וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקופת הפוסט של jcs

בועז גריילסמר

31.12.2005 / 16:46

כיצד מתמודדים עם ההגבלות שלא נותנות להם להפיק לערוץ 2 ואיך מתאוששים אחרי ההפסדים? ראיון עם גבי רוזנברג ושמוליק שם טוב

גבי רוזנברג ושמוליק שם-טוב, מנכ"ל וסמנכ"ל התוכן של אולפני JCS, לא מפיקים יותר תוכניות בתחום הדוקומנטרי. "אי אפשר להתקיים מהפקה בתחום הזה", מתלונן שם-טוב. "העשייה בתחום הזה מספקת מאוד, אבל עזבנו אותו כי אי אפשר לעשות בו כסף".

JCS, אחת מחברות ההפקה האנינות ביותר בתחום התוכן, רוצה להגדיל את חלקה דווקא בז'אנר השעשוענים - ז'אנר זול, קל להפקה ובעל פוטנציאל רווחיות גבוה. "עשינו כבר את 'משחק מקדים', אבל אנחנו רוצים לעשות יותר", אומר שם-טוב. "עזבנו את התחום הדוקומנטרי, עשינו ריאליטי - 'הדוגמניות' לערוץ 10, אבל אני לא בטוח שנרצה לעשות ריאליטי גם בהמשך".

לתחום הדרמות, בו התמחתה JCS בשנים האחרונות, צופה שם-טוב עתיד שחור. "מספר הדרמות בשנים הקרובות יירד, והז'אנר הזה ייכנס לתקופה קשה. זה פועל יוצא של מצבן הכלכלי הקשה של הפלטפורמות. אני חושש שהדרמות נעלמות מהמסך".

למרות הנסיונות להוריד את רף התכנים, מודה שם-טוב כי JCS עוד רחוקה מהפקות דוגמת "כוכב נולד", "רקדן נולד" ו"רוקדים עם כוכבים". "בסופו של דבר, ההתמחות שלנו היא בז'אנרים גבוהים", הוא מסביר. "אין לנו, למשל, הפקות שמבוססות על טאלנטים, ועוד לא מיקדנו את עצמנו סופית בתחום השעשועונים".

אולפני JCS היא אחת מחברות התוכן הגדולות בישראל, עם הכנסות של כ-40 מיליון דולר בשנה. בנוסף לחטיבת התוכן, מפעילה JCS גם חטיבה של אמצעי הפקה (אולפנים וניידות) וחטיבת פוסט-פרודקשן (עריכה ואנימציה). בבחירות הקרובות אמורה JCS להרוויח סכום של כמיליון דולר עבור הפקה ועריכה של תשדירי התעמולה השונים. JCS שייכת לאיש העסקים, רון לאודר, המחזיק ב-100% מניות החברה וכן ב-24.5% ממניות ערוץ 10.

חטיבת התוכן של החברה הפיקה בשנה האחרונה את הדרמה המוערכת "בטיפול" (HOT3), את הסידרה הקומית "החיים זה לא הכל" (טלעד), את "הדוגמניות 2" (בקרוב בערוץ 10), את "משחק מקדים" (ערוץ 10) ואת המיני-סידרה "מישהו לרוץ איתו" (בקרוב ב-HOT). בשלוש השנים האחרונות הפיקה JCS את מהדורות החדשות האזוריות של HOT. "דחיתי חמש או שש הפקות שנראו לי לא רווחיות", אומר שם-טוב. בימים אלה מנהלת JCS מגעים על הפקת דרמה חדשה לערוץ 10, בבימויו של אבי כהן ("משחק מכור", "אסתי המכוערת").

הטראומה של 2003

בדומה לחברות הפקה אחרות בשוק, מנסה חטיבת התוכן של JCS להתמודד עם מצבן הכלכלי הקשה של הפלטפורמות המשדרות (ערוץ yes ,2, ערוץ 10 ו-HOT) באמצעות חיפוש אחר מקורות הכנסה נוספים. לדברי רוזנברג ושם-טוב, סיימה חטיבת התוכן של JCS את שנת 2005 ברווחיות קטנה, אחרי הפסדים גדולים בשנת 2003 והפסדים נמוכים יותר ב-2004.

למה הפסדתם ב-2003 וב-2004?

רוזנברג: "2003 היתה שנה טראומטית. גם JCS וגם התעשייה בכלל התכוננו לקראת מפת תקשורת של שמיים פתוחים. JCS התארגנה לתעשייה פורחת ולכן בנינו חטיבת תוכן גדולה. למרבה הצער, השוק התרסק וחטיבת התוכן איתו. ב-2004 בדקנו מה קרה, הסקנו מסקנות וניסינו לחזור לרווחיות נאותה. 2005 היתה מהטובות שידענו".

מטרות מסומנות

שם-טוב, סמנכ"ל התוכן של JCS, כיהן בעבר כמנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וכעורך ראשי של רשת המקומונים "ידיעות תקשורת". שם-טוב החל לכהן כסמנכ"ל התוכן של JCS בינואר 2005, והוא אינו חוסך בביקורת על ניהול חטיבת התוכן בשנים הקודמות. "בינואר 2005 קיבלתי את חטיבת התוכן והתחלתי במהלך שכלל שני שלבים", הוא מספר. "הראשון הוא צמצום ההוצאות וארגון מחדש של החטיבה. השני הוא בחירת הפקות באופן חכם יותר. JCS עשתה לאורך השנים יותר מ-10 הפקות בשנה, ולא הצליחה להגיע לרווחיות. השנה התמקדנו בהפקות שהיינו בטוחים בהן, ולכן הצלחנו להגיע לרווחיות בכל ההפקות שלנו".

המטרה העיקרית של חטיבת התוכן של JCS בשנה הקרובה היא להגדיל את פעילותה בתחום הערוצים. החברה מתכוונת להתמודד על הפעלת הערוץ הקהילתי בכבלים ובלוויין, שמכרז עליו ייצא בשנה הבאה. הערוץ הקהילתי אמור למנף את פעילותה של JCS בתחום החדשות האזוריות, שמפיקה, כאמור, עבור HOT את מהדורות החדשות האזוריות, המשודרות בכל יום באזורים שונים בישראל. כמו כן, מתכוונת החברה להתמודד גם במכרז על ערוץ הכנסת, שפורסם ביום ראשון האחרון. זכייה באחד המכרזים או בשניהם, תאפשר ל-JCS להתמודד מול חברות תוכן גדולות אחרות המתמחות בהפעלת ערוצים (בעיקר ענני תקשורת ואולפני מימד).

במכרז הקודם על ערוץ הכנסת לפני שנתיים, התמודדה JCS והפסידה לחדשות ערוץ 2 שזכתה בהפעלת הערוץ. שם-טוב אומר כי גורמים בוועדה שהכריעה את המכרז אמרו לו כי JCS היתה צמודה לחדשות 2 במהלך הבחירה, והפסידה לה בישורת האחרונה, וש-JCS לא היתה רחוקה מניצחון. "היו ארבע קבוצות שהתמודדו", מספר שם-טוב. "אנשים מהצד שהכריע אמרו לנו שהיו קבוצות לא רלוונטיות לחלוטין (הכוונה היא להצעה של ערוץ 1 - ב.ג). לא ערערנו למרות שהגשנו הצעה מצוינת שחלק מעיקריה בוצעו על ידי חדשות 2. אני מאמין שלקראת המכרז החדש נגבש גם תוכן וגם קבוצה חזקים מאוד. אם המכרז לא הובטח לערוץ 2, יתנהל כאן קרב קשה".

מדיות נוספות

כיוון נוסף שבו מנסה JCS להתרחב, הוא פנייה למדיות נוספות שאינן טלוויזיוניות. כמו בחברות הפקה אחרות, גם ב-JCS מבינים כי מכירת תוכן לטלוויזיה בלבד כבר אינה מספיקה, וכדי שחברת הפקה תרוויח באופן משמעותי היא צריכה להתפרס על מדיות נוספות. בהתאם לכך, הוחלט ב-JCS להתאים את הפעילות העתידית של הקבוצה לנסיבות המשתנות. "בשנה הבאה אנחנו מתכוונים להתחיל במודל שבו כל תוכנית שנעשה לטלוויזיה תופק גם בגירסה של כמה דקות לסלולר וכמה דקות לאינטרנט", מספר שם-טוב. "אנחנו רוצים למכור את הזכויות למספר מדיומים. את 'החיים זה לא הכל' אנחנו מעבירים ל-DVD. אנחנו ספקי תוכן. כל מדיום נוסף שישלם כסף, טוב לנו. השנה גם היינו מותאמים לשידור בהרבה מאוד פלטפורמות, אבל מה שמטריד אותי, זה שעד היום לא היה למדיומים אלה כסף לשלם עבור תוכן. עכשיו לאינטרנט יש. אני צופה שהטלוויזיה המסחרית בישראל תעביר כסף לפלטפורמות אחרות".

נישה ייחודית בה התמחתה JCS בשנה האחרונה היא רכישת הזכויות על ספרים מצליחים והפקתם לטלוויזיה. לאחרונה רכשה החברה את הזכויות על עיבוד טלוויזיוני של הספר "סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז, ואת הזכויות על הפיכת רב-המכר "ארבעה בתים וגעגוע" של אשכול נבו לסדרת דרמה בת 20 פרקים. את "בסימן ונוס" של אורי אדלמן ו"מישהו לרוץ איתו" של דוד גרוסמן הפכה JCS למיני-סדרות עבור HOT. פעילות נוספת, שבאמצעותה מתכוונת החברה להגדיל את רווחיותה, היא פנייה לשוק הבינלאומי. שם-טוב אומר כי החברה מנהלת מגעים עם משקיעים בארה"ב ובגרמניה, לצורך הפקת סרטים באורך מלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מגבלות רגולטוריות

כניסתו של רון לאודר להשקעה בערוץ 10 הגבילה באופן משמעותי את טווח הפעילות של JCS בתחום הפקות הטלוויזיה. מגבלות הרגולציה הקיימות אוסרות על JCS להפיק תוכניות עבור ערוץ 2, בשל אחזקותיו של לאודר בערוץ 10.

רוזנברג: "העובדה שיש לנו את אותם בעלים שמה אותנו בסד רגולטורי. יש הסכמה, גם על ידי הרגולטור, שזה לא צודק. המגבלות האלו חוקקו בתחילת שנות ה-90, והתאימו לאווירה של אז. היום, כשיש שני זכייניות בערוץ 2 וגם את ערוץ 10 - זה לא מתאים. לצערנו, המגבלה הזו עדיין קיימת".

שם-טוב: "למעשה, חצי שוק סגור בגלל המגבלה הרגולטורית. כל הרגולטורים מבטיחים לנו שהם אוטוטו פותרים את הבעיה. בלי ערוץ 2 אנחנו ברווחיות קטנה. עם ערוץ 2 היינו יכולים להיות חברת ההפקה הרווחית ביותר בישראל".

הפקת החדשות המקומיות המשודרות ב-HOT היא תולדה של תנאי הרגולציה, המחייבים את HOT בשידור חדשות מקומיות. במהלך השנים הללו טוענים ב-HOT כי החדשות המקומיות הן נטל כלכלי כבד על החברה, שאינו מאפשר לה להפיק תוכניות אחרות. מנכ"ל הכבלים, רם בלניקוב, מספר לעיתים קרובות כי הרייטינג של החדשות המקומיות הוא מזערי, ואינו מצדיק את ההשקעה הכספית הניכרת (9 מיליון דולר בשנה).

שם-טוב: "אני לא רוצה להתווכח עם בלניקוב, אבל נתוני הרייטינג של החדשות המקומיות הם טובים. הרייטינג שלנו בערוץ 3 לא נופל ממיטב התוכניות המשודרות בערוץ 3. בלניקוב טוען כלפי הרגולציה. זה לא ענייני. לגבי הטענה על כך שלחדשות אין רייטינג, אני לא בטוח שהוא בדק אותה. יכול להיות שיוותרו להם על החדשות המקומיות ויכול להיות שיטילו את זה גם על yes, אבל מהיכרותי עם הרגולטור אני לא חושב שהם יתנו לרדת מזה. בכל מקרה, זה בוודאי לא יקרה בשנה הקרובה. ההסכם שלנו הוא לעוד שנתיים".

איזה עתיד צפוי לשוק ההפקות בשנים הקרובות?

שם-טוב: "השוק מצוי היום במצב הכי קשה מזה הרבה שנים. היום ברור שערוץ 2 מפסיד כסף ויפסיד כסף גם בשני הרבעונים הבאים. ערוץ 10 מפסיד כסף כל הזמן וערוץ 1 בכלל לא קיים על המפה שלנו. גם HOT וגם yes במצב קשה. השוק כולו סובל מהפסדים כספיים. מצבן של חברות ההפקה לקראת השנה הבאה הוא קשה. כל המממנים מורידים את עלות ההפקות. הם פשוט לא מוכנים לשלם".

רוזנברג: "אני לא חושב שאפשר לדבר בנשימה אחת על הפלטפורמות הרב-ערוציות ועל הערוצים המסחריים. הקשיים של הערוצים המסחריים, ובעיקר ערוץ 2, נובעים מהוצאות המכרז הגבוהות. אני חושב שבטווח הארוך הם יחזרו לכדאיות כלכלית נאותה. לכן אני צופה לחברות ההפקה עתיד סביר".

מהי עמדתכם בנושא הפרסום הסמוי?

רוזנברג: "חייב להיות תוכן שיווקי. זה גם נכון וגם עוזר לכולם. זה עוזר לפלטפורמות המשדרות, זה עוזר לחברות ההפקה וזה עוזר למפרסמים. צריך להסדיר את זה בתבונה ובהגינות. לא להגיד אין בצורה גורפת וגם לא יש בצורה גורפת. מה שחשוב זה שננהל את הסיטואציה ולא ניתן לסיטואציה לנהל אותנו".

שם-טוב: "אני חושב שהרשות השנייה נאבקת במציאות קיימת. אני לא חושב שיש כיום הפקות שנעשות ללא תוכן שיווקי. במקום להגיד שאסור, הרשות צריכה לקבוע את המגבלות ולתת לזה לעבוד. זה לא אומר שהמצב צריך להיות פרוץ. היום אני מצטער ש-JCS לא עוסקת יותר בתוכן שיווקי. כל הגופים האחרים עושים הרבה יותר. אנחנו שמרנו על הכללים ולא נכנסנו לתחום הזה ולכן אנחנו קצת בפיגור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully