וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות גמל וקרנות השתלמות - הדברים שרצית לדעת והתביישת לשאול

עודד ענבר

1.1.2006 / 10:29

רוב הציבור לא ממש מכיר את האפשרויות הגלומות בקופת הגמל שהוא מחזיק ביד; אנו מציעים לכם מעט מן הידע המקצועי שברשותנו לאור הרפורמה של משרד האוצר, ששינתה את המוצר הפיננסי הנפוץ ביותר במשק



מאת עודד ענבר וגלית אוסינסקי



כמעט לכל אדם בישראל יש קופת גמל, ברוב המקרים יש יותר מאחת, אבל מלבד העובדה שניתן לפדות את הכסף בתום 15 שנה, רוב הציבור לא ממש מכיר את האפשרויות הגלומות במוצר שהוא מחזיק ביד. אנו מציעים לכם מעט מן הידע המקצועי שברשותנו לאור הרפורמה של משרד האוצר, ששינתה את המוצר הפיננסי הנפוץ ביותר במשק.



עד היום נוהלו רוב קופות הגמל בבנק, קרוב ל 80% מהשוק, והשאר בחברות הביטוח ובחברות הפרטיות. השינוי הראשון של הרפורמה- הבנקים לא ינהלו קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות נאמנות. לבנקים ניתנה ארכה של 3 שנים (לגדולים) ו-6 שנים (לקטנים) אך תוך 3 חודשים ממעבר החוק, כמעט כולם מכרו! למי? לחברות הביטוח ולברוקרים הפרטיים.

השינוי השני של הרפורמה - ניתן כעת להעביר קופת גמל כל 30 יום מגוף מנהל אחד לאחר, ללא דמי העברה, הוותק והצבירה נשמרים ועוברים יחד עם הקופה. הדבר מעודד את הציבור לעקוב אחר הכסף המנוהל ולהעבירו באופן חופשי ממקום למקום, מה שיוצר תחרות בשירות ויותר מכך תחרות בתשואות.
השינוי השלישי הנו שינוי באופי המוצר, והוא החשוב ביותר. אם לא היית בקיא במבנה קופת הגמל עד כה, זה הזמן ללמוד, אם ידעת דבר או שניים, שכח כל אשר ידעת:



קופות הגמל נחלקות לשניים: עצמאיות ושכירות. השכירות הנן קופות שנפתחות על ידי המעסיק עבור העובד, ואליהן מפקידים גם העובד וגם המעביד.
קופות הגמל העצמאיות הנן אותן קופות שכמעט כל אחד מאתנו פתח פעם לילדים, ואליהן אנו מפקידים באופן עצמאי הפקדה חודשית. בין אם אתה שכיר או עצמאי.
קופות אלו היו מוצר חסכון לטווח של חמש עשרה שנה, בעקבות הרפורמה יהיו הקופות הללו נזילות רק בגיל 60, למעשה הן הפכו למוצר פנסיוני.



מה קורה למי שכבר מפקיד כמה שנים בקופת גמל עצמאית? כל הכספים שהופקדו בקופה עד דצמבר 2005, יהיו נזילים בתום 15 שנה מיום הפתיחה. כל מה שיופקד החל מינואר 2006 יהיה נזיל רק בגיל 60. בטרם תספידו את קופת הגמל שלכם ישנה אפשרות לבצע עקיפה - לעצור את ההפקדות לקופת הגמל עד סוף השנה, לפתוח במקביל קופה חדשה על שם ההורים ואתם כמוטבים. למי יש פטור מהרפורמה? למי שנולד לפני 1961.
יתרונות בקופות הגמל ה"חדשות":



1. הטבה ממס (ניכוי וזיכוי בעצמאיות) מבטיחה החזר תשואה בגובה המס השולי של המפקיד.



2. זהו עדיין אחד המכשירים המניבים את התשואות הגבוהות יותר במשק.



חסרונות הרפורמה:



1. מועד הפדיון התרחק והפך את החיסכון לפחות אטרקטיבי עבור רבים מאתנו.



2. על מנת להמשיך ולהפקיד לקופת הגמל יהיה צריך קודם להפקיד לקופת גמל קיצבתית או לקרן פנסיה סכום של 960 שקל, מה שהופך את החיסכון לבלתי אפשרי לבעלי משכורות נמוכות.



תשובות בזק לשאלות נפוצות:



■ אי אפשר לאחד קופות גמל



■ לא ניתן לפדות רק חלק מהסכום שהצטבר בקופה



■ התשואה המתקבלת על קופת הגמל הנה ריבית דה ריבית, ככל שהסכום בקופה גדול יותר הרווח המתקבל מהתשואה הנו גבוהה יותר.



■ הרפורמה מכריחה אותנו לחסוך לפנסיה, מה שנראה כעת לא רציונלי ישתלם לנו כנראה בעתיד



■ ניתן להפקיד כספים לקופה שאינה על שמכם ועדיין להנות מהטבת המס, ניתן להעביר הטבה זו לכל אדם אחר, במידה ואינו מקבל כבר הטבה על הפקדות.



קרן ההשתלמות מאידך נותרה ללא שינוי כל שהוא ברפורמה האחרונה - לפנינו מוצר מדהים לחיסכון: העובד מפריש בדר"כ 2.5% ממשכורתו כשהמעסיק מוסיף על כך עוד 7.5%. העובד מפריש מהנטו, כלומר הכספים כבר עברו מיסוי, ואילו המעביר ישירות על בסיס הברוטו ללא מיסוי - מכאן שההטבה במס הכנסה הנה על ה-7.5% של המעביר.



ישנן אפשרויות נוספות של צירופים בקרנות ההשתלמות כגון 2.5% עובד ו-2.5% מעביד או 5% הפרשת מעביד, כשהכלל המכריע בתקנות הנו כי הפרשת העובד תהיה לפחות שליש מהפרשת המעסיק.
פטור נוסף לקרן ההשתלמות אותו ניתן לקבל הנו פטור ממס רווחי ההון.
הפטור ניתן והכספים נזילים - אחרי 6 שנים בלבד!!! כלומר מדובר במוצר חיסכון לטווח קצר המעניק הטבה כפולה במס (הכנסה ורווחי הון) - סחורה נדירה מאוד בימים אלו.



בנוסף, ניתן למשוך את הכספים נזילים ופטורים ממסים אחרי 3 שנים לצורך השתלמות (ההשתלמות צריכה להיות מוכרת על ידי מס הכנסה).
אם יש לך אפשרות לחסוך בקרן השתלמות, שכיר או עצמאי, אנו ממליצים לא לוותר וליהנות מחיסכון בתנאים מצוינים, שאין לדעת כמה שנים עוד נוכל להנות ממנו.



הכותבים: עודד ענבר, סמנכ"ל בחברת כלל פיננסים גמל והשתלמות.
גלית אוסינסקי, מנהלת תיקי לקוחות בחברת כלל פיננסים גמל והשתלמות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully