וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועץ המס - החשב של העסק

הארץ

8.7.2001 / 9:27

בן ציון ציטרין

נשיא לשכת יועצי המס, יעקב וירז'בינסקי, נכנס לתפקידו בסוף 2000, אבל רק עתה נחשף לתקשורת החילונית בראיון ראשון; וירז'בינסקי, בעל ותק של יותר מ-20 שנה בתחום, הוא בעליו של משרד גדול לייעוץ מס בבני ברק וירושלים.

וירז'בינסקי מוכר יותר בתקשורת החרדית; הוא פעיל ציבור ותיק, בכיר בסיעת דגל התורה וחבר הנהלה בעיריית בני ברק. השינויים בראשות ועדת הכספים של הכנסת עושים לו רק טוב; עם יו"ר הוועדה, יעקב ליצמן, יש לו קשר אישי, וכך גם עם שאר הח"כים מיהדות התורה ועם אנשי ש"ס.

וירז'בינסקי רואה בפעילות בכנסת חשיבות עצומה, ומתכוון לרכז חלק מפעילותו כנשיא הלשכה וכחבר בלהב (לשכת ארגוני העצמאים) להפעלת שדולה בכנסת ובמשרדי הממשלה למען העצמאים.

בלשכת יועצי המס יותר מ-1,000 חברים. מעבר לטיפול השוטף בגיוס חברים חדשים, מתכוון וירז'בינסקי לשדרג את פעילות הלשכה כך שיועצי המס הבלתי מאוגדים יצטרפו מיוזמתם. להערכתו, יועצי המס מטפלים ב-300 אלף לקוחות. "מדובר ברוב האוכלוסייה העסקית", הוא אומר בגאווה. לדבריו, לרוב מדובר במשרדים של חשבונאי אחד, אך קיימים עשרות משרדים בינוניים וגם משרדים המעסיקים עשרות עובדים.

המוטו של וירז'בינסקי הוא שיועץ המס משמש למעשה חשב של העסק ומטפל יותר בליווי העסק מאשר בביקורת ספרי חשבונות: "יועץ המס אינו מתעסק רק באירועים חשבונאיים שמתמקדים בעבר, אלא דוחף את הלקוח שלו לעבר העתיד. יועץ המס מעורב ומלווה את הפעילות השוטפת של העסק".

השירות של יועצי המס ניתן לעצמאים בעלי עסקים, חברות, עמותות ושכירים המגישים דו"ח שנתי ומבקשים החזרים ממס הכנסה. לדעת וירז'בינסקי, תחומי העיסוק של יועץ המס רבים, בהם ייעוץ ותכנון בסוגיות מס, ייעוץ והכוונה בפתיחת עסקים, ניתוח כדאיות השקעה, הנהלת חשבונות שוטפת, חשבות שכר והתמחות בדיני עבודה, ייעוץ בפרישה מעבודה, ייעוץ בענייני ביטוח לאומי, תשלומים וגימלאות.

לדעת וירז'בינסקי, מקצוע מנהל החשבונות הולך ונעלם בגלל המחשב והתוכנות החשבונאיות. "כדי לשרוד יהיה חייב יועץ המס לספק שירותים נוספים", הוא אומר. ואולם נראה כי תוכנות המחשב לא יוכלו להחליף את תפקידיו הרבים של יועץ המס.

לדבריו, "יועץ המס מלווה באופן אישי את העסק שנים רבות. הוא מתוודע למשפחה, נשאל על סוגיות חשבונאיות, ביטוחים פנסיוניים, הפרשות וסוגיות ביחסי עובד-מעביד. הלקוחות שלנו רוצים את עצתנו בתחום הייעוץ העסקי והליווי הפיננסי".

להלן עיקרי התוכנית של יועצי המס להבראת המשק ולפתרון בעיית העסקים הקטנים:

* תמריץ כספי לפתיחת עסקים חדשים - יועצי המס מציעים להגדיל את הסיוע הממשלתי הניתן בדרך של הלוואות לעסקים קטנים חדשים. לדעתם, צעד זה יצמצם את מספר המובטלים ויעורר את המשק.

* דמי אבטלה לעצמאים שנקלעו לקשיים - בסוגיה זו יועצי המס גורסים כי המצב הנוכחי הוא אבסורד. לדבריהם, העצמאי משלם דמי ביטוח לאומי בשיעורים הגבוהים מזה של השכיר, ואולם כאשר הוא נקלע לקשיים ואף סוגר את העסק - הוא לא יכול ליהנות מדמי אבטלה. "עצמאי שסגר עסק עשה זאת אחרי ששבר תוכניות חיסכון, מתח עד למקסימום את האשראי שהוא קיבל מהבנק ונותר חסר כל. לא ייתכן שמי ששילם כל חייו מסים, לא יקבל סיוע כמו עובד שכיר, רק בגלל שהסטטוס שלו הוא של עצמאי", אומר וירז'בינסקי.

* פטור ממס על שבירת תוכניות חיסכון לטווח ארוך - כיום שבירת קופות גמל וביטוחים פנסיוניים אחרים לפני יציאה לפנסיה גוררת תשלום קנס. יועצי המס דורשים לבטל את המיסוי כאשר מוכח שהעצמאי נקלע לקשיים וזקוק לכסף.

* גישה אוהדת מצד רשויות המס - יועצי המס דורשים שמס הכנסה, ביטוח לאומי ומס ערך מוסף ילכו לקראת ציבור העצמאים, ויאפשרו פריסה רחבה של חובות עבר וחובות שוטפים. לדעת וירז'בינסקי, בעלי עסקים נכנסים למעגל של עבירות טכניות ופליליות בשל התעקשותו של גובה המס, ונוצרת מערבולת שפוגעת בעסק הקטן ובנישום עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully