וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלקום הסירה חסותה מתוכנית של קשת

ענת באלינט

4.1.2006 / 15:53

ההחלטה התקבלה יומיים אחרי שבוטל התחקיר על ישראייר בתוכנית 'עובדה'. דנקנר הוא הבעלים של ישראייר ושל סלקום

במוצאי השבת שעברה, יומיים לאחר שפורסם בעיתונות דבר דחיית התחקיר על ישראייר ב"עובדה", קיבל צוות ההפקה בקשת הודעה מפתיעה: משדר על האלימות בישראל, שעליו החל לעבוד, מוקפא כרגע, ימי הצילום שתוכננו לא ייצאו לפועל, התחקירים שהוכנו במשך חודש וחצי יונחו בינתיים בצד. הסיבה? חברת סלקום, שהיתה אמורה לממן את התוכנית, החליטה להסיר את החסות שלה. מדוע? על כך יש גרסאות סותרות.

כמה גורמים שמעורבים בהפקה טוענים שהקשר ברור: מדובר בפעולת תגמול של תאגיד איי.די.בי שבבעלות איש העסקים נוחי דנקנר. דנקנר הוא בעלי ישראייר וגם בעלי סלקום. אם קשת עומדת לשדר תחקיר שעלול להזיק לחברה בבעלותו, מדוע יסייע במימון תוכנית כבדת ראש כמו "דו"ח מצב אלימות"? שני הצדדים מכחישים את הגרסה הזאת.

בסלקום אומרים כי כל ניסיון לקשור בין הדברים הוא "חסר אחיזה במציאות" וכי מדובר ב"פרויקט שלא הגיע להבשלה". בקשת אומרים כי "הפרויקט בפיתוח" וכי השיקולים של סלקום להשקעה בתוכנית הם בעיקר "שיקולים של מיצוב".

אבל העובדות מראות תמונה שונה: לחברה שנשכרה להפיק את התוכנית, "טו-שוט", נאמר מראש כי מדובר בשיתוף פעולה עם סלקום ועל בסיס זה החלה את עבודתה שנמשכה חודש וחצי. כעת היא עומדת לפני שוקת שבורה מפני שלא ברור מי ישלם על העבודה שכבר נעשתה. עניין המימון של סלקום נודע גם לחלק מהעיתונאים שהיו אמורים להוביל את המשדר: חיים הכט, מיקי רוזנטל ואושרת קוטלר.

הידיעה כי קשת לא רק קיבלה איום מכיוון עורך דינו של נוחי דנקנר בגלל התחקיר על ישראייר, אלא גם ייתכן שהיא "נענשת" עליו בפועל, היא מעניינת, אך מסיטה את תשומת הלב משאלה חשובה לא פחות: מדוע חברה מסחרית כסלקום היא זו שמממנת תוכנית עיתונאית שמובילים שלושה עיתונאים בכירים? "זה מסריח, זה ברור", אומר גורם בהפקה, "אבל היום אין שום דבר דוקומנטרי שנעשה בלי מימון חיצוני של גופים מסחריים או ציבוריים. זה ככה עם כל הזכיינים, כולם כל הזמן מחפשים מימון".

גורם אחר שקשור להפקה אומר: "הרי תפקידה של קשת הוא לממן בעצמה תוכניות, על בסיס מכירת פרסומות, לא? זה השתנה. עכשיו רק מחפשים איך לצמצם את עלויות ההפקה עם כסף מבחוץ".

המימון של סלקום לתוכנית עיתונאית הוא ככל הנראה תקדים, אבל הוא ממשיך מגמה השוטפת את גופי השידור. הזכיינים בערוץ 2 וערוץ 10 וכן ערוצי הכבלים והלוויין עסוקים ללא הרף בגיוס מממנים חיצוניים לתוכניותיהם, גורמים מסחריים או ציבוריים, תוך כדי שילובם בתוכן. לפחות בנוגע לשיתופי הפעולה הציבוריים, הדבר נעשה בעידוד הרשות השנייה. בכל הנוגע לשיתופי פעולה מסחריים (המכונים גם "תוכן שיווקי" או "פרסום סמוי"), הדבר נעשה תוך כדי העלמת עין של הרשות השנייה ובניגוד לחוק הרשות השנייה.

איך היה אמור להיראות שיתוף הפעולה עם סלקום? גורמים בהפקה אומרים כי "הכתבות היו אמורות להיות ענייניות לחלוטין. בנוגע למה שאמור היה להיות באולפן - זה נשאר פתוח". לפי אחד הרעיונות, למשל, סלקום ביקשה להשיק דרך התוכנית ובאמצעות העיתונאים שמובילים אותה קמפיין שעוסק באלימות, בסיסמה משותפת לה ולתוכנית, "לספור עד עשר".

העיתונאים מתנגדים

עיתונאי שהיה מעורב בהפקה מודה ש"חש באי-נוחות" כששמע על שיתופה של סלקום בתוכנית. "אמרתי - סליחה? אני לא עובד בסלקום ולא נוח לי עם הדבר הזה". אף אחד מהנוגעים בדבר לא סירב להשתתף בהפקה, אך לכולם רווח כאשר נודע ששיתוף הפעולה עם סלקום בוטל באופן בלתי צפוי.

דוברת קשת מסרה כי לטענה כאילו סלקום נסוגה משיתוף הפעולה בגלל פרשת ישראייר אין כל שחר. היא הדגישה כי "קיימת עבודה רצופה עם חברת סלקום על מגוון פרויקטים, בהם 'לא נפסיק לשיר', 'נולד לרקוד' והעונה החדשה, הרביעית, של 'כוכב נולד'".

מסלקום נמסר: "סלקום בוחנת מעת לעת מתן חסויות, שחלקן יוצא לפועל וחלקן לא, כמו פרויקט יום האלימות עם קשת שלא הגיע לידי הבשלה. אין מקום לנסות לקשור בין דברים שלא היו מעולם. יתרה מזאת, סלקום מגבשת בימים אלה סיכומי דברים עם קשת לגבי מתן חסות ל'כוכב נולד 4' זו השנה הרביעית ברציפות ומצויה בהסכם חסות מקיף לתוכנית 'לא נפסיק לשיר'".

מנכ"ל הרשות השנייה, מרדכי שקלאר, הודיע כי בכוונתו לבצע בשבועות הקרובים בדיקה שיטתית של הנושאים שבהם עוסקות תוכניות התחקיר בערוץ 2 ו-10.

שקלאר אמר כי החליט לעשות זאת בעקבות דחיית שידור התחקיר על ישראייר, והביקורת שעולה כלפי הערוצים המסחריים ולפיה הם נמנעים מלעסוק בחברות גדולות במשק. "אני רוצה לבחון האומנם כצעקתה", אמר שקלאר, "האם אכן יש מגמה לעשות תחקירים רק על גורמים חלשים - נוכלים קטנים, אנשים פרטיים, חברות קטנות וגורמים במגזר הציבורי. נעשה בדיקה שהולכת שנה או שנתיים אחורה, נבדוק מה היו הנושאים ומיהם מושאי התחקיר. זה ייתן פרספקטיווה לכולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully