וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגב מתעורר: הממשלה אישרה 17 מיליארד שקל לדרום בעשור הקרוב

מוטי בסוק

29.12.2005 / 9:01

שמעון פרס, השר הממונה על משרד הנגב והגליל, התפטר מהממשלה וכיום עומדת בראש המשרד אפרת דובדבני - מנכ"לית צעירה ונמרצת; דובדבני: "הפכנו את הנגב והגליל לאזורים שאנשים רוצים לחיות בהם"



לפני יותר מחודש, ב-20 בנובמבר, אישרה הממשלה תוכנית לעשר שנים לפיתוח הנגב, בעלות של 17 מיליארד שקל. מאחורי תוכנית הענק עומדים גופים שונים, ממשלתיים וחוץ ממשלתיים, בהם עמותת דרומה (בראשות טל דיליאן, חיים בלומנבלט, איתן ורטהיימר וניר גלעד), חברת מקנזי ועוד.



לדברי אפרת דובדבני, מנכ"לית משרד המשנה לרה"מ לפיתוח הנגב והגליל, "החלטת הממשלה היא צעד חשוב לעתיד המדינה. לממשלה יש תוכנית אסטרטגית לפיתוח הנגב. ב-2006 הממשלה תשקיע בנגב מיליארד שקל. בשנים הבאות התקציבים יגדלו. בקרוב יוקם גוף ביצוע לפרויקט, שיעבוד מול האוצר והגופים בשטח. החלטת הממשלה מוכיחה כי הקמת המשרד לפיתוח הנגב והגליל, לפני תשעה חודשים, היתה צעד נכון. המשרד נתן לרשויות, לתושבי הנגב והגליל ולגופים העסקיים את התחושה שסוף סוף יש לנושא הנגב והגליל כתובת אמיתית. עובדה, כיום אזורים אלה עומדים בראש סדר היום של מסיבות כלכליות".



בעקבות החלטת הממשלה ולקראת 2006 והשנים הבאות, קיים באחרונה משרדה של דובדבני סיעור מוחות עם אנשי כלכלה וציבור בענייני הנגב. התוכניות קיימות: המדובר בקידום פרויקטים לאומיים מחוללי שינוי, בעלי השלכות כלכליות, תעסוקתיות, נדל"ניות, חברתיות, בביצוע ובהכוונת הממשלה וגופים חיצוניים. אחד הפרויקטים המתוכננים הוא תוכנית נחל באר שבע, שאמורה להפוך את הנחל המוזנח, העובר בבירת הנגב, לפארק תוסס וחי, ולשדרג נדל"נית את השטחים שסביבו. בפרויקט אחר המדינה".



שמעון פרס, השר הממונה על משרד הנגב והגליל, התפטר יחד עם כל שרי העבודה מהממשלה, וכיום עומדת בראש המשרד דובדבני, מנכ"לית צעירה ונמרצת. לדבריה, "תקציב המשרד ב-2005 היה 50 מיליון שקל. באמצעות שורה של מהלכים הגדלנו את הסכום ל-602 מיליון שקל. יתרה מכך: בתוך תשעה חודשים הפכנו את הנגב והגליל ממקומות של מסכנות לאזורים שאנשים רוצים לחיות בהם, חלקם יוקמו וילות על המצוק במצפה רמון ללקוחות בעלי אמצעים, תוך שדרוג מנחת המטוסים במקום לנחיתת מטוסים קלים.



פרויקט אחר, "ווטר טכנולוג'י", יעסוק בהקמת קרן מו"פ לתעשיות מים במדרשת שדה בוקר. מדובר בפרויקט גדול בהשתתפות מקורות, נטפים, משרדי האוצר, תשתיות נגב וגליל ואוניברסיטת באר שבע. המטרה היא להקים בשדה בוקר מרכז לפיתוח תעשיות מים, שיעסיק מאות חוקרים, לפיתוח טכנולוגיות מים ליצוא.



המשרד לנגב ולגליל מתכנן להקים בנגב יישוב ערבי שיהיה, לדברי דובדבני, "לתפארת מדינת ישראל, בסטנדרטים הכי גבוהים, ואשר יתחרה בעומר ומיתר. יראו שאפשר גם אחרת". לדבריה, ב-2006 ייעשה מאמץ מרוכז לצמצום הפערים החברתיים בין המגזר הערבי ליהודי ולצמצום בעיית האבטלה במגזר הערבי. בין השאר ייעשה מאמץ גדול לטיפוח התיירות בחברה הדרוזית בגליל. "מדובר בחברה סגורה, עם מסורות אדירות", אומרת דובדבני. "הקמנו צוות עבודה, המורכב מכל נכבדי העדה וראשי הרשויות הדרוזיות, במטרה לפתח יזמות דרוזית בתחום התיירות. מדובר במינוף תעסוקתי מאוד משמעותי, 1,000 איש בטווח המיידי".



לדברי דובדבני, בחו"ל נפוצה כיום פילנטרופיה עסקית, או כפי שאחרים קוראים לה - עסקים מהלב. המדובר בקבוצה גדלה והולכת של יהודים אמידים המעוניינים להשקיע בישראל בפרויקטים מחוללי שינוי, גם אם יש בהם סיכון עסקי מסוים. השבוע נפגשו דובדבני ואנשיה עם אנשי עמותת דרומה, כדי לגבש סופית את מודל העבודה לפיתוח הנגב. לדבריה, הכוח של משרדה נעוץ ביכולת שלו לחבר את כל הגופים הקשורים לפיתוח הנגב, כולל משרדי רה"מ, אוצר, תמ"ת, שיכון, גופים חוץ ממשלתיים וקק"ל. "לאחר גיבוש המודל נצא בפרסומים בעולם כדי לרתום לעניין גם גופים בינלאומיים", אומרת דובדבני, "נבנה כתובת אחת לכל היזמים, כדי שלא יצטרכו להתרוצץ בין רשויות הביורוקרטיה השונות".



ב-2005 יזם משרדה של דובדבני, בשיתוף גופים נוספים, שני קמפיינים להתישבות בנגב ובגליל. לדבריה, התוצאות היו טובות, בעיקר לגליל, גם מפני שהגליל זכה למערכת שיווק טלוויזיונית, וגם משום שאנשים מעדיפים כנראה את הצבע הירוק על פני הצבע החום. לקמפיין לגליל, שנערך בכפר המכביה ברמת גן, הגיעו 5,000 איש, נרשמו 800 מתעניינים ו-500 משפחות חתמו על חוזים.



דובדבני מספרת על התוכניות להקמת יישובים חדשים בנגב ובגליל, בסמוך למושבים וקיבוצים קיימים. במסגרת התוכנית הביעה באחרונה קבוצת אנשי היי-טק ממרכז הארץ, עניין בהקמת שכונה קהילתית, כולל בנין משרדים גדול, ליד קיבוץ בגליל, בנוסף למפעלים של הקבוצה בבגוש דן. מימוש המהלך צפוי לספק לאזור מקומות תעסוקה רבים. בתוך כך, ב-2006 יפעל משרדה של דובדבני להקמת גוף אסטרטגי לקידום הגליל. לדבריה, הנגב נמצא בפיגור בהשוואה לגליל, ומשום כך יבוצעו מהלכים ראשונים לגיבוש תוכנית גדולה לפיתוח כל אזור ים המלח.



והיכן שמעון פרס בכל הסיפור הזה? לדברי דובדבני, "הוא התחייב כי לא משנה איפה הוא יהיה אחרי הבחירות, הנגב והגליל יעמדו בראש סדר היום שלו, והוא ישמח תמיד לסייע בקידומם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully