וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למסורת: חוק חדש בספרד נלחם בסייסטה

אי-פי

30.12.2005 / 11:42

על פי חוק חדש שנכנס לתוקפו השבוע ייסגרו משרדי הממשלה בספרד בשעה 18:00; חצי מיליון עובדי מדינה יוכלו לקצר את הפסקת הצהריים שלהם, הנמשכת היום כשעתיים וחצי, ולצאת מוקדם יותר מהעבודה



מדריד. נראה שעידן ה"סייסטה" בספרד מתקרב לקצו: מעתה ייסגרו המשרדים הממשלתיים מוקדם יותר, כדי לאפשר למשרתי הציבור לעבוד על פי לוח הזמנים הנהוג במרבית מדינות אירופה האחרות ולהקדיש זמן רב יותר לבני משפחותיהם. על פי חוק חדש שנכנס לתוקפו השבוע, ייסגרו משרדי הממשלה בשעה 18:00, וחצי מיליון עובדי מדינה יוכלו לקצר את הפסקת הצהריים שלהם, הנמשכת היום כשעתיים וחצי, ולצאת מוקדם יותר מהעבודה.



הפסקות הצהריים הארוכות המוקדשות לארוחה דשנה ולהחלפת כוחות הן מרכיב חשוב בשגרת יומם של הספרדים. ואולם, המרחקים הגדלים בין הבית לעבודה מקשים על ניצול יעיל של ההפסקות האלה, לפחות בערים הגדולות, ועל כן הסייסטה המסורתית משנה את צורתה.



רוב המשרדים ובתי העסק בספרד עדיין עובדים יום עבודה מפוצל - עם סייסטה באמצע - ולכן הוא מסתיים רק לקראת תשע בערב. בשנים האחרונות החלו ספרדים רבים לתהות אם פיצול יום העבודה עולה בקנה אחד עם העולם המודרני ועם תהליך ההיטמעות המעמיק של ספרד באירופה. מכון מחקר במדריד, Fundacion Independiente, יצא לפני כמה חודשים ביוזמה שנועדה לשכנע את הציבור לקצר את הסייסטה ואת ארוחות הצהריים הארוכות שלהם, ולהתאים את יום העבודה לשעות הנהוגות בשאר מדינות האיחוד האירופי, כלומר מ-09:00 עד 17:00.



החוק החדש שנכנס השבוע לתוקפו הוא ביטוי לתפיסה הזו. "בעולם של גלובליזציה, עלינו לאמץ לוחות זמנים הקרובים יותר לאלה הנהוגים בשאר מדינות העולם", אמר נשיא המכון, איגנסיו בוקראס. "הארוחות הללו נעימות מאוד, אבל אינן פוריות במיוחד", הוא ציין.



בגלל הפסקת הצהריים הארוכה, נוהגים הספרדים להעתיק פעילויות רבות לשעות הערב והלילה. עתה, נוכח מגמת חיסולה של הסייסטה, ספרד הופכת למדינה של משכימי קום עם עיניים טרוטות המתחננות לשינה. רופאים רבים ממליצים על כן לא לוותר על הסייסטה, אבל בוקראס סבור שהפתרון הוא דווקא בקיצור יום העבודה ובהקדמת השעה שבה נוהגים הספרדים ללכת לישון.



ה"סייסטה"



ארוחה דשנה ומיד לאחריה מנוחת צהריים הן מסורת לטינית רבת שנים. המנהג נולד בספרד ובפורטוגל מתוך הבנה כי שעות הצהריים - החמות המיוחד באזורים אלה - אינן מתאימות לעבודה יעילה. למרות שרופאים סבורים בשנים האחרונות כי קיים צורך ביולוגי בשנת צהריים, הסייסטה בספרד נעלמת עם הזמן לאור הצורך להתאים את שעות העבודה לשאר אירופה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully