וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמיפל מבקשת למנות אלמנתו בת ה-70 של המייסד ליו"ר בשכר השווה ל-20% מהרווח ב-2000

הארץ

6.7.2001 / 11:03

מאת יורם גביזון

נהוג לדבר על יחסה הקר והמנוכר של החברה לאזרחיה המבוגרים. שכבת אוכלוסייה זו מכונה גיל הזהב, ואולם לאור תנאי חייה קשה למצוא סיבות רבות לתאר דווקא כך את השלב החותם את חייו של אדם.

משום כך מפתיע לגלות שדווקא בשוק ההון, אותה זירה חסרת רחמים, יש מי שיודע לגמול לבני הגיל הזהב כפי ערכם, ויש אומרים הרבה יותר מכך.

חברת כמיפל ביקשה לכנס את בעלי מניותיה כדי לאשר את הסכם ההעסקה של מיכאלה גל, היו"ר החדש של החברה, שעוסקת בשיווק והפצה של תרופות, אביזרים רפואיים ותכשירים קוסמטיים לבתי מרקחת ובתי חולים.

גל אמורה להוביל את החברה הוותיקה במקומו של בעלה, יהודה גל ז"ל, שנפטר באוקטובר 99'. מיכאלה גל אינה נרתעת מהאתגר. בגיל 70 היא יוצאת לדרך חדשה כיו"ר החברה, שאמורה להתמודד עם תחרות מחריפה מצידן של רשתות בתי מרקחת שמגדילות את נתח המוצרים שמשווקים במותג פרטי. דירקטוריון חברת כמיפל, שמינה את גל, סבור שביכולתה להנהיג את החברה למרות גילה ועל אף העובדה שהשכלתה תיכונית וב-5 השנים האחרונות היתה עקרת בית.

דירקטוריון החברה ממליץ לשלם למיכאלה גל תמורת שירותיה שכר שעלותו השנתית 442 אלף שקל רטרואקטיווית לפברואר 2000. שכר זה אינו שכר גבוה במונחים בורסאיים, ולמרות זאת יש לבעלי מניות בחברת כמיפל השגות על העניין.

בעלי מניותיה של כמיפל ספקניים יותר מחברי הדירקטוריון ביחס לכישוריה הניהוליים של גל. במכתב שהפנו בעלי 4.5% מהמניות לחברה ולמנכ"לה, איתן גל, בנה של מיכאלה גל, הם כותבים:

"על פני הדברים נראה שההסכם אינו מוצדק וגם אינו חוקי. על פי הדו"ח התקופתי, הגברת גל הינה כבת 70 שנה, השכלתה תיכונית, וניסיונה העסקי הוא היותה עקרת בית. איננו רואים כל הצדקה עניינית בנסיבות אלו לתשלום כה גבוה לבעלת השליטה בחברה. בעל השליטה חייב חובת אמון לחברה, ואינו יכול ליטול מקופתה כאוות נפשו.

בעלי המניות מבקשים לדעת כיצד נקבעה התמורה למיכאלה גל ואינם מוכנים להסתפק במלים הסתמיות: "השכר נקבע בהתחשב בתפקידים המוטלים על יו"ר הדירקטוריון".

בעלי המניות אינם מסתירים כי התנגדותם להסכם קשורה ברווחיותה הזעומה של חברת כמיפל. החברה, שרשמה הכנסות של 250 מיליון שקל ב-2000, הפיקה רווח תפעולי של 4.6 מיליון שקל, ורווח נקי של מיליון שקל, ומרווח מצומק זה היא מבקשת לאשר לגל שכר בעלות של 442 אלף שקל. כוונתה של כמיפל לאשר את השכר רטרואקטיווית לתחילת 2000 מעוררת בקרב בעלי מניותיה את השאלה האם המהלך חוקי.

באופן בלתי תלוי בחוקיות ההחלטה מבקשים בעלי המניות לדעת כמה ישיבות דירקטוריון התקיימו ב-17 החודשים האחרונים, בכמה מהן נטלה חלק מיכאלה גל, ואילו סכומים או טובות הנאה אחרות קיבלה גל עד כה בגין תפקודה כיו"ר החברה. כמיפל עוררה את חמתם כאשר ציינה כי חלק משכרה של גל יכלול התחייבות של 32 אלף שקל בגין פיצויי פיטורין: "על פי הדין", הם כותבים, "אין גברת גל, עקב גילה, כ-70 שנה, זכאית לפיצויי פיטורין או תגמולים. מדוע אם כן החברה מפרישה לה סכומים אלו"?

בעלי מניות אחרים מצטרפים לטענות הקשות, ואף מוסיפים עליהן מענות משלהם במכתב לדירקטוריון החברה: "אנו סבורים, שמחובתכם, כדירקטורים החייבים אמון לחברה ולבעלי מניותיה, שלא לאפשר מהלך זה של נטילת כספים בהיקף כה משמעותי מקופת החברה על ידי בעלי השליטה בה. במיוחד אנו תמהים כיצד אושר המהלך, אם אושר, על ידי הדירקטורים מהציבור".

בעלי המניות מבהירים כי אם לא יקבלו תשובות מספקות, לא יהיה מנוס מהצבעתם נגד ההחלטה. הסכם ההעסקה של מיכאלה גל מעמיד במצב לא נוח את חברת ישאל, שהיא שותפתה של משפחת גל לגרעין השליטה ומחזיקה ב-30% ממניות החברה. משפחת גל וישאל חתומות על הסכם הצבעה באסיפה הכללית בנוגע לכמה נושאים וכן לגבי זכות סירוב ראשונה של הצדדים להסכם במכירת מניותיהם, ואולם ההסכם אינו חל על נושא השכר ליו"ר. הנהלתה של ישאל, בניגוד לכמיפל, עברה רענון.

קשה לראות כיצד רוני מייקל, המנכ"ל החדש של ישאל, יוכל לתמוך בהסכם. זו כנראה הסיבה לכך שכמיפל הודיעה שלשום על ביטול אסיפת בעלי המניות שתוכננה להתקיים אתמול ובה היו אמורים בעלי המניות להצביע על ההסכם.

למרות שנמנעה לעת עתה מלהביא את הסכם ההעסקה להכרעת בעלי המניות, השיבה כמיפל לטענות שהועלו: "בין השיקולים שהובאו בחשבון לגבי תנאי כהונתה של גברת גל נמנו שיקולים אלו: גברת גל מלווה את עסקי החברה מזה עשרות שנים רבות, כמעט מראשית דרכה של החברה, וניסיונה זה מקנה לה בקיאות עסקית רבה. כניסתה לדירקטוריון החברה לפני למעלה משנתיים היתה לכן אך טבעית. בנסיבות אלו הצגתה של גברת גל כמי שניסיונה העסקי הוא "כעקרת בית" אינה נכונה וחוטאת לבקיאות ולניסיון הייחודיים שנצברו על ידה לגבי עסקיה של החברה.

עוד יצוין כי לגברת גל השכלה על תיכונית (3 שנות לימודי משפטים). כמיפל מדגישה כי עלות העסקתה של גברת גל היא כמחצית מעלות העסקתו של יו"ר החברה הקודם. כמיפל מסבירה שעלות העסקתה של גל אינה חריגה בגובהה בהשוואה לעלות ההעסקה של יושבי ראש בחברות בסדרי גודל דומים. עלות ההעסקה של גל היא 0.15% ממחזור החברה וכ-18% מרווחי כמיפל ב-2000 לפני עלות העסקתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully