וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון בדיון בז"ן: אנחנו לא יכולים להיות יועץ המחליף את שיקול דעתה של הממשלה

שרון קדמי

27.12.2005 / 17:25

לפי ההסכם תקבל החברה לישראל 120 מיליון דולר תמורת מכירת חלקה בבז"ן, מהלך שיאפשר למדינה להתחיל בפיצול כשהיא בעל הבית היחיד בבז"ן; העליון צפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים



דיון מתוח ורווי ביקרות התנהל היום בבית המשפט העליון בנושא עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם בין המדינה לחברה לישראל המחיזקה 26% בבתי הזיקוק (בז"ן). לפי ההסכם תקבל החברה לישראל 120 מיליון דולר תמורת מכירת חלקה בבז"ן, מהלך שיאפשר למדינה להתחיל בפיצול כשהיא בעל הבית היחיד בבז"ן. אם ידחה בגץ את העתירה, יוסר למעשה המכשול האחרון והמדינה תוכל להמשיך בהליך ההפרטה.



הרכב מורחב של 5 שופטים בראשותו של הנשיא, אהרון ברק, דן בעתירה שהוגשה לפני כשנתיים וחצי על ידי התנועה לאיכות השלטון. בשנת 2002 נחתם הסכם בין המדינה לחברה לישראל (הסכם ניר גלעד) אך מאז עבר ההסכם גלגולים רבים, שעמדו במרכזה של מחלוקת קשה בין המדינה לבין החברה לישראל שהסתיימה בחודש נובמבר האחרון, אז נחתם סופית ההסכם. על פי ההסכם המתוקן, תעביר החברה לישראל את אחזקותיה למדינה תמורת 120 מיליון דולר בתוספת ריבית של 6% משנת 2002, במטרה שהמדינה תוכל להחזיק במלוא מניות בז"ן על מנת להשלים את הליך ההפרטה.



במהלך הדיון טען עו"ד אבי ליכט שייצג את המדינה, כי המדינה לא תוכל לבצע את ההפרטה ללא התפשרות, והליך משפטי ובוררות יארכו זמן רב ולא ברור אם חלון ההזדמנויות בו מצויה המדינה לממש את בז"ן במחיר שיא יחזור על עצמו. לדברי ליכט, לאחר 3 החלטות ממשלה ואישרורים שונים נמצא שהמדינה אינה חורגת ממתחם הסבירות.



המשנה לנשיא בית המשפט העליון, מישאל חשין העלה שאלות קשות ונוקבות במהלך הדיון בהן תהה מדוע במהלך עניינים רגיל אין המדינה מנהלת את ההפרטה ובמקביל לקיים דיון נפרד על המחלוקת הכספית.



מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל, גבאי אמר בדיון את המטרה בביצוע ההפרטה במועד זה, לפיו העיתוי והשווי של בז"ן גבוהים מאי פעם, ואין ערובה שמצב זה יחזור בעתיד ווההשלכות של עצירת התהליך עתה הן הרות גורל.



עו"ד רם כספי שייצג את החברה לישראל הסביר לבית המשפט, כי כל נושא הזיכיון סבוך ומורכב ובית המשפט העליון אינו המקום לדון בו אלא בבוררות שהצדדים ידונו בו. כספי הדגיש שהחברה לישראל מוכנה להישאר בעלת מניות בבז"ן.



שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה בדיון כי מדובר במדינה של שלטון חוק ולא במדינת עולם שלישי הלוקחת מניות מבלי הליך משפטי. נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, שאל בתחילת הדיון מדוע רשות החברות לא עוצרת את המהלך ומחכה למהלך של בית המשפט. עם זאת רמז ברק לתנועה לאיכות השלטון, כי היא מיצתה מספיק את הטיעון שלה. "יש גבול למה שעותר ציבורי יכול לבקש מבית המשפט", אמר ברק. ההרכב שכלל גם את שופטי בית המשפט העליון, דורית בייניש ומרים נאור אמרו עוד, כי בית המשפט אינו מעוניין לחצות קוים אדומים.



בית המשפט העליון צפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים ואם אכן הוא ידחה את העתירה צפוי להתפרסם המכרז למכירת בית הזיקוק באשדוד ולאחריו יימכר בית הזיקוק בחיפה בבורסה.



את בתי הזיקוק ייצגו עוה"ד דב וייסגלס ויעל וייסמן ואת החברה לישראל ייצג בנוסף עו"ד יאיר כספי ואת התנועה לאיכות השלטון ייצג עו"ד ברק כלב ודניאל קירס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully