וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנק ישראל זועמים על ההצעה להקים מועצת נגידים בלי לקבל דו"ח לוין

הארץ

6.7.2001 / 9:00

מאת מוטי בסוק

בנק ישראל והאוצר נמצאים על מסלול התנגשות כמעט ודאי. על הפרק כמה עניינים טעונים: הריבית במשק, רצועת האלכסון, המשנה לנגיד, שקיפות, קרנות הפנסיה, ומשלשום גם מסקנות ועדת לוין. ייתכן כי גם ראש הממשלה, אריאל שרון, וצוותו יצטרפו לחלק מהעימותים. לפערים ההולכים וגדלים בין הבנק לאוצר יש גם רקע אישי מובהק - המזג והיעדים השונים של שר האוצר סילבן שלום מחד, ושל הנגיד דוד קליין מאידך. העצבנות והמתיחות בין הצדדים מחריפים כמעט מדי שבוע. תורם לה, ללא ספק, גם המצב הקשה של המשק.

הסיפור החם, סיפור ועדת לוין, החל לפני כשבועיים וחצי. ראש הממשלה והנגיד נפגשו לשיחת עבודה. במהלך המפגש אמר שרון לקליין כי בדעתו להעביר בכנסת את חוק בנק ישראל החדש, כפי שגובש ונוסח על ידי ועדת לוין. הוועדה הגישה את המלצותיה לממשלת בנימין נתניהו בסוף 98'. הנגיד השיב לראש הממשלה כי מדובר בצעד חשוב ונכון, וכי הגיעה העת להחליף את חוק בנק ישראל הישן מ-54' בחוק עדכני, כפי שרוב המדינות המתקדמות בעולם עשו עוד בעשור הקודם. ראש הממשלה שאל את הנגיד אם יתמוך בהמלצות ועדת לוין. הנגיד השיב כן - אך בתנאי שיתקבלו כמיקשה אחת.

שלשום נערכה פגישת עבודה בכנסת בין ראש הממשלה וצוות עוזריו לבין שר האוצר וצוות עוזריו, בעניין חוק בנק ישראל החדש. בפגישה השתתף גם שר החוץ, שמעון פרס. בסיום התקבלו שתי החלטות חשובות: לפעול להקמת מועצה מוניטרית, בהתאם להמלצות ועדת לוין, וכן כי הוועדה תתחשב, בבואה לקבל החלטות מוניטריות, בשיקולים של יציבות מחירים, תעסוקה וצמיחה - בניגוד להמלצות ועדת לוין. סוגיית דו"ח ועדת לוין לא נדונה.

בבנק ישראל לא אהבו, בלשון המעטה, את ההחלטות. יודעי דבר בבנק אף רמזו כי ההחלטה להקים מועצת נגידים, מבלי לקבל את דו"ח ועדת לוין, עלולה להביא להתפטרות הנגיד. לדבריהם, הנגיד לא יוכל לקבל החלטה שבאה לטרפד את דרך עבודת הבנק ולפגוע בו אישית. הנגיד עצמו סירב אתמול לשוחח עם עיתונאים. עם זאת, בכירים בבנק אמרו כי בהחלטות שהתקבלו שלשום יש משום קריאת תיגר כפולה, על עצמאות הבנק ועל מנהיגותו של הנגיד. בשתי החזיתות הבנק אינו מתכוון לוותר. עם זאת, בבנק מנסים להקטין את חזית העימות ולצמצמה לשר האוצר ומשרדו. להערכתם, אחרי שנפגש ראש הממשלה עם הנגיד ושמע את עמדתו, נפגש גם עם שר האוצר ובכירי משרדו כדי לשמוע את עמדתם.

כעת עתידה להתקיים פגישה נוספת בין שרון לקליין, כדי לאפשר לנגיד להתייחס להצעות האוצר. לאחר מכן ראש הממשלה יצטרך לקבל החלטות. ביחס לפרס הסיפור מעניין: מפלגת העבודה היא, כידוע, שותפה בכירה בקואליציה. פרס הוא נציגה הבכיר בממשלה. שרון זקוק לתמיכת העבודה בכל מהלך שיבקש לעשות בעניין הבנק הממלכתי. עם זאת, הוא לא מצא עד כה זמן לשוחח עם סגנו בעניין. לשכות שרון ופרס בכנסת שכנות. שלשום, זמן קצר לפני הדיון בעניין בנק ישראל, נכנסו עוזריו של שרון לפרס והזמינו אותו לפגישה של כ-20 דקות בעניין חוק בנק ישראל.

בבנק ישראל אומרים כי ראש הממשלה רוצה בצעד הגדול שיביא להחלפת חוק בנק ישראל הישן בחוק חדש ועדכני, לפי מודל ועדת לוין. בפגישה עם שלום ועוזריו התברר לו כי האוצר מתנגד למהלך כזה, וכי הדבר היחיד שמעניין אותו הוא הוא הקמת מועצת נגידים, במטרה לנטרל את הנגיד, שהרי חוק בנק ישראל הנוכחי קובע כי הנגיד, בשיקולי המדיניות המוניטרית, חייב להביא בחשבון לצד יציבות מחירים, גם עניינים כמו צמיחה ואבטלה. למעשה, אומרים בבנק ישראל, האוצר חזר להצעת החוק משנות ה-90 של החכי"ם לשעבר גדליה גל ודן תיכון, אליה הצטרף מאוחר יותר גם אברהם שוחט, כח"כ ולא כשר, שנועדה לנטרל את הנגיד הקודם, יעקב פרנקל.

בבנק ישראל מדגישים כי כמעט כל המדינות המפותחות בעולם הבינו, עוד בעשור הקודם, כי המציאות החדשה מחייבת שינויי חקיקה בדרך להפעלה התקינה של הבנק הממלכתי שלהם. בישראל, האוצר מתנגד לחוק ועדת לוין, על אף שבחוק בנק ישראל יש הרבה מאוד סעיפים ישנים ולא רלוונטיים, ומנגד אין כל התייחסות לכמה עניינים חשובים.

בכירים בבנק אומרים כי כרגע עומדות בפני שרון שלוש אפשרויות: לקבל את המלצות ועדת לוין, להוסיף פרק לחוק בנק ישראל מ-54' לדרישת האוצר, או לא לעשות בינתיים דבר. בבנק אומרים כי במציאות הישראלית כיום, הרבה דברים לא ניתנים לעשייה, כולל בתהליך המדיני עם הפלשתינאים, וכולל בפוליטיקת הפנים, בשל חולשת הממשלה. התחום היחיד במשק שפועל ללא בעיות כל השנים הוא התחום הפיננסי, אומרים בבנק. חרף כל המצוקות, הבינלאומיות והפנימיות, התחום הפיננסי ממשיך לתפקד בצורה חלקה ללא דופי - אף בנק לא התמוטט, אף קופת פנסיה וקרן גמלאות לא נפלה, אף גוף פיננסי במדינה לא התמוטט. שוק המט"ח, למרות האטה בעולם, המיתון בישראל והאינתיפאדה, מתפקד ללא בעיות. אף אחד לא חושש מהאינפלציה. ניסיון בוטה לפגוע בחוק בנק ישראל, עשוי לזעזע את המערכת הפיננסית. מי שמבקש להוסיף לחוק בנק ישראל מ-54' את הפרק הנוסף, מבקש לפגוע ביכולת הבנק לפעול וביכולת הנגיד לתפקד. למי זה דרוש?

בבנק ישראל סבורים כי נוכח מצוקת האי-וודאות בשורה של תחומים מחד, והשקט היחסי בתחום הפיננסי מאידך, אם ראש הממשלה לא מוכן ללכת לצעד הגדול של ועדת לוין, שהיה מביא למודרניזציה מלאה של בנק ישראל, עדיף להשאיר את המצב הנוכחי. שכן, למרות פגמיו הוא עדיף עשרות מונים על המלצות האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully