וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטנר: הדור השלישי יהיה כלי לסחיבת לקוחות מהמתחרות

ערן גבאי

28.12.2005 / 8:27

מאחר שמרבית מנויי הדור השלישי הם מנויי החברה שמשדרגים את מכשיריהם מדורות 2 ו-2.5 לדור השלישי, שירות הדור השלישי עדיין אינו כלי אפקטיווי להעברת מנויים מהחברות המתחרות



רואה בשירות הדור השלישי ב-2006 אפשרות לגייס לקוחות מהמתחרות, סלקום ופלאפון, ומתכוונת במקביל להמשיך בעידוד מנויי הדור ה-2.5 לעבור לדור השלישי - כך הודיעו בכירי החברה במסיבת עיתונאים שערכו לרגל הגעת החברה ל-100 אלף מנויי דור שלישי, בתום שנה מיום השקת השירות.



כיום בישראל בסך הכל כ-220 אלף מנויי דור שלישי (בפלאפון כ-70 אלף ובסלקום כ-50 אלף מנויי i-mode). ניתן להעריך כי שיעור הגידול במנויי הדור השלישי של החברות הוא כשליש מסך גיוס המנויים נטו של כל חברה ברבעון.



מאחר שמרבית מנויי הדור השלישי הם מנויי החברה שמשדרגים את מכשיריהם מדורות 2 ו-2.5 לדור השלישי, שירות הדור השלישי עדיין אינו כלי אפקטיווי להעברת מנויים מהחברות המתחרות. זו הסיבה שדבריהם של בכירי פרטנר במסיבת העיתונאים, כי הם רואים בדור השלישי הזדמנות לגייס מנויים מהמתחרות - הם משמעותיים, ועשויים להעיד על כוונות התחרות של פרטנר ב-2006.



למעשה, עד הרבעון השלישי של 2005 שוק הדור השלישי היה מנומנם למדי, ופרטנר הציעה מכשיר יחיד ולשירות התחברו כ-30 אלף מנויים בלבד. פרטנר היתה הראשונה לאמץ שיטות שיווק אגרסיוויות יותר להחדרת הדור השלישי, וברבעון השלישי של 2005 השקיעה החברה בסבסוד מכשירי קצה כ-40 מיליון שקל, והחלה לשווק גם מכשירי נוקיה ומוטורולה. ברבעון השלישי בלבד גייסה החברה 37 אלף מנויי דור שלישי, ואולם הנהלת החברה החליטה להפסיק את מבצעי שיווק המכשירים באוקטובר, וברבעון הרביעי ב-2005 גויסו פחות מ-30 אלף מנויים לדור השלישי.



פרטנר חששה מהמשך סבסוד אגרסיווי מדי לבדה, והעדיפה לאותת למתחרות להתחיל ולייצר גם הן ביקושים לשירות. פלאפון הרימה את הכפפה, וברבעון השלישי - ובעיקר ברבעון הרביעי - הגדילה את קצב גיוס המנויים לדור השלישי. לחברת סלקום נכנס מנכ"ל חדש, עמוס שפירא, שכבר הורה על זירוז מעבר החברה לדור השלישי בטכנולוגיית ה-UMTS, בניסיון להדביק את פער הדור השלישי שנוצר לחברה.



הצורך האמיתי של פרטנר הוא להגיע ל"מאסה קריטית" של מנויי דור שלישי כדי להגדיל משמעותית את היקפי השימוש בשירותים ובתכנים של הדור השלישי, וכדי להגדיל את שורת ההכנסות משירותי התוכן. השגת "מאסה קריטית" כזו תלויה מאוד במדיניות הדור השלישי של המתחרות.



צריכת שירותי התוכן של מנוי של דור שלישי גבוהה פי כמה מזו של מנוי ממוצע, ומסתכמת כבר כיום בהבדל של כמה עשרות שקלים לעומת ה-ARPU (הכנסה ממוצעת למנוי). אם בפלאפון ובסלקום קיימים מספרים דומים, הרי שכבר כיום נהנית התעשייה כולה מתוספת הכנסות חודשית של כ-10 מיליון שקל. המכפלות, כמובן, רק יילכו ויגדלו עם הרחבת מספר משתמשי הדור השלישי.



סמנכ"לית השיווק של פרטנר, איריס בק, בטוחה כי זהו הכיוון. במסיבת העיתונאים אמרה בק כי פרטנר נוקטת במדיניות תמחור לפיה מחיר דקת שיחת וידיאו זהה למחיר דקת שיחה - כדי לעודד צריכה.



השאלה הגדולה בכל הקשור לדור השלישי היתה ונותרה - ההחזר על ההשקעה. בכירים בפרטנר ניסו להבין באחרונה את ההצהרה של סלקום בכנס המשקיעים האחרון שקיימה, לפיה סלקום תחסוך כ-70 מיליון דולר על ההשקעה בדור השלישי בהשוואה לפרטנר. בפרטנר טוענים בתוקף כי מחירי הקמת הרשת והציודים לדור השלישי לא יירדו, והעסקה שלהם עם נורטל בסך 93 מיליון דולר נחשבת כדאית גם כיום.



בין אם פרטנר שילמה ביוקר על תשתית הדור השלישי ובין אם לאו, יהיה עליה להחזיר את ההשקעה הכוללת שלה ברשת ובציודי הדור השלישי - שתסתכם בכ-200 מיליון דולר - מגידול בהכנסות משירותי התוכן של הדור השלישי. זאת, במיוחד על רקע המשך ההפחתות של דמי הקישוריות בענף, אשר פוגע בהכנסה של כל החברות. בפרטנר אומרים כי ההשקעה בדור השלישי נמוכה בהרבה, משום שכנגדה עומדת עלות אלטרנטיווית בהשקעה ברשת דור 2, שנחסכת כעת.



פרטנר נזהרה שלא להציב יעדים לדור השלישי ב-2006, אך ברור כי עם השקת שני מכשירי דור שלישי נוספים כבר בחודש הקרוב (כך שהיצע מכשירי הדור השלישי הכולל של החברה יגיע לשבעה) ועם השקת רשת ה-HSDPA (דור 3.5) של החברה במחצית הראשונה של 2006 - פרטנר מתכוונת להפוך את 2006 לשנת הפריצה של הדור השלישי בישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully