וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפי הנתונים החדשים - נראה שסין הפכה לכלכלה הרביעית בגודלה בעולם

ניו יורק טיימס

26.12.2005 / 8:37

הנתונים שפירסמה ממשלת סין באחרונה אישרו את חשדותיהם של כלכלנים רבים, כי עד היום היא לא ציירה תמונה מדויקת של מצבה הכלכלי; הנתונים החדשים שפירסמה הממשלה מראים כי כפי הנראה היא עברה את צרפת, איטליה ובריטניה





הפער עשוי להמחיש גם את ההבדלים במניעים השונים. הרשויות העירוניות והכפריות רוצות להרשים את בייג'ינג ולהימנע מלהציג צדדים רעים, כפי שהוכיח האיחור בדיווח על שפעת העופות. בייג'ינג מודאגת בעיקר מהמוניטין שלה בעולם, ובשל כך הדיוק הוא בעל חשיבות עליונה.



יש סיבות נוספות לכך שחלקים אדירים של מידע על הכלכלה הסינית אינם מדווחים, אמר פרנק גונג, כלכלן סין ראשי בג'יי-פי מורגן צ'ייס. "הם אוספים את נתוני התמ"ג מצד ההיצע", אמר. גונג טוען כי איסוף נתונים מצד הביקוש - הוצאות הצרכנים - יהיה יעיל יותר.



עם זאת, במסגרת מערכת שהיא שארית מהתקופה שבה סין היתה כלכלה מתוכננת כמעט לגמרי, כל המפעלים והמרכולים מדווחים על המכירות וההוצאות של עצמם. "זה בעייתי", אמר גונג. "את חלק השירותים - שהוא חלק המזומן של הכלכלה - ניתן להשמיט בקלות. זו הסיבה שהסטטיסטיקות נותנות הערכת חסר של הפעילות".



כלכלנים אומרים כי הנתונים החדשים הם חדשות טובות עבור סין, וכי הם מראים כי הכלכלה בריאה יותר, מגוונת יותר ועמידה יותר מאשר חשבו בעבר. הנתונים המעודכנים, למשל, מראים שמגזר השירותים בסין התחזק מאוד, והוריד ממשקלו של מגזר הייצור. דונג טאו, כלכלן בקרדיט סוויס פירסט בוסטון, אמר כי ייתכן שסין עדיין מספקת הערכת חסר של גודל מגזר השירותים שלה, וכי למעשה הוא גדול ב-200 מיליארד דולר מהדיווחים.



בנוסף, הנתונים החדשים משככים מעט את הדאגות כי הכלכלה תלויה יתר על המידה בהשקעות, ועשויה להגיע למצב של התחממות יתר. כמו כן, הם מראים כי יש יותר חברות קטנות ובינוניות במדינה. סטיבן גרין, כלכלן בכיר בסטנדרד צ'רטרד בנק, אמר כי הנתונים החדשים מרגיעים חששות בנוגע לחוסר איזון בכלכלה.



"כל הנתונים טובים", אמר גרין. "כלכלה גדולה יותר משמעה כי כל היחסים הכלכליים המסוכנים ירדו, כגון השקעות כאחוז של התמ"ג".



הנתונים החדשים צפויים להשפיע גם על המדיניות המוניטרית ועל תחזיות האינפלציה, ועל האופן שבו הממשלה מקצה כספים במשק.



בעיה נוספת באופן חישוב הנתונים בסין היא בעיה טכנית. מרבית המדינות העשירות משנות את הבסיס למדידת התמ"ג שלהן, כדי שיתאים לסל המוצרים והשירותים המשתנה בהתאם לרוח התקופה. מומחים אינם רוצים להשתמש במחיר של מחשב ביתי מ-1985, למשל, כדי לחשב את התמ"ג של היום.



אולם לסין יש בסיס הנשאר קבוע לכמה שנים, עובדה המגדילה את חוסר הדיוק. לשכת הסטטיסטיקה מכירה ברבות מן הבעיות הללו, ובניגוד לברה"מ לשעבר, היא מעוניינת לשפר את איכות הנתונים שלה. היא פועלת לצד הבנק העולמי לתכנן כלי אשר יישב את ההבדלים בין הנתונים הלאומיים והאזוריים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully