וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית מדד המחירים לצרכן הולידה מחלוקת בקהילה הכלכלית ביפאן על מדיניות הריבית

סוכנויות הידיעות

28.12.2005 / 12:50

ההערכות כי עליית מדד המחירים ב-0.1%, לראשונה זה שבע שנים, תגרום לבנק המרכזי לשנות מדיניות ולהעלות את הריבית מרמתה האפסית



ממשלת יפאן הודיעה ביום שלישי כי עליית מדד המחירים לצרכן בנובמבר, לראשונה זה שנתיים, היא סימן לכך שכלכלת יפאן יוצאת ממיתון ממושך. עליית המחירים עוררה ויכוח ביפאן על דרך הטיפול של הבנק המרכזי בהתאוששות הכלכלית. מדד המחירים עלה ב-0.1% לעומת התקופה המקבילה. זו עלייה קטנה, אך הראשונה המשמעותית זה שבע שנים.



עליית המדד גררה מיד ויכוח לא שגרתי בטוקיו על המדיניות המוניטרית שהבנק המרכזי צריך לנקוט - האם להעלות את הריבית לאחר שהבנק שמר על ריבית קרובה לאפס מאז 2001. מזה כמה חודשים מאותתים מכיוון הבנק המרכזי כי הם עשויים להעלות את הריבית לרמה מקובלת יותר. נגיד הבנק טושיהיקו פוקוי, אמר כי עליית המדד מסמנת את סוף המדיניות המוניטרית של ארבעת השנים האחרונות.



פולטיקאים הביעו חשש כי העלאת הריבית בעיתוי הנוכחי, מוקדמת מדי ותחנוק את הכלכלה המתעוררת. אתמול קראו כמה מבכירי השרים הכלכליים לבנק המרכזי לא להעלות את הריבית מהר מדי בעוד שאחרים הגנו על עצמאות הבנק. "החלטה על המדיניות המוניטרית שייכת כולה לבנק המרכזי", אמר לרויטרס קאורו יוסאנו, שר הכלכלה והשירותים הפיננסיים.

עליית המדד התקבלה בברכה כסימן לתזוזה בכלכלת יפאן, השנייה בגודלה בעולם, אחרי עשור של קיפאון. אחד המדדים הראשונים שמצביעים על כלכלה חולה היה דפלציה נמשכת שגרמה לשחיקת רווחים ולחוסר רצון של חברות להשקיע בעסקים חדשים.

מדד המחירים לצרכן עבר לדפלציה לראשונה ב-1998 ומאז עלה המדד רק פעם אחת - באוקטובר 2003. העלייה הפעם נדמית משמעותית יותר ולא חד פעמית, אומרים כלכלנים. העלייה במדד הפעם היא בגלל עלייה בצריכה הפרטית שאחראית על חלק הארי בכלכלת יפאן. העלייה בצריכה נעשית בגלל עליית ההכנסה ולא בגלל הוצאות ובזבוז של החברות כמו בשנות השמונים הפרועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully