וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישת חירום באיחוד האירופי מחשש למחסור בגז מרוסיה

סוכנויות הידיעות

30.12.2005 / 20:22

שרי האנרגיה של האיחוד חוששים שאוקראינה תממש את איומה למנוע זרימת גז רוסי דרכה למערב אירופה; מדינות האיחוד האירופי רוכשות 25% מהגז הנוזלי שלהן מתאגיד האנרגיה הרוסי גזפרום



שרי האנרגיה של מדינות האיחוד האירופי יתכנסו השבוע לפגישת חירום שבה יידונו השיבושים הצפויים באספקת גז נוזלי מרוסיה דרך אוקראינה. דובר מטעם האיחוד האירופי מסר כי שרי האיחוד ייפגשו ביום שלישי בבריסל בניסיון לגבש עמדה משותפת ולהתכונן לכל תרחיש אפשרי. מדינות האיחוד האירופי רוכשות 25% מהגז הנוזלי שלהן מתאגיד האנרגיה הרוסי גזפרום.



רוסיה ואוקראינה ניצבות על סף משבר חמור בעקבות דרישתה של רוסיה להעלות בצורה דרסטית את תעריפי הגז לאוקראינה. גזפרום, מונופול הגז הרוסי שבשליטת המדינה, מאיים לנתק את האספקה, ביום ראשון הקרוב, אם אוקראינה לא תסכים לשלם מחיר גבוה פי ארבעה עבור משאבי האנרגיה, המהווים שליש מצריכתה. ראשי גזפרום שבו ואיימו הערב כי אוקראינה תנותק מגז נוזלי ביום ראשון ב-9:00 בבוקר (שעון ישראל) אם קייב לא תשלם את המחיר הנדרש ממנה.



כיום קונה אוקראינה גז רוסי לשימוש פרטי ותעשייתי במחיר מסובסד של 50 דולר לאלף מטרים מעוקבים, אולם מוסקווה רוצה להעלות את המחיר ל-230 דולר, בדומה למחירים ברחבי העולם.



קייב הגיבה באיום העלאות המיסוי על העברות הגז למערב אירופה ודמי השכירות אותם משלמת רוסיה תמורת שהיית צי הים השחור הרוסי בנמל סבסטופול שבאוקראינה.



הסכסוך הנוכחי הוא אחד ממספר מוקדים של אי הסכמות בין שתי המדינות, שהוחמרו מאז ש"המהפיכה הכתומה" שחררה את אוקראינה מהשפעת מוסקווה והציבה אותה בחורף האחרון על המסלול המוביל להתמזגות באירופה.



לדעת משקיפים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "עושה שרירים" שעה שארצו הופכת יותר ויותר ל"מעצמת-על של משאבי טבע", המנהלת את מדיניות החוץ שלה בעזרת פיקוח על משאבי האנרגיה. שתי המדינות הבטיחו לעשות את המירב כדי למנוע הפסקת אספקת הגז דרך אוקראינה לאירופה. אולם, בסוף השבוע פעלה "גזפרום" בהפגנתיות והכריזה על ניתוק הצנורות המובילים גז לאוקראינה עצמה.



בראיון לטלוויזיה אמר סגן יו"ר החברה, אלכסנדר מדוודב, כי "גזפרום" מוכנה לפנות למוסד הבוררות הבינלאומי שבשטוקהולם אם אוקראינה תמשיך בשאיבת הגז. "80% מהיצוא שלנו עוברים דרך אוקראינה", אמר. "נראה שמדובר בסחיטה או בהתנהגות פיראטית של עמיתינו האוקראינים".



בשבוע שעבר התנהל במוסקווה מו"מ על המחירים, אך טרם נמצא פתרון. לטענת הקרמלין המחיר החדש, כלכלי, ולאוקראינה אין זכות לדרוש משאבי אנרגיה זולים לתעשיית הפלדה שלה או ולתעשיות אחרות המתחרות בכלכלה הרוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully