וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיניו הקהות של BSA: הסכם הפשרה עם מפעילי רוטר.נט

הארץ

8.7.2001 / 9:34

יובל דרור

הסדר הפשרה שנחתם בשבוע שעבר בין ארגון BSA לבין מפעילי אתר רוטר.נט חשף את סדר היום הישראלי של הארגון הנלחם בפיראטיות תוכנה ברחבי העולם: ויתור על הזירה המשפטית לצורך השגת אפקט מקסימלי בתחום יחסי הציבור.

ארגון Alliance) BSA Business Software) נוסד ב-1988 בידי חברות תוכנה גדולות, בהן מיקרוסופט, אפל ומקרומדיה, ומשמש דוברן מול ממשלות וצרכנים בשוק העולמי. מגובים בעורכי דין, מגישים נציגי הארגון כתבי אישום נגד חברות ואנשים הסוחרים בתוכנות גנובות ומפיצים אותן. הסניף הישראלי התחיל לפעול ב-1997 והיה אחראי לקמפיין המזהיר בעלי עסקים מהתקנת תוכנות גנובות במשרד.

בשנים האחרונות נאבק הארגון באתרי אינטרנט, רובם מופעלים בידי קטינים, המציעים למבקרים מספרי קוד המשמשים להגנה על תוכנות לצורך הסרת ההגנה, קבצים המפצחים הגנות אלה ולעתים את התוכנות עצמן, לאחר שהגנותיהן נפרצו.

נציגי הארגון, המודים כי עיקר פעילותם היא בהרתעה, מיידעים את גופי התקשורת בישראל בכל פעם שמבוצעת פשיטה על חברה או על מפעילי אתר אינטרנט המשתמשים בתוכנות פיראטיות ומפיצים אותן.

במקרה של אתר רוטר.נט קיבל הארגון צו מבית המשפט המחוזי בחיפה שהתיר לנציגיו לבצע חיפוש בביתו של מפעיל האתר, קטין מאזור חיפה. החיפוש בוצע במארס השנה ולווה בהודעה לעיתונות ששלח הארגון, ולפיה "מחוות דעת מומחה עולה כי על שרתי האתר או בקישורים הניתנים באתר נמצאות תוכנות שונות, בהן התוכנות חלונות מילניום ואופיס 2000 של מיקרוסופט, נורטון אנטי-וירוס של סימנטק, פוטושופ של אדובי, אוטוקד של אוטודסק ועוד. חלקן אף לוו במספרים הסדרתיים הנדרשים להתקנתן.

"התוכנות שהופצו באמצעות האתר איפשרו, על פי דעת מומחה המחשבים, לכל גולש לאתר רוטר להתקינן ולהפעילן ללא תשלום וללא רכישת רישיון כחוק". לסיום נטען בהודעה: "הנזק כתוצאה מפעולותיו של רוטר נאמד במיליוני דולרים".

לדברי עו"ד סער פלינר, המשמש זרוע משפטית של הארגון בישראל, הארגון תבע את הקטין ואביו בסך 100 אלף שקל בגין נזקים שנגרמו לחברות התוכנה. "ברור כי סכום התביעה נמוך מדי", אמר אז, "ייתכן שניאלץ להגדילו לכמה מיליוני שקלים".

בתגובה לפרסום זה הגיש ישעיהו רוטר, אביו של הקטין, תביעה נגד הארגון בטענה כי הוא מכפיש את שמו. לדבריו, בהודעה שפירסם הארגון נכתב כי החיפוש בוצע בעזרת שוטרים, אך למעשה לא נכחו שוטרים באירוע.

בשבוע שעבר הגיעו הצדדים לפשרה: "הוא הסכים לא לעסוק בהפצת מוצרים גנובים, למחוק קישורים לתוכנות גנובות שהופיעו בעבר ולמחוק קישורים שיופיעו בעתיד בפורומים שהוא מפעיל, ברגע שיהיה מודע לקיומם", הסביר פלינר. "שאר הפרטים, על פי הסכמה בין הצדדים, נשארו חסויים, לרבות הסדרים כספיים ואחרים". בעקבות הסכם הפשרה ביטל ה-BSA את תביעתו נגד רוטר, וזה הסיר את תביעת לשון הרע נגד הארגון.

נציג ה-BSA בישראל, גיל מי-טל, מוטרד מהחיסיון שהוטל על ההסדרים הכספיים. "זה משדר מסר בעייתי למי שאינו מפר את החוק ורואה כיצד 'הרשעים' יוצאים ללא עונש", אמר, אך הוסיף כי ינחה את עורכי הדין של הארגון לפרסם את ההסכמים הכספיים בינם לבין מפעילי אתר ISRAEL PC, החשודים בהפצת תוכנות פיראטיות ובביתם נערך חיפוש לפני כחודש.

פלינר, לעומתו, אינו רואה בעיה במניעת הפרסום של ההסדר הכספי. זאת, לדבריו, מכיוון שמדיניות ה-BSA אינה מעמידה את העונש הכספי במרכז פעולותיה. "הארגון רואה את ההתחייבות להימנע מפעילות פושעת כחשובה יותר מכל הסדר כספי", אמר. "גם אם הוא ישלם מיליון דולר, זה לא מכסה עשירית מהנזק שגרם. אם החברות ייקחו מיליון דולר מהנער, יגידו עליהן שהן גם עשירות וגם רודפות אחרי ילדים, והנזק ליחסי הציבור יהיה גדול. המהות האמיתית של BSA היא הפעילות האנטי-פיראטית. הכסף פחות חשוב".

נציג הארגון בתביעותיו נגד יחידים, עו"ד ערן סורוקר, מטיל את האשם בבתי המשפט בישראל: "מדיניות הארגון היא לא למצות את ההליכים עד תום, משום שבמערכת המשפט בישראל הם נמשכים זמן רב מדי.

"גם אם בית המשפט יטיל על מפעיל האתר קנסות כבדים, קשה להאמין שניתן יהיה לגבות אותם. לכן אנו נושאים ונותנים עם האנשים שנגדם הגשנו תביעה"., אמר לדבריו, מתחילת השנה נגבו יותר מ-200 אלף שקל כחלק מהסכמי פשרה שהושגו עם חברות שהשתמשו בתוכנות פיראטיות, אך מדובר בחברות ולא במפעילי אתרים. "נכון שאנחנו מגיעים איתם להסדרים, אבל אם הם ייתפסו שוב, מצבם יהיה קשה ביותר. יש אלמנט מצטבר של הרתעה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully