וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה: המסחר הסתיים בירידות שערים קלות

טל לוי

26.12.2005 / 17:27

פעיל בשוק: "הירידות - בשל ההתחממות בזירה הבטחונית ופרסום תיקו הרפואי של שרון". תעשיות מלח עלתה ב-1.4% במחזור ענק

מסחר יציב נרשם במרבית שעות היום בבורסה בתל אביב. ואולם, כעשרים דקות לפני תום המסחר נודע על התחממות בגזרת עזה כאשר 2 טילי קסאם נורו מהרצועה וארגוני הטרור הודיעו כי ברשותם טילים לטווח ארוך יותר. מדד המעו"ף סיים בירידה של 0.4% לרמה של 827.35 נקודות ומדד ת"א 100 איבד 0.5% ל-829.24 נקודות. התל טק 15 איבד 0.7%. מחזורי המסחר הסתכמו בכמיליארד שקל.

התגובות לירי הקסאמים היו מעורבות: פעיל אחד ציין כי האווירה השלילית וההתחממות בזירה הבטחונית הם שאחראים לירידות השערים עם תום המסחר, אולם פעיל אחר דווקא סבר אחרת. "במהלך השנה האחרונה ראינו ירי של טילי קסאם רבים אולם עדיין ראינו עליות נאות". לדבריו, השוק נמצא ברמות גבוהות ומדובר במימוש טבעי.

כחצי שעה לפני תום המסחר פורסם כי נגיד בנק ישראל החליט להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 4.5%. בין הנימוקים שמעלים בבנק ישראל, ניתן למנות את צפי האינפלציה לשנה הקרובה, אשר ירד לפחות מ-2% - כלומר למרכז היעד הממשלתי. גורם נוסף הוא הרגיעה היחסית בשוקי ההון והמט"ח וכן הגירעון התקציבי שצפוי להיות השנה נמוך במיוחד. כמו כן מציינים בבנק ישראל, כי נראה שאי הוודאות הפוליטית אינה משפיעה על שוקי ההון ומכאן שאין צורך לשנות את הריבית. בניגוד לחודש הקודם, שבו העריכו רוב הכלכלנים כי הריבית תעלה, הפעם לא היתה תמימות דעים בין הכלכלנים.

מנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר, העריך אתמול בישיבת הממשלה כי לאחר שלוש שנים של מדיניות תקציב אחראית, מצב המשק הישראלי טוב והוא חסין מפני זעזועים. "הצמיחה במשק בת קיימא ומבוססת על המגזר העסקי", אמר בכר. "האינפלציה נמוכה, אין גירעון במאזן התשלומים. המשק צומח באופן בריא במונחים כלכליים". להערכתו, 2005 תסתיים עם צמיחה של כ-5%; ב-2006 המשק יצמח ביותר מ-4% - מעבר לתחזית האוצר הרשמית ל-2006 הצופה צמיחה של 3.9%. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהשתתף בישיבה, העריך כי המשק יצמח ב-2006 ב-4.2%.

"העליות בשוק כה אינטנסיוויות בחודש האחרון, שאין לנו אלא להמשילם למפולת", כך אמר הבוקר פעיל בשוק המוסדי. "כשם שהמפולת נמשכת עם בריחת הכסף, כך ממשיכות העליות עם כניסת כסף חדש. כשם שלא ניתן לחזות מתי מפולת תיגמר, כך לא ניתן לדעת עד מתי יימשכו העליות. ברירת המחדל של השוק היא עלייה, אלא אם ייכנסו נתונים משמעותיים חדשים למערכת".

היום לא יתקיים מסחר ברוב בורסות העולם בשל חופשת חג המולד. הבורסות היחידות שפעלו היום היו אלה של אסיה. לדברי הפעיל, "השבוע צפויה פקיעה והיא צפויה להיות סוערת, שכן מתחילת החודש כבר הספיק מדד המעו"ף להוסיף יותר מ-5%".

היום נחשף תיקו הרפואי של ראש הממשלה - אירוע שלו המתינו הפעילים במהלך היום. הרופאים מסרו כי "לראש הממשלה נשאר כתם קטן ברקמת המוח בעקבות השבץ, אך אין לכך השפעה על תפקודו".

פעילים בשוק ההון אמרו סמוך למועד הפרסום כי מצבו הבריאותו של שרון אינו אחראי לירידות השערים הקלות שנרשמו שכן הידיעה על מצבו הבריאותי של ראש הממשלה הסתובבה בשוק כשעה וחצי והבורסה הגיבה ביציבות וכי התנודתיות הקלה שנרשמה עד אז נמצאת החלט בטווח התנודתיות הרגיל.

עם זאת, לאחר הידיעה על שיגור טילי הקסאם, החלו הקולות להשתנות וכפי שהסביר פעיל בשוק "ברגע שנודע על נפילת הקסאמים, החלו המשקיעים להסתכל לצדדים ולכן נראה שבסופו של דבר תיקו הרפואי של שרון (ממנו עולה כי ראש הממשלה ככל הנראה נזקק לצנתור) אכן תדלק את הירידות".

פעיל נוסף בשוק הסביר כי קשה לדעת איזה אירוע בדיוק גרם לירידות השערים עם תום המסחר וכי ככל הנראה מדובר בשילוב של שני הגורמים. הפעיל אף מציין כי "בסך הכל ראינו ירידה של עד 0.5% ובהחלט לא מדובר בנפילה".

ירידות השערים לקראת תום המסחר הצליחו למחוק את עליות השערים הקלות שנרשמו במרבית שעות היום.

תעשיות מלח ריכזה את מחזור המסחר הרביעי בבורסה - 63 מיליון שקל - לעומת מחזור ממוצע של כ-2 מיליון שקל בלבד. היום נודע כי בעל השליטה באי.די.בי, נוחי דנקנר, מכר את יתרת אחזקותיו (4.5%) בתעשיות מלח תמורת 50 מיליון שקל (28 שקל למניה). מלח הוסיפה כ-76% מתחילת השנה והיא זכתה אתמול להמלצה חמה במיוחד מאת בית ההשקעות אקסלנס-נשואה, שאמר כי המניה נסחרת בדיסקאונט ענק של 60%. אתמול כבר הספיקה המניה להוסיף 6% ואילו היום הוסיפה המניה עוד 1.4%. מלח מחזיקה בכ-7% מבנק הפועלים.

מניות הבנקים סיימו את המסחר כמעט ללא שינוי. בנק הפועלים סיים בירידה של 0.2% במחזור הגבוה בבורסה: 91 מיליון שקל. אתמול נהנה הבנק מהמלצה מאת בנק ההשקעות העולמי UBS, שהציב למניה יעד של 26 שקל - 25% מעל מחיר המניה אתמול. ההמלצה מקבלת משמעות רבה יותר אם נזכור כי מניית הפועלים הוסיפה מתחילת השנה כ-50%. נהנה נוסף מההמלצה הוא בנק לאומי, סיים בעלייה של 0.2%. ב-UBS הציבו למניה מחיר יעד צנוע יותר של 18 שקל - פרמיה של 6% על פני מחיר המניה אתמול.

ועוד במגזר הבנקים, בנק דיסקונט שנסחר ברוב היום בעלייה של 2%, סיים בעלייה של 0.7% ונראה שהמניה נהנית גם היא מההמלצה של UBS, שטוען כי מחירי מניות הבנקים בישראל עדיין זולים ביחס לשווקים המתעוררים. האנליסט אלון גלזר מלידר ושות' הציב הבוקר למניה מחיר יעד של 9.8 שקלים.

מכתשים אגן, שקיבלה אתמול לראשונה אישור לשווק את קוטל החרקים המקורי שלה ("רימון") באירופה, איבדה 0.4%. האישור ניתן לשימוש בגידול תפוחי אדמה באיטליה אולם החברה פועלת להרחבת האישור לגידולים נוספים.

בשוק הסולידי, נסחרו איגרות החוב שחר (שמחירן מושפע בין היתר מגובה הריבית במשק) ביציבות ואילו איגרות החוב הצמודות מסוג גליל איבדו עד 0.2%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully