וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים בלבד לפני תאריך היעד: מתחיל המו"מ על השינוי המבני בחברת החשמל

שרון קדמי

26.12.2005 / 8:04

כך נודע ל-TheMarker; מדובר בהתפתחות מפתיעה, שכן עד כה לא זכה העניין לטיפול על ידי אף אחד מן הצדדים המעורבים, אף שתאריך כניסת החוק לתוקף נקבע כבר לפני כמה שנים



התפתחות דרמטית בהליך השינוי המבני בחברת החשמל, חודשיים בלבד לפני כניסת חוק השינוי המבני לתוקפו. ל-TheMarker נודע כי היום יתקיים דיון ראשון בלשכתו של מנכ"ל משרד האוצר יוסי בכר, בהשתתפות בכירי משרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות, משרד התשתיות, חברת החשמל וועד העובדים בעניין השינוי המבני.



מדובר בהתפתחות מפתיעה, שכן עד כה לא זכה העניין לטיפול על ידי אף אחד מן הצדדים המעורבים, על אף שתאריך כניסת החוק לתוקף - 3 למארס 2006 - נקבע כבר לפני כמה שנים. עם כניסת חוק משק החשמל לתוקף יפוגו רשיונות חברת החשמל.



לאחרונה שיגר מנהל רשות החברות הממשלתיות איל גבאי מכתבים למנכ"ל חברת החשמל יעקב רזון, ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עופר עיני, וליו"ר מזכירות ועד עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי. במכתבים מבקש גבאי להתחיל בדיונים בנוגע לשינוי המבני בחברת החשמל בהקדם. זאת, על פי החלטת בית הדין האזורי בחיפה מנובמבר.



אם עד ל-3 במארס 2006 לא ישתנה דבר, מדינת ישראל תשרור בעלטה, מאחר שלחברת החשמל אסור יהיה להפעיל ולו תחנת כוח אחת. על פי חוק משק החשמל, חברת החשמל במתכונתה החדשה, תהיה אחראית על ייצור ואספקת החשמל במדינה. לא רק זאת - ללא רשיונות חברת החשמל תתקשה לגייס כסף בשוק ההון, מכיוון שהגופים הפיננסיים לא יעמידו לה אשראי.



האשראי של חברת החשמל גבוה בלאו הכי והוא עומד כיום על יותר מ-40 מיליארד שקל מול מאזן של כ-15 מיליארד שקל. המשמעות היא כי ללא הזרמת הון, החברה הממשלתית הגדולה במדינה עלולה להיקלע למצוקה תזרימית.



חוק משק החשמל החדש הוא רעידת אדמה עבור חברת החשמל בכלל ו-13 אלף עובדיה בפרט, שכן לשינויים מבניים מצורפים בדרך כלל שינויים ארגוניים הכוללים פיטורים. אחרי 80 שנה עתידה החברה לעבור שינוי מבני שבסופו מתוכננת הפרטה. על פי החוק חברת החשמל עתידה להתפצל לשלוש חברות בהתאם לשרשרת החשמל - ייצור, הובלה וחלוקה. מקטעי הייצור והחלוקה יפוצלו אף הם לחברות שבעתיד יופרטו.



הוויכוח סביב הסוגייה רווי מחלוקות ויצרים, אפילו בין משרדי הממשלה. משרד האוצר מקדם שינוי מבני שבסופו הפרטה, משרד התשתיות מקדם שינוי מבני מתון יותר הכולל פיצול בלבד. לפיו ההפרטה צריכה להיבחן בעתיד אם בכלל. חברת החשמל וועד העובדים מדברים על פיצול בלבד ופוסלים את ההפרטה על הסף.



הטיעון המרכזי של המתנגדים הוא שהכשלונות במהלכים מסוג זה בעולם רבים מההצלחות. עם זאת, העובדה שחברת החשמל צריכה להתייעל אינה מוטלת בספק, השאלה באיזו מתכונת. על כך ינסו להתחיל להשיב הערב בלשכתו של בכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully