וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הסיר את כל המגבלות על בעלות זרה בגזפרום - מונופול הגז הטבעי של רוסיה

סוכנויות הידיעות

25.12.2005 / 12:45

ההחלטה עשויה להפוך את גזפרום לאחת המניות המובילות בשווקים מתפתחים בעולם; ממשלת רוסיה הבטיחה לעצמה את השליטה בחברה, ששוויה מוערך בכ-153 מיליארד דולר



נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם על צו המסיר את כל המגבלות על בעלות זרה של מניות בגזפרום - מונופול הגז הטבעי של רוסיה והחברה הגדולה בתחומה בעולם.



ההחלטה, לה ציפו המשקיעים שנים, עשויה להפוך את מניית גזפרום לאחת המניות המובילות בשווקים מתפתחים בעולם, ולהיות המניה המובילה במדד השווקים המתפתחים של מורגן סטנלי קפיטל אינטרנשונל. מדד המניות העיקרי של רוסיה נסק השנה ב-80% - יותר ממרבית שוקי המניות בעולם. מניית גזפרום זינקה השנה בכ-150%.



עד כה הותר למשקיעים לרכוש רק מניות של גזפרום, הנסחרות בבורסת לונדון. מניות אלו נסחרו בפרמיה לעומת מניות גזפרום, הנסחרות בבורסת מוסקווה, והיקף הבעלות הזרה המקסימלי בגזפרום נקבע על 20%.



עם זאת, לא ברור האם ההחלטה של פוטין אומנם תביא לעלייה במחירי מניות גזפרום, שכן ההחלטה - לה כאמור ציפו המשקיעים זה מכבר - כבר גולמה במחיר המניה.



ההחלטה להסיר את מגבלות הבעלות הזרה בגזפרום התקבלה במסגרת אסטרטגיה דו ראשית של מוסקווה, במסגרתה מבססת רוסיה את מעמדה המוביל במגזר האנרגיה העולמי באמצעות חברות כמו גזפרום וענקית הנפט רוזנפט, לצד מעבר הדרגתי של חברות אלו לניהול המבוסס על כוחות השוק.



ממשלת רוסיה דאגה להבטיח לעצמה את השליטה בגזפרום בטרם הסירה את מגבלות הבעלות הזרה בה. הממשלה לוותה השנה 7.5 מיליארד דולר מבנקים מערביים, כדי לממן רכישה של 10.7% ממניות החברה - צעד שהגדיל את החזקותיה בגזפרום ל-51%. כעירבון להלוואות, שימשו החזקות ממשלת רוסיה ברוזנפט, והממשלה הרוסית מתכוונת למכור לציבור בשנה הבאה 49% ממניות רוזנפט, כדי לממן את החזר ההלוואות.



התפקיד הגדל והולך שמילאה ממשלת רוסיה בגזפרום, סייע לחברה לרכוש את חברת הנפט סיבנפט השנה תמורת 13.1 מיליארד דולר - מחיר נמוך מהרבה מזה שלו היתה זוכה החברה לו הועמדה למכירה במכרז פתוח - להערכת אנליסטים. ממשלת רוסיה גם דאגה להבטיח כי רשת צינורות הגז הטבעי אדירת הממדים של רוסיה, ובכלל זה פרויקט צינור הגז הטבעי מסיביר לגרמניה, תישאר בשליטת גזפרום.



במקביל, פעלה הנהלת גזפרום - החברה הגדולה ברוסיה עם שווי שוק של כ-153 מיליארד דולר - להגברת השקיפות של עסקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully