וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קומברס ומרקורי יזהירו בעקבות צ'ק פוינט?

הארץ

5.7.2001 / 11:39

גם בנתונים שלהן ניתן למצוא רמזים להאטה בהכנסות

מאת בועז לוי

מהדיווחים הכספיים של קומברס ומרקורי עולה כי גם אצלן ניתן למצוא רמזים מקדימים להאטה בהכנסות שעלולה לבוא - בדומה לאלו שבתוצאות של צ'ק פוינט

.

אם יש דבר אחד שאזהרת הרווח של צ'ק פוינט הוכיחה אתמול זה שאין חסינות מפני המיתון. גם החברות הגדולות והחזקות מתקשות לעמוד בפרץ הקיצוצים בטכנולוגיות מידע, ואפילו צ'ק פוינט - שהצליחה להמשיך ולצמוח בקצבים מעוררי השתאות גם בתחילת 2001 - הודיעה שלשום על כניעה להאטה.

אחד הנושאים שבוודאי יכולים לעניין כל משקיע בצ'ק פוינט ובחברות אחרות הוא היכולת לקבל רמזים מקדימים לגבי הקשיים שבהם עלולות החברות להיתקל. מקור אחד לרמזים כאלה יכול להיות הדו"חות שמפרסמות החברות, המכילים מידע רב מעבר לרווח למניה, שאליו נתונה מרבית תשומת הלב

אתמול נדונה ב"הארץ" במדור שוק ההון סוגיית ההכנסות הנדחות של צ'ק פוינט. הכנסות נדחות הן סעיף שניתן לאתרו במאזנה של כמעט כל חברת תוכנה תחת פירוט ההתחייבויות, ומשמעותו קשורה לאופן ההכרה בהכנסה של חברות אלו. .

חבילת תוכנה טיפוסית הכוללת מוצר מדף מהסוג שמשווקת צ'ק פוינט כוללת בדרך כלל התחייבות של החברה המפתחת לתת שירות לרוכש התוכנה לתקופה מסוימת, לדוגמה 12 חודשים.

בעת ביצוע המכירה רושמות החברות באופן מיידי רק חלק משווי העסקה, ופורסות את ההכרה בשאר ההכנסה על פני כל השנה, וזאת במקביל למתן השירות. ההפרש נרשם במאזן תחת הסעיף "התחייבויות נדחות", שמכונה בסלנג האמריקאי "צנצנת העוגיות".

כשמצב העניינים שפיר צומח סעיף ההכנסות הנדחות בערך בקצב שבו צומחות ההכנסות. כשהמצב נהיה קשה יותר, יכולה החברה בתנאים מסוימים לשלוח יד להכנסות שנרשמו כ"נדחות" ולהפנות חלק מהן לסעיפי ההכנסות הרגילות.

וכך, מעלעול במאזני צ'ק פוינט ברבעונים האחרונים עולה כי ברבעון הראשון רשם סעיף ההכנסות גידול קל מאוד לעומת הרבעון הקודם.

השאלה שמתעוררת היא אם ניתן להסיק מתוצאות של חברות נוספות על הצפוי לקרות להן ברבעונים הקרובים. שני השמות הראשונים שעולים כשחושבים על חברות היי-טק ישראליות גדולות ומצליחות הן קומברס ומרקורי.

מרקורי: עסקים כרגיל?

הירידה בהכנסות שהציגה מרקורי ברבעון הראשון לעומת הרבעון הקודם מוסברת בעונתיות בקרב חברות תוכנה, ובכך שאצלן הרבעון הרביעי הוא תמיד הטוב מבין הרבעונים. בסך הכל מצליחה מרקורי להציג חזות של "עסקים כרגיל" למרות ההאטה, ואף מצליחה להכות את תחזיות האנליסטים רבעון אחרי רבעון. גם מבט לסעיף ההכנסות הנדחות של החברה יכול להרגיע, מכיוון שזה רושם התקדמות עקבית ברבעונים האחרונים.

ואולם, מבט נוסף בנתונים יכול להעלות שאלות מסוימות באשר לצמיחת מרקורי. התרשים המצורף מתאר את ההפרש בין תזרים המזומן מפעילות שוטפת של מרקורי וקומברס לבין הרווח הנקי שלהן.

בעבור כל רבעון בתרשים ניתן הפרש זה לגבי ארבעת הרבעונים האחרונים. השימוש בסכימה של 12 חודשים אחורה "מחליקה" את התנודות בהכנסות הנובעות מעונתיות, כמו זו שניכרת בעיקר ברבעונים הרביעי והראשון של השנה.

ניתן להבחין כי כבר מאמצע 99' מצליחה מרקורי לייצר תזרים גדול מהרווח הנקי, ומגמה זו נמשכה גם בכל 2000. זו אינדיקציה חיובית לחברה, המראה כי מרקורי גובה מלקוחותיה יותר מזומן משהיא מצליחה לרשום כהכנסות.

ואולם, ברבעון הראשון של 2001 ניכר שינוי במגמה זו, ובראשונה רשמה מרקורי רווח נקי שהיה גדול יותר מתזרים המזומנים. האם זהו רמז לבאות לגבי מרקורי? ייתכן.

קומברס: אותות המצוקה החלו במאי

באותו תרשים מוצג חישוב דומה בעבור קומברס הישראלית, שהחלה לשדר סימנים ראשונים של מצוקה בתחילת מאי כשהודיעה כי אומנם תעמוד בתחזיות לרבעון הראשון, אך תפטר 6% מכוח האדם כדי לחסוך בהוצאות ולהגדיל את הסיכוי להמשך העמידה בציפיות.

מבט לתרשים של מרקורי מראה כי גם היא הצליחה לייצר בשנה האחרונה יותר מזומן מרווח נקי באורח עקבי (חוץ מפעם אחת בתחילת 2000), אך ברבעון הראשון של 2001 התהפכה המגמה וגם קומברס החלה לייצר פחות מזומן מרווח נקי. ברור כי הקשיים שעליהם מדווחת החברה קשורים גם למגמה זו, ומי שרוצה יכול להסיק מכך מסקנות לגבי התוצאות העתידיות של החברה.

חלק התוכנה בפעילות של קומברס קטן יותר מאשר אצל מרקורי או צ'ק פוינט, והיא מספקת שירותים בהיקף גדול. לכן, אין לחברה סעיף הכנסות נדחות במאזנה, ובמקומו יש סעיף שנקרא "מקדמות מלקוחות" (Advance Payments).

בניגוד לסעיף הכנסות נדחות, שמלמד על המזומן שקיבלה החברה תמורת שירותי תמיכה במוצר שסיפקה, מבטא סעיף מקדמות מלקוחות מזומן שהתקבל תמורת מוצר שעדיין לא סופק בפועל.

לסעיף "מקדמות" יש שתי תכונות המזכירות את הסעיף "הכנסות נדחות". הראשונה היא שעל ידי הספקה מזורזת של מוצרים לקראת סוף הרבעון והכרה במקדמות שניתנו בגינם, ניתן להשתמש גם בסעיף זה כמקור תמיכה בזמנים קשים. התכונה השנייה היא ששינויים בסעיף יכולים גם הם לרמז על הבאות.

והנה, סעיף המקדמות שבמאזני קומברס צנח ברבעון הראשון של השנה לרמה של 102 מיליון דולר, מרמה של 122 מיליון דולר שלושה חודשים לפני כן. האם הירידה במקדמות מהלקוחות של קומברס משמעה כי גם הכנסות החברה ברבעונים הקרובים יירדו? בקרוב נדע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully