וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולחים יד ל"צנצנת העוגיות"

הארץ

4.7.2001 / 10:38

הכתובת על הקיר של צ'ק פוינט היתה בסעיף ההכנסות הנדחות

מאת עמי גינזבורג

"אזהרת ההכנסות" שעליה דיווחה אתמול צ'ק פוינט, לראשונה מאז הונפקה לפני 5 שנים, היא כמובן דרמטית מאוד, במיוחד לאור הצמיחה המדהימה שהפגינה החברה ב-20 הרבעונים הקודמים. עם זאת, קשה לומר שהיא היתה מפתיעה במיוחד.

החולשה ששידרה מניית החברה בשבועות האחרונים, הפחתת ההמלצות על ידי אנליסטים המסקרים אותה, ושטף אזהרות הרווח מצד חברות טכנולוגיה אחרות, ובהן כמה מתחרות שלה, הכינו את הקרקע לאזהרה דומה גם מצידה של יצרנית תוכנות האבטחה המצליחה מרמת גן.

הנפילה שרשמה אתמול מניית צ'ק פוינט, בשיעור של 12.5%, נחשבת למינורית יחסית בהשוואה לצניחה במניותיהן של חברות אחרות שפירסמו אזהרות דומות. נכון לאתמול, מחיר המניה עדיין גבוה ב-4% ממחיר השפל של 43 דולר אשר אליו נפלה לפני שבועיים.

התגובה המינורית במניית צ'ק פוינט מלמדת על כך שרוב המשקיעים ציפו לחולשה בתוצאותיה. יתרה מזו, עיון בדו"חותיה של צ'ק פוינט מגלה שההאטה, או לפחות סימנים לה, החלו לבצבץ כבר בסוף הרבעון הראשון של 2001.

הסעיף שהדליק את הנורה האדומה הוא סעיף "הכנסות נדחות" (Revenue Deferred) בטור ההתחייבויות במאזן החברה. סעיף זה מהווה מעין רזרווה להכנסות עתידיות של צ'ק פוינט, והוא אופייני בעיקר לחברות תוכנה כמוה או כמו מיקרוסופט, אשר מוכרות מוצרי מדף.

מכירת תוכנות האבטחה של צ'ק פוינט כוללת בתוכה, מלבד מרכיב התוכנה, גם מרכיב של "שירותים" ומרכיב של שדרוג לגירסאות תוכנה עתידיות. החברה אמנם מקבלת את מלוא התשלום בעת המכירה ונוצר לה תזרים חיובי במלוא סכום המכירה, אבל בדו"חות הרווח וההפסד היא אינה מכירה במלוא ההכנסה, אלא רק בחלק ממנה. היא יכולה, למשל, להכיר רק ב-75% מערך המכירה באופן מיידי, ואת יתרת ההכנסות היא פורשת על פני תקופה ארוכה יותר, למשל לשנה קדימה.

פרקטיקה חשבונאית כזו מכונה בסלנג האמריקאי "Cookie Jar Accounting". ה"עוגיות", (שאפשר גם לקרוא להן "הכנסות רזרוויות"), נאגרות בתקופות הטובות, שבהן אין בעיה לעמוד בתחזיות הצמיחה של וול סטריט. ברבעונים חלשים יותר, או כאשר מצב העסקים משתנה, יכולה החברה לשלוף כמה עוגיות מהצנצנת, כדי שתוכל לעמוד, או לפחות להתקרב, לתחזית ההכנסות המקורית. פעולה כזו נקראת לעתים גם "החלקת הכנסות".

עלעול במאזניה של מיקרוסופט מלמד כי סעיף ההכנסות הנדחות שלה גדל בתוך שנתיים בכ-2 מיליארד דולר ל-4.8 מיליארד דולר באמצע 2000. גם אצל צ'ק פוינט רואים גידול רצוף בסעיף ההכנסות הנדחות, מ-11 מיליון דולר בתחילת 1999 ל-121 מיליון דולר בסוף 2000.

ברבעון הראשון של 2001 גדל סעיף ההכנסות הנדחות באופן מתון ל-123 מיליון דולר. קיומו של סעיף הכנסות נדחות אצל צ'ק פוינט מלמד שההכנסה הכספית של החברה גבוהה יותר מזו שהיא מדווחת עליה בדו"ח הרווח וההפסד. על מנת לנטרל את ההשפעה של הרישום החשבונאי, אפשר להתייחס להכנסה ה"תזרימית" של החברה, כלומר ההכנסה בפועל בצירוף הגידול (או הקיטון) בהכנסות הנדחות.

על אף שההכנסה המדווחת של צ'ק פוינט גדלה ברבעון הראשון של 2001 ב-3% (מ-140 ל-145 מיליון דולר), ההכנסה התזרימית דווקא ירדה באותה תקופה ב-6% (מ-156 מיליון דולר ל-147 מיליון דולר).

כעת יהיה מעניין לראות מה קרה לסעיף ההכנסות הנדחות של צ'ק פוינט ברבעון השני. מנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד, הודה אתמול בשיחת הוועידה שקיימה החברה כי בסעיף ההכנסות הנדחות של צ'ק פוינט אכן נרשמה ירידה ברבעון השני. השאלה שנותרה היא כמובן בכמה הוא ירד.

ירידה חדה בסעיף ההכנסות הנדחות עלולה להצביע על ירידה ברזרוות ההכנסות של צ'ק פוינט לרבעונים הקרובים. לחלופין, היא יכולה ללמד שעל מנת להציג ירידה קלה בהכנסות נאלצה צ'ק פוינט לשלוח את היד עמוק לתוך צנצנת העוגיות, בתקווה שברבעונים הבאים היא תוכל למלא אותה מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully