וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות קבילות הציבור תוכל לחייב את קופות החולים לממן טיפולים

רוני לינדר-גנץ

29.12.2005 / 9:17

בכל מקרה שבו תחליט הנציבות כי תלונת מבוטח על כך שלא קיבל שירות רפואי היא מוצדקת, תחויב הקופה לספק את השירות בתוך 21 יום לכל היותר



בשורה משמחת למבוטחי קופות החולים בישראל: הכנסת אישרה בשבוע שעבר חוק המקנה סמכויות אכיפה לנציבות קבילות הציבור - הגוף הבורר והפוסק במחלוקות בין קופות החולים לחבריהן. על פי החוק החדש, שייכנס לתוקף ביום ראשון, בכל מקרה שבו תחליט הנציבות כי תלונת מבוטח על כך שלא קיבל שירות רפואי היא מוצדקת, תחויב הקופה לספק את השירות בתוך 21 יום לכל היותר. אם הקופה לא תעשה זאת - יהיה המבוטח זכאי לרכוש את השירות (או התרופה) בכספו והקופה תחויב לתת לו החזר. אגב, בנציבות מתקבלות 4,600 קבילות בשנה.



החוק החדש הוא איחוד של הצעות חוק של חברי הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) וחיים אורון (מרצ). הצורך בחוק התעורר בעקבות המצב העגום שתואר בנייר עמדה של פרויקט זכויות רפואיות המשותף למרכז אדוה וארגון "רופאים לזכויות אדם". לפי המסמך, שפורסם לפני כמה חודשים ב-TheMarker, הנציבות "חסרת שיניים" ואינה יכולה לחייב את הקופות לבצע את החלטותיה. הדבר גורם לכך שהקופות מרשות לעצמן להגיב באיחור רב לפניות הנציבות, ובמקרים רבים אף מתעלמות מהחלטותיה. כך, מבוטחים רבים נותרו חסרי אונים גם לאחר שפנו לנציבות שקבעה כי הם צודקים. "זו מהפכה מאוד משמעותית שמעבירה את הנטל מהמבוטח לקופה", אומרת שלומית אבני, רכזת הפרויקט. "אנחנו מקווים שהשינוי יקל על התמודדות מבוטחים בזמן מחלתם עם הביורוקרטיה והקשיים שהקופות מערימות עליהם".



נציבת קבילות הציבור, הד"ר קרני רובין, מברכת בכל לב על ההחלטה: "אני שמחה מאוד שהחוק עבר ומקווה שהוא יביא לשינוי במצב הנוכחי שבו בחלק מהמקרים הקופות לא קיבלו את קביעותי כי הקבילות מוצדקות ומבוטחים נאלצו להגיע לבתי דין לעבודה. המצב הזה בעייתי מכמה סיבות. ראשית מפני שבדרך כלל הקופה מתפשרת עם מי שמגיע לבית משפט כך שיוצא שרק מבוטחים אלה מקבלים את זכויותיהם והאחרים לא, ושנית מפני שלהרבה מבוטחים שהם אנשים חולים וקשי יום קשה מאוד לממש את זכותם בבית משפט".



רובין מוסיפה כי לאחר קבלת החוק, הקופה היא זו שתצטרך לפנות לבית משפט אם לא תקבל את קביעת הנציבות, ולא המבוטח. "זו מהפכה גדולה", היא מסכמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully