וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלקום במו"מ עם נוקיה על הקמת רשת הדור השלישי

ערן גבאי

9.1.2006 / 14:00

סלקום מעוניינת לצרף את נוקיה כספק שני לאריקסון בהקמת הרשת. החברה מתכוונת להשקיעה כ-140 מיליון דולר ברשת הדור השלישי

סלקום מנהלת מגעים מתקדמים עם נוקיה בניסיון להגיע להסכם לצירופה כספק שני לאריקסון בהקמת רשת הדור השלישי של החברה. הרשת תופעל בטכנולוגיית ה-UMTS והרחבתה ל-HSDPA - כך נודע ל-TheMarker. לפני כארבעה חודשים חתמה סלקום עם חברת אריקסון, לאחר מכרז בו התמודדו 7 חברות, על הסכם לפיו אריקסון תקים את רשת הדור השלישי של סלקום ותרחיב את הרשת ל-HSDPA. פריסת הרשת באזור שבין נתניה לרחובות צפויה להסתיים בסוף פברואר 2006. סלקום תשקיע ברשת הדור השלישי כ-140 מיליון דולר.

נוקיה שידרגה בסלקום את רשת דור 2.5 לטכנולוגיית ה-EDGE, והיתה מהראשונות שהאמינו כי גם טכנולוגיה זו תרכוש לעצמה מעמד בשוק התשתיות. בזמנו היה קל לנוקיה נטוורקס לשכנע את סלקום לבצע את השדרוג ל-EDGE, מכיוון שדרש שינוי תוכנה בלבד והיה היה כרוך בעלות סמלית.

המתחרה פרטנר הודיעה כבר לפני כשלושה חודשים כי החליטה לצרף את אריקסון כספק שני לאספקת ציוד תשתית בטכנולוגיית UMTS/HSDPA של הדור השלישי. את רשת הדור השלישי של פרטנר מקימה חברת נורטל תמורת כ-93 מיליון דולר. נורטל כבר מתכוננת לקראת פריסת דור 3.5 בטכנולוגיית HSDPA בפרטנר בימים הקרובים. בנורטל טענו באחרונה כי 80% מרישות הדור השלישי יתבצע על ידי נורטל, בעוד אריקסון תבצע רק 20% מהעבודה, בשל המדיניות הנהוגה בפרטנר לעבוד מול שני ספקי תשתיות בכל מכרז גדול.

בכנס המשקיעים שערכה סלקום בבורסה לניירות ערך בתל אביב לקראת גיוס האג"ח שביצעה לאחרונה אמר מיקי ניימן, סמנכ"ל אגף כלכלה ובקרה של סלקום, כי ההשקעה של סלקום בתשתיות (CAPEX) שהסתכמה עד סוף הרבעון השלישי של 2005 בכ-338 מיליון שקל, תגדל בכ-200 מיליון שקל ותסתכם ב-2005 בכ-650 מיליון שקל. הגידול נובע מההשקעה בפרישת תשתית דור 3. ניימן הדגיש אז כי ההשקעה של סלקום בדור 3 תסתכם בכ-140 מיליון דולר לעומת כ-200 מיליון דולר בפרטנר. "הצלחנו להוריד 70-60 מיליון דולר בעלויות כי המתנו עם הדור השלישי. נשקיע גם בשנה הבאה כ-200 מיליון שקל בדור 3", אמר ניימן.

בשבועות האחרונים הצליחו הן בנוקיה והן בנורטל לבצע בהצלחה ניסוי להעברת נתונים בקצב 3.6 מגה-בייט בשנייה על גבי רשת בטכנולוגיית HSDPA. עם זאת, חשוב להבין כי הטכנולוגיה מקדימה בהרבה את מכשירי הקצה, כך שאומנם המפעילות הסלולריות מדברות על שדרוג הרשתות ל-HSDPA כבר ב-2006, אך השימוש בהן לבטח יתעכב.

רשת ה-HSDPA, היא השלב המתקדם יותר של הדור השלישי (שלב חמישי), המצריך שדרוג תוכנה על גבי רשתות הדור השלישי הקיימות. הרשת תדע לספק יכולת תקשורת מהירה בהרבה הן בדאון-לינק (הורדות נתונים) והן באפ -לינק (העלאת נתונים). טכנולוגיית HSDPA/HSUPA מאפשרת קצבי העברת מידע של 14 מגה ביט בשנייה בהורדת קבצים (פי שבעה מהמהירות של שירותי הסלולר הקיימים כיום) ו-5 מגה ביט בשנייה ב-Uplink (קישור יוצא). המהירות שמבטיחה טכנולוגיית HSDPA תאפשר למשתמשי הסלולר לצפות בווידיאו באיכות של DVD ולשחק במשחקי וידיאו ברזולוציה גבוהה, כמו בפס הרחב הביתי.

מה שיקבע את מידת ההחזר על ההשקעה ברשתות הדור השלישי, בהן משקיעות חברות הסלולר בישראל עשרות מיליוני דולרים, הוא כמה הן השקיעו בתשתיות, מהו הכיסוי של הרשתות ומה יהיה הכיסוי שלהן בתוך בניינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully