וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסם המכרז הראשון למערכת חלוקת הגז הטבעי בישראל

שרון קדמי

29.12.2005 / 16:00

צריכה ביתית של גז טבעי במרבית מדינות העולם מהווה מרכיב חשוב מצריכת הגז הטבעי, אולם כפי הנראה, בישראל יהיה עיקר השימוש לצרכנים גדולים יותר בעיקר באיזורי תעשייה ותיירות



צעד נוסף לקראת המעבר לשימוש בגז טבעי בישראל. מכרז התשתיות פירסם היום את המכרז הראשון למערכת חלוקת הגז הטבעי בישראל, לאחר שלושה חודשי דחייה. תחום הגז הטבעי מורכב משלושה מקטעים עיקריים: אספקה, הולכה וחלוקה.



מקטע האספקה מורכב מהפקת הגז ממאגרים תת קרקעיים, עיבודו ושינועו עד למערכת ההולכה הארצית. מקטע ההולכה הוא העברת הגז הטבעי כשהוא מוכן לשימוש בלחץ גבוה, בצנרת תת קרקעית לאתרי צריכה בהם תחנות כוח, מפעלי תעשייה, מתקני התפלה וכד'.



במקטע החלוקה, שלגביו פורסם המכרז הראשון, עובר הגז בלחץ נמוך מתחנות החלוקה לצרכנים בתוך אזור החלוקה. צריכה ביתית של גז טבעי במרבית מדינות העולם מהווה מרכיב חשוב מצריכת הגז הטבעי, בעיקר לצרכי הסקה ביתית, אולם ככל הנראה, לא צפויה התפתחות של מקטע זה בישראל ועיקר השימוש יהיה לצרכנים גדולים יותר בעיקר באיזורי תעשייה, תיירות וכדומה.



מכרז החלוקה נחשב למכרז מורכב מאוד ובמשרד התשתיות תולים תקווה גדולה בהצלחתו. בשונה ממערכת החלוקה הארצית, שבשלב הראשון תוחזק ברשות המדינה כמונופול טבעי, מערכת החלוקה תוקם על ידי יזמים פרטים שיקבלו לרשותם זיכיון. אך בשונה ממכרזי BOT רגילים - שבהם הזכיין מתכנן, מקים ומתפעל את המערכת בעצמו (כמו כביש חוצה ישראל לדוגמה) ואין לאף גוף אחר אפשרות להשתמש בתשתית על מנת למכור שירותים - מערכת החלוקה תהיה מערכת Open Access. משמעות הדבר היא שכל יזם יכול להשתמש במערכת על מנת להוביל את הגז ולמכור אותו לצרכנים הסופיים. היזם יקים את המערכת, אבל יזמים אחרים יוכלו להשתמש בה בנוסף אליו, על מנת לחלק את הגז הטבעי.



הבעיה היא שחברות המניחות את צנרת הגז מחפשות בלעדיות לאורך שנים, זאת על מנת להחזיר את ההשקעה. במקרה שיזמים אחרים יוכלו להשתמש במערכת, התחרות תגדל וההשקעה תיחשב למסוכנת יותר. על מנת להתמודד עם בעיה זו החליטה המדינה על מתן תמריץ לזכיין בצורת תשואה מינימלית שהמדינה תתחייב עליה, קרי רשת ביטחון לזכיין. כיצד יבוצע התהליך והאם זה יצליח - לאף אחד אין עדיין תשובה.



משרד התשתיות ביצע בשנת 2004 סקר ביקושים לפיו הוחלט לחלק את הארץ לחמישה אזורי זיכיון: נגב, דרום, מרכז (מרחובות כולל ירושלים ודרום השרון), כרמל והעמקים וחיפה והגליל המערבי, ובתוכם 31 אזורי חלוקה על פי הישובים. המכרז הראשון שפורסם הוא לאזור הדרום על ציר אשקלון, אשדוד, שדרות, קרית מלאכי, קרית גת. מועד הגשת ההצעות נקבע ל-10 באפריל 2006.



המועמדות הפוטנציאליות הן ארבע חברות הגז הגדולות: פז-גז, סופר גז, דורגז ואמישרגז. החברות צפויות להתמודד במכרז במסגרת קבוצות שונות עם שותפים מקומיים ובינלאומיים. בעיה נוספת שעשויה להקשות על המכרז היא הקשר בין מערכת ההולכה לחלוקה. הבעיה הגדולה באמת צפויה במכרזים העתידיים באיזורי ישוב צפופים. על מנת להניח את מערכות החלוקה יש לבצע לא מעט עבודות תשתית ובלב אזורים מיושבים הדבר עשוי להיות מורכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully