וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הגז הטבעי בישראל עשויים לא לאפשר את ייצור החשמל הפרטי

שרון קדמי

1.1.2006 / 9:25

לפי המסתמן, ספקית הגז המצרית-ישראלית EMG בה שותף איש העסקים יוסי מימן, תדרוש מיצרני חשמל פרטיים מחיר גבוה מזה שמשלמת חברת החשמל





עוד אומר מור: "בטווח הקצר והבינוני המשק הישראלי יעמוד מול ספק מונופוליסטי אחד שינסה באופן טבעי למקסם את רווחיו, ויקבע מחירים שונים לכל צרכן וצרכן בהתאם לעלות האלטרנטיווית של אותו צרכן ונכונותו לשלם בעבור הגז. במצב כזה יתכן שתעשיות, שלא מחויבות לבצע הסבה לגז טבעי בשל שיקולי איכות סביבה, ישקלו אם לעבור אליו כלל. מאידך, הספק המונופוליסטי עשוי לקבוע ליצרני החשמל הפרטי מחירים נמוכים יותר מאלו שיקבע לתעשייה כדי להבטיח שהם יקימו תחנות כח ובכך יובטח השוק לגז המצרי.



"צרכני חשמל עצמי בתעשייה, בעיקר אם הם גם צרכני קיטור (קוגנרטורים), יהיו מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר עבור הגז לשם יצור חשמל וקיטור. יחד עם זאת, במחירים החדשים אני כלל לא בטוח שיצרני חשמל פרטיים שכל ייעודם הוא לייצר חשמל כדי למוכרו לצרכני קצה, דוגמת דוראד, יוכלו להרשות לעצמם להיכנס למיזם מסוג כזה במחירי גז גבוהים משמעותית מאלה של חברת החשמל ולהתחרות עמה לאורך זמן. המפתח להיתכנותם של יצרני חשמל פרטי בישראל מצוי אם כן בידי הספק המצרי והוא יעשה לעצמו את החשבון. לפיכך, הערכה של הקמת תחנות כוח על ידי יצרני חשמל פרטיים ועצמיים בהיקף של אלפי מגה-וואט היא מופרכת לחלוטין".



מכאן שהמחיר החוזי הנמוך שמובטח לחברת החשמל ל-15 השנים הבאות הוא בגדר חלום לכל הצרכנים האחרים?



"לגבי יתר הצרכנים התעשייתיים במשק זהו בהחלט המצב, הם ישלמו עבור הגז הטבעי מחירים גבוהים השקולים למחירי המזוט והסולר, כמקובל בעולם. אך יתרה מזאת, בהחלט קיימת גם אפשרות לפיה הספק המצרי יבקש לפתוח בעתיד את נוסחת המחיר החוזי מול חברת החשמל, אם בשוק יתמידו להתקיים מחירי אנרגיה גבוהים כפי ששוררים כיום. יהיה זה מהלך עסקי רציונלי מצידו. למיטב ידיעתי לחברת החשמל אין הגנה חוזית באמצעות ערבות בנקאית פיננסית לאבטחת הספקת הגז על ידי הספק הפרטי המצרי פרט להבטחה, ללא ערבות פיננסית, של חברת הגז המצרית והסכם המסגרת המדיני שנחתם בין הממשלות.



מה בכל זאת ניתן לעשות?



"צריך ליישם במלואן את המלצות תוכנית האב למשק האנרגיה; ליצור את התנאים לקידום חיפושי נפט וגז בישראל מתוך תקווה למציאת מאגרים נוספים בים וביבשה, ובמקביל לקדם את צירופה של BG כספקית גז נוספת למשק הישראלי. בנוסף, צריך להתחיל לקדם את מיזם יבוא הגז הטבעי הנוזלי (LNG) שיהווה מקור אספקה נוסף למשק בעשור הבא. כמו כן צריך להתחיל לקדם את פרויקט הקמת צינור הגז הימי בין טורקיה לישראל, שעשוי לפתוח צוהר ליבוא אנרגיה ממקורות נוספים כגון רוסיה ואזרביג'אן. לבסוף, יש צורך חיוני להתייעל בצריכת האנרגיה במשק ולהתחיל להקים תחנות כח סולאריות.



דבר אחד ברור, תם העידן הקצרצר של מחירי הגז הטבעי הנמוכים, חלון ההזדמנויות נסגר, והמשק יאבד בשל כך תועלת אפשרית של כשלושה מליארד שקל לשנה לשנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully