וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת במו"מ בין דוראד ל-EMG עשויה לעכב אספקת גז טבעי למשק

שרון קדמי

25.12.2005 / 8:31

אורן שחור מאיים כי קצא"א לא תאפשר לצינור הגז לעבור בשטחה אם EMG לא תציע מחיר דומה לזה שהוצע לחברת חשמל; במשק מעריכים כי המחיר שיוצע יהיה גבוה יותר



התפתחות מפתיעה במו"מ בין קבוצת דוראד המתכננת להקים את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל ליד אשקלון, לבין ספקית הגז הטבעי המצרית-ישראלית, חברת EMG. ממכתב ששיגר בשבוע שעבר יו"ר EMG, מוחאמד טווילה, למנכ"ל חברת החשמל הישראלית, ד"ר יעקב רזון, עולה כי בעקבות מחלוקת בין דוראד ל-EMG עשויה להתעכב אספקת הגז הטבעי לחברת החשמל בפרט ולמשק הישראלי בכלל. משמעות הדבר היא כי ההוזלה הצפויה במחירי החשמל בעוד כשנתיים עשויה להידחות.



ממכתבו של טאווילה עולה כי בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בקהיר בין נציגי EMG ודוראד בנושא חוזה אספקת הגז הטבעי לתחנת הכוח, ניתן היה להבין מדברי יו"ר קצא"א השותפה בקבוצת דוראד, אורן שחור, כי אם EMG לא תציע לדוראד מחיר אטרקטיווי בדומה לזה שהוצע לחברת החשמל, קצא"א לא תאפשר לה לעבור בשטחה - מה שלא יאפשר להקים את צינור הגז שאמור לספק את הגז הטבעי לישראל.



המחיר בהסכם בין EMG לחברת החשמל נע סביב 2.75 דולר למיליון BTU (יחידת מדידה לגז טבעי) ונחשב אחד הנמוכים בעולם. במשק האנרגיה מעריכים כי המחירים בחוזים החדשים לא יהיו נמוכים מ-4 דולר למיליון BTU.



EMG חתמה באחרונה על החוזה המסחרי עם חברת החשמל לאספקת גז טבעי ל-15 שנה עם אופצית הארכה לחמש שנים נוספת.



הגז המצרי, בשווי 2.5 מיליארד דולר, יסופק לחברת החשמל במחיר הנחשב אחד הנמוכים בעולם: 2.75 דולר למיליון BTU. בימים אלה מתקיים מו"מ לאספקת גז טבעי בין EMG לחברות נוספות במשק.



דוראד מקיימת מו"מ מתקדם עם ספק הגז המצרי EMG לאספקת גז טבעי בהיקף של מיליארד דולר, במקום הגז שהיא היתה אמורה לרכוש מקבוצת "ים תטיס", הנמצאת בבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י האמריקאית. הבעלות ב-EMG נחלקת בין קבוצת מרחב (25%) שבבעלות איש העסקים יוסי מימן, קבוצת אנשי עסקים מצרים (65%) בראשות חוסיין סאלם וחברת הגז המצרית (10%). מימן עצמו מקיים מגיעים עם דוראד על מנת לרכוש את חלקה של דלק בקבוצה.



לדוראד הסכמים לאספקת חשמל פרטי עם גופים גדולים במשק, בהם משרד הביטחון, תנובה וכתר פלסטיק. לחברה רישיון משר התשתיות להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל בהספק 800 מגה-וואט, שהם כ-7.5% מכושר ייצור החשמל של חברת החשמל. לפי התכנון, תספק תחנת הכוח החדשה חשמל לצרכנים פרטיים החל ב-2007.



גורמים במשק האנרגיה מתחו ביקורת נוקבת על דבריו של שחור ואמרו, כי לא ייתכן לקשור מו"מ מסחרי בין חברות פרטיות לנכסי המדינה הנמצאים בבעלות קצא"א הממשלתית. ד"ר נמרוד נוביק מקבוצת מרחב, אמר בתגובה כי אכן היתה אווירה מתוחה בפגישה בקהיר, אך לא צפוי כל עיכוב בהנחת הצינור או בהזרמת הגז, וההסכם בין EMG לדוראד ייחתם במהרה. בנוסף נמסר, כי קיימת הפרדה מוחלטת בין המו"מ השונים שהחברה מנהלת. מקבוצת דוראד נמסר, כי הם אינם מתייחסים למו"מ מסחרי שמנהלת הקבוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully