וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים: עד יום רביעי בוצעו מכירות רעיוניות של ניירות ערך בשווי 30 מיליארד שקל

מירב ארלוזורוב

1.1.2006 / 9:13

המימוש הרעיוני נעשה עקב העלאת מס רווחי ההון מ-15% ל-20% החל מהיום; המימוש הרעיוני נמשך במהלך סוף השבוע ועשוי לעבור את ה-50 מיליארד שקל



שלושת הימים האחרונים של דצמבר 2005 עמדו בסימן המימוש הרעיוני של ניירות ערך בבורסה - שנעשה עקב העלאת מס רווחי ההון מ-15% ל-20% החל מהיום. לפי דיווחי הבנקים, עד ליום רביעי, 28 בדצמבר (כולל), הגיע היקף ניירות הערך שנמכרו רעיונית לכ-30 מיליארד שקל. מאחר שהיקף המימוש הרעיוני הגיע לשיא בימים חמישי ושישי, וחלקו נמשך אף ביום שבת (באמצעות מערכות האינטרנט של הבנקים), עשוי ההיקף הכולל של המימוש הרעיוני לעבור את ה-50 מיליארד שקל.



מימוש רעיוני הוא כלי שמס הכנסה העניק למשקיעים כדי לאפשר להם להימנע מתשלום המס הגבוה על רווחים שנצברו בניירות הערך שברשותם - מניות, אג"ח וקרנות נאמנות.



במסגרת המימוש הרעיוני המשקיעים מוכרים את ניירות הערך שברשותם, ומיד רוכשים אותם חזרה. מדובר במכירה על הנייר בלבד, ולא במכירה מעשית. עם זאת, תוך כדי המכירה מממשים המשקיעים את הרווח שנצבר להם על ניירות הערך, ועל הרווח הזה הם משלמים מס של 15%. כך הם חוסכים לעצמם תשלום עתידי של מס בשיעור של 20%. המימוש הרעיוני כדאי במיוחד עבור בעלי שליטה בחברות הנסחרות בבורסה, משום שעבורם שיעור המס עלה מ-15% ל-25%.



המימוש הרעיוני הוא פעולה חשבונאית בלבד, שעוברת רק דרך מחשבי הבנקים ולא מגיעה כלל למסחר בפועל בבורסה. המימוש הרעיוני נועד, בין השאר, להגן על המסחר בבורסה, ולמנוע גל של מימושים בשוק ערב העלאת המס.



עם זאת, למימוש הרעיוני יש כמה השלכות מעשיות. ראשית, הבנקים גבו עבור המימוש עמלה של 0.2%. לפיכך, הכנסות הבנקים מהמימוש הרעיוני עשויות להסתכם ביותר מ-60 מיליון שקל.



שנית, רשויות המס נהנות מהכנסות נכבדות: לפי הערכות מוקדמות, ועל סמך היקף מימוש רעיוני של 30 מיליארד שקל, הכנסות המס למדינה יגיעו ל-1.5-1 מיליארד שקל. ברשות המסים מדגישים עם זאת כי מדובר בהקדמת מס ולא בהכנסת מס חדשה שלא היתה צפויה. בתוכנית המסים ל-2006 נכללו כבר הערכות לגבי ההכנסות מהמימוש הרעיוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully