וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: חלקן של פוליסות משתתפות ברווחים הגיע ל-43% מנכסי הענף ב-2000

הארץ

4.7.2001 / 9:13

מאת שלומי שפר

חלקן של חברות הביטוח בשווי האג"ח והמניות נכסי ענף ביטוח החיים מהווים 6.3% מתיק הנכסים הכספיים של הציבור בסוף 2000 ועומדים על 71 מיליארד שקל; חלקן של התוכניות החדשות, מסוג משתתפות ברווחים, עלה בהדרגה והגיע ל-43% - כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול בנק ישראל.

בבנק ישראל מסבירים כי תוכניות הביטוח החדשות נפתחו לציבור בראשית שנות ה-90 עם הרפורמה בענף הביטוח. במסגרת הרפורמה, נסגרו תוכניות הביטוח הישנות (מבטיחות תשואה) לעמיתים חדשים וזאת מבלי לפגוע בזכויותיהם של העמיתים הוותיקים, הרשאים להמשיך ולהפריש לתוכניות הישנות באותם תנאים.

בעוד שהתוכניות הישנות משקיעות את החלק הארי של נכסיהן באיגרות חוב ממשלתיות בלתי סחירות, מושקעים מרבית כספי התוכניות החדשות בשוק ההון והכספים, והיתר בהשקעות חופשיות אחרות. עמיתים חדשים המצטרפים לענף הביטוח, רשאים להפריש רק לתוכניות הביטוח החדשות, שהתשואה בהן אינה מובטחת מראש, אלא תלויה בביצועי חברות הביטוח. מבנק ישראל נמסר כי מהשוואת התשואות שהשיגו חברות הביטוח בתוכניות החדשות, לעומת התשואות המובטחות לעמיתים בתוכניות הוותיקות עולה כי ב-5 השנים האחרונות השיגו חברות הביטוח בתוכניות החדשות, תשואות ממוצעות שנעו בין 3.3% ל-5.1% וזאת, לעומת תשואה מובטחת של 3.5%-4.25% במרבית התוכניות הישנות. תוצאות אלו מצביעות על כך, שבממוצע, העמיתים בתוכניות החדשות אף יצאו נשכרים מהרפורמה.

מאז תחילת הרפורמה, כך מוסר בנק ישראל, עלתה בהדרגה מעורבות חברות הביטוח בשווקים הפיננסיים. בסוף 2000 היווה חלקן של חברות הביטוח בשוק המק"ם ואיגרות החוב הממשלתיות הסחירות כ-8.1% ובשוק המניות 1.6% זאת, לעומת שיעורים זניחים לפני הרפורמה. חלק זה עשוי לעלות עם כניסת תקנות ההשקעה החדשות באפריל 2001 שהרחיבו את מגוון הנכסים בהן רשאיות החברות להשקיע.

מבנק ישראל נמסר עוד כי התשואות על האג"ח המיועדות אינן תמיד עדיפות על תשואות אלטרנטיוויות וכי משרד האוצר פדה לחברות הביטוח שהיו מעוניינות בכך כ-3 מיליארד שקל במכרזים לפדיון מוקדם והחברות השקיעו את התמורה שקיבלו בשווקי ההון והכספים, זאת כנראה, לנוכח תשואות גבוהות יותר, שניתן היה להשיג באותו מועד.

מהמחלקה המוניטרית של הבנק נמסר כי מעורבותם של משקיעים מוסדיים בשוקי ההון היא תנאי הכרחי להתפתחות שוק הון נזיל עם מכשירים פיננסיים מתוחכמים. בנוסף מהווים המשקיעים המוסדיים מקור מימון לטווח ארוך למגזר העסקי ולענף המשכנתאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully