וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז: להקצות עוד 125 מיליון שקל למיגון מקסאם; החלו עבודות מיגון בבסיס זיקים

גדעון אלון

25.12.2005 / 12:12

מופז: הממשלה אישרה תוכנית מיגון כוללת ליישובי "עוטף עזה" בעלות של 210 מיליון שקל, אך עד כה תוקצבו רק 85 מיליון שקל; מופז: הסגר על השטחים יימשך עד לאחר החג



מאת גדעון אלון, עמוס הראל ואלי אשכנזי



שר הביטחון, שאול מופז, ביקש הבוקר (ראשון) מהממשלה להקציב 125 מיליון שקלים הנדרשים להשלמת תוכנית המיגון ביישובי "עוטף עזה". לדבריו, לפני חודשים ספורים אישרה הממשלה תוכנית מיגון כוללת בעלות של 210 מליון שקלים, אולם עד כה תוקצבו רק 85 מיליון שקלים.



מופז אמר שבעקבות ירי רקטות הקסאם הוא הנחה את צה"ל להמשיך בפעילות התקפית אינטנסיווית לפי מדיניות הסיכול שנקבעה, תוך מתן דגש לסיכול ממוקד. הוא ציין כי הסיכול הממוקד הוכיח את עצמו ככלי היעיל ביותר. מופז הוסיף כי צה"ל גם פועל לצמצום התנועה של פלשתינאים באזורי שיגור רקטות הקסאם ברצועה תוך שילוב פעילות אווירית וירי ארטילרי.



צה"ל החל היום בעבודות למיגון בסיס הטירונים בזיקים נגד ירי "קסאם". לפני יותר משבוע נחתה רקטה בבסיס והורים של טירונים התלוננו, כי בניהם ובנותיהם המשרתים באוהלים בבסיס אינם ממוגנים כראוי. הכוונה היא לבנות קירות מגן סביב האוהלים באופן שיקטין את פיזור הרסיסים וכן להקים עמדות שמירה ממוגנות. עם זאת, בצה"ל מודים, כי גם לאחר ביצוע העבודות המיגון במקום יהיה רחוק מלהיות מושלם.



ובתוך כך נשמעו קריאות למגן גם את יישובי הסביבה, ביניהם קיבוץ זיקים עצמו. מזכיר התנועה הקיבוצית, גברי ברגיל, הפנה הבוקר קריאה לממשלה "לעשות את כל הנדרש על מנת להגן על כל התושבים והיישובים בנגב המערבי". ברגיל, שהתבטא בנושא בכינוס ארצי של מזכירי קיבוצים, הזכיר כי ראשי התנועה הקיבוצית התריעו עוד לפני ביצוע ההתנתקות כי חיי התושבים של היישובים הסמוכים לרצועת עזה מופקרים לאיומי טילים.



מופז הודיע בישיבת הממשלה כי הסגר על השטחים יימשך עד לאחר חג החנוכה. הוא גם הנחה את צה"ל והמשטרה להיערך בכוחות מתוגברים לקראת החג. מפז אמר כי הוחלט להמשיך את הסגר לנוכח ההתרעות על כוונת ארגוני הטרור ובעיקר ארגון הג'יהאד האיסלאמי לבצע פיגועים בתוך ישראל. לדבריו, היום ישנן 10 התרעות לביצוע פיגועים ועוד 40 פרטי מידע התרעתי.



הג'יהאד שדרג הקסאם



קצין בכיר בצה"ל אמר ל"הארץ" בסוף השבוע, כי בתקופה האחרונה הצליח ארגון הג'יהאד האיסלאמי לשדרג את רמת רקטות ה"קסאם" שיורים פעיליו מרצועת עזה לשטח ישראל. בתוך כך, אתמול (שבת) אחר הצהריים נורתה רקטת "קסאם" אחת לעבר ישראל, אך ככל הנראה היא נחתה בשטח הרצועה. מלבד אירוע זה, בסוף השבוע חלה רגיעה בלחימה בגבול הרצועה. נראה שמדובר בהפוגה מקרית ולא בתיאום מוקדם כלשהו בין הצדדים.



הקצין הבכיר אמר, כי מטחי הירי של הג'יהאד, בהפגזות של השבועות האחרונים, היו מדויקים יותר מבעבר. במקביל, פחת מאוד מספר השיגורים הכושלים ("נפלים"), שבהם נחתו הרקטות סמוך למקום שיגורן, בתחומי הרשות הפלשתינית.



בצה"ל מתרשמים שהג'יהאד סוגר בהדרגה את הפער האיכותי בין מערך ה"קסאם" שלו לבין המערך המקביל של החמאס, הארגון שפיתח את הרקטות אך באחרונה צימצם מאוד את השימוש בהן לנוכח מחויבתו העקרונית ל"תהדיאה" (הרגיעה) בלחימה מול ישראל.



עם זאת, חרף ה"רעש" התקשורתי הרב שעורר שיגור הרקטות של הג'יהאד לאזור אשקלון, לא הצליח הארגון להאריך את הטווח של הרקטות. מדובר בטווח מקסימלי של כתשעה ק"מ - וחלק מהרקטות שנחתו במבואות הדרומיים של אשקלון נורו מטווח של כשמונה ק"מ, מאזור הריסות ההתנחלויות אלי-סיני, דוגית וניסנית.



במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס מנצל את ההפוגה היחסית בלחימה, מבחינתו, להתמקדות בשיפור טווח ה"קסאם" שברשותו. נראה שבקרוב יצליח הארגון לייצר רקטות בעלות טווח יעיל של כ-15 ק"מ.



כ-230 קסאמים מאז ההתנתקות



בשלושה וחצי החודשים שחלפו מאז נסיגת צה"ל מהרצועה, במסגרת תוכנית ההתנתקות, נרשמו כ-230 אירועים שבהם שוגרו רקטות "קסאם". בחלק ניכר מהמקרים, שוגרה יותר מרקטה אחת. זה עדיין מספר נמוך יותר של אירועים מאשר בתקופה המקבילה לפני ההתנתקות.



במערכת הביטחון מייחסים את ההחלטה להתמקד בשיגור רקטות ה"קסאם" לאזור אשקלון לצמרת הג'יהאד האיסלאמי, היושבת בדמשק. לדברי גורמי מודיעין ישראלים, מיפקדת הג'יהאד בדמשק לוחצת בעקביות על הפעילים ברצועה להמשיך בשיגורים, בעיקר לעבר "יעדים אסטרטגיים" באזור אשקלון, כמו תחנת הכוח וקו צינור הנפט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully