וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא בהשקעות זרות בישראל - 9.7 מיליארד ד' ב-2005

אסף רותם

8.1.2006 / 13:17

ב-2004 הסתכמו ההשקעות הזרות ב-5.8 מיליארד דולר. ההשקעות בניירות ערך (אג"ח ומניות) הגיע ל-4.1 מיליארד דולר

עכשיו זה רשמי: 2005 היתה שנת שיא מבחינת השקעות זרות המשקיעים הזרים למשק הישראלי. ההשקעות הזרות במשק הישראלי ב-2005 זינקו ב-67% והסתכמו בשיא של 9.7 מיליארד דולר, לעומת היקף של 5.8 מיליארד דולר ב-2004.

יש בכך בכדי להצביע על האמון לו זכה המשק הישראלי, ואולי להוות מעין הספד כלכלי לרה"מ שרון, ששוכב בבית החולים מורדם ומונשם. היה זה שרון שהעניק - בדרכו הייחודית - תחושה עמומה של אופק מדיני, ונתן למשקיעים זרים את התחושה שלמעגל הדמים יהיה סוף בשלב מסוים, מה שאיפשר להם להציץ מעבר לסיכון הביטחוני, אל מצבה הכלכלי של המדינה.

הרכיב הבולט ביותר בגידולו השנה היה ההשקעות במניות למסחר בבורסה בתל אביב, אשר בסיכום שנתי הגיעו לסכום חסר תקדים של 2.1 מיליארד דולר. עם זאת, עדיין ההשקעות הישירות מהוות את הרכיב העיקרי בסך ההשקעה של תושבי חוץ במשק - והגיעו בסיכום שנתי לסך של 5.7 מיליארד דולר. סך ההשקעות בניירות ערך ישראלים למסחר (מניות ואג"ח) הסתכמו ב-4.1 מיליארד דולר.

על פי הנתונים סך השקעות תושבי חוץ במשק הסתכמו בחודש דצמבר ב-648 מיליוני דולרים. ההשקעות הישירות הסתכמו בדצמבר ב-255 מיליוני דולרים והשקעותיהם בני"ע ישראלים למסחר (מניות ואג"ח) הסתכמו החודש ב-393 מיליוני דולרים.

ממחלקת פעילות המשק במטבע חוץ נמסר, כי הסקטור העסקי צמצם החודש מאוד את פירעונות האשראי הבנקאי במט"ח. זאת בניגוד לפירעונות נטו בהיקף ניכר לאורך השנה כולה, אשר התרחשו על רקע תהליך צמצום פער הריביות ואשר הסתכמו ב-3.2 מיליארד דולר. משקי הבית צברו החודש 116 מיליוני דולרים בקרנות נאמנות המתמחות במט"ח, ובסה"כ צברו מתחילת השנה 928 מיליוני דולרים, רובם הגדול בקרנות המשקיעות במניות זרות. קצב ההשקעה בנכסים זרים של המשקיעים המוסדיים, אשר הואץ במחצית השנייה של 2005, הסתכם החודש ב-128 מיליוני דולרים, ובסה"כ הסתכם השנה בסכום ניכר של 2.5 מיליארד דולר.

בחודש דצמבר יוסף השקל מול הדולר בשיעור של אחוז ורבע ומול הסל בשיעור של אחוז אחד. כל הייסוף התרחש במחצית הראשונה של החודש בעוד שבמחצית השנייה של החודש, השקל התנהל ללא מגמה.

בסיכון שער החליפין, כפי שהוא נמדד על ידי סטיית התקן הגלומה באופציות שקל/דולר, נשמרה במהלך דצמבר יציבות יחסית מסביב לרמה נמוכה של כ-5.2%.

במחלקת פעילות המשק במט"ח מציינים, כי מהלך שער החליפין במחצית הראשונה של חודש דצמבר היווה המשך להתנהלותו במחצית השנייה של החודש הקודם והושפע בעיקר מהמשך ההשקעות של תושבי חוץ במניות למסחר בבורסה לני"ע בתל אביב ומהעלאת ריבית בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully