השירות לאחר מכירה. סטנדרט מהפכני הוא זמן המתנה לטכנאי שלא יעלה על שעתיים, תיקון מהיר של מוצרים חיוניים כמו מקרר ותנורים, פרישת תחנות איסוף למוצרים מקולקלים ברחבי המדינה, כולל, בתנאים מסוימים, בחנות שבה נרכש המוצר וכללים לגבי מתן שירות לאחר תום תקופת האחריות.



בתמ"ת מוסרים כי התקנות נדרשו על רקע תלונות רבות של צרכנים על תופעות שונות ומגוונות של התחמקות מאחריות. אמנם בעבר חלו כללים מסוימים לגבי אחריות על מוצרים לאחר מכירה, אולם אלה חלו רק על מספר מצומצם מאוד של מוצרים, וחמור מכך, הוראות אלו התגלו עם השנים כלא מספקות. התקנות החדשות מחליפות את הצווים הללו, מרחיבות את תחומי האחריות של היצרנים והקמעונאים, ומגינות בצורה טובה יותר על זכות הצרכן לקבל אחריות לגבי תקינותם של מוצרים חדשים שהוא רוכש.



לדברי מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, התקנות נועדו בעיקר להעלות את הרף לגבי אותם עוסקים שחורגים מנורמות של סחר הוגן. הסוחרים הפחות הוגנים אינם פוגעים רק בצרכן, אלא מקיימים תחרות בלתי הוגנת מול העסקים שמתייחסים לצרכן בצורה הוגנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully