וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני נשואה זנקס: הירידה בפעילות הכלכלית במשק נפסקה

אלי דניאל

8.7.2001 / 12:24

ההכרזה הכמעט סופית על ביטול הרפורמה במס תתרום ליציבות בשער החליפין; מדד יוני צפוי להסתכם ב-0.1% ואילו האינפלציה ב-2001 עתידה לעמוד על 1.5%; החודש צפויה הורדת ריבית של 0.2%

כלכלני בית ההשקעות נשואה זנקס, שלמה מעוז ורמז בן-דבר, מפרסמים היום סקירת מקרו מעודכנת באשר לצפוי בכלכלה הישראלית בתקופה הקרובה. בין היתר, סוקרים השניים את האינפלציה הצפויה, שער החליפין של השקל אל מול הדולר, והמדיניות המוניטרית והפיסקלית.

בהתייחסם למצב המשק, מציינים כלכלני נשואה כי בחודש יוני התחזק משמעותית יבוא מוצרים בני קיימא עתירי מס, ככל הנראה כתגובה ראשונה לירידה הנמשכת בשער הריבית וכפיצוי למתח הבטחוני והמדיני בישראל. על רקע זה, בנשואה זנקס מעריכים כי הירידה בפעילות הכלכלית נפסקה לפי שעה וייתכן כי המשק נמצא בהתייצבות או אף בראשיתה של עלייה בקצב הפעילות הכלכלית.

באשר לשער החליפין של הדולר, הרי בנשואה זנקס סבורים כי שני ווקטורים מנוגדים ישפיעו על שער הדולר בימים הקרובים: המתיחות הבטחונית וההכרזה הכמעט רשמית על מותה של הרפורמה במס הכנסה. בנשואה מציינים כי המתיחות הבטחונית העלתה את שער הדולר בשבוע שחלף בשיעור של 0.7% ואת שער סל המטבעות בשיעור של 0.4%, ומוסיפים כי ישנם כמה גורמים אשר יביאו למיצוי הפיחות לסביבת הרמה אליה הגיע בשבוע שעבר.

בין היתר, מציינים בנשואה כי התפטרותו של מנכ"ל משרד האוצר, אבי בן בסט, והכרזתו הכמעט סופית של שר האוצר, סילבן שלום, על כך שלא תהיה רפורמה במס, מנציחים את פערי הריבית לנטואיסטים שלא יחששו מתשלום מס על הריבית השקלית, ועשויים, בטווח הבינוני, להזרים כספים לאפיק השקלי. כמו כן, בנשואה סבורים כי העובדה שחברת הדירוג הבינלאומית S&P שבה וקבעה את רמת הסיכון של ישראל על רמה של A מינוס, פער הריבית הגבוה יחסית בין ישראל וארה"ב והירידה בחוב החיצוני (נטו), ישפיעו על שער החליפין של הדולר שינוע בימים הקרובים בטווח של 4.18 שקלים עד 4.21 שקלים.

בנשואה זנקס צופים כי נגיד בנק ישראל יודיע לקראת סוף החודש על הפחתת ריבית נוספת לחודש אוגוסט בשיעור של 0.2%, כך שהריבית תעמוד על שיעור של 6.3%. עם זאת, בנשואה זנקס מעריכים כי במידה שתחול עלייה חדה בשערו של הדולר, כמו גם תמשיך להיות אי ודאות לגבי תקציבי השנים 2001 ו-2002 (אי ודאות שעדיין מרחפת בשל קשיים בקואליציה), אזי עשוי הנגיד להשהות בחודש את הפחתת הריבית.

כלכלני נשואה זנקס מעריכים כי מדד חודש יוני יעלה בשיעור של 0.1%, ואילו מדד חודש יולי יוותר ללא שינוי. להערכתם של הכלכלנים, האינפלציה הכוללת בסיכום שנת 2001 תסתכם בכ-1.5%. יצוין כי בנשואה סבורים שלא צפויים "איומים" לקצב האינפלציה הנמוך הן מכיוון העלויות והן מצד הביקושים.

כמו כן, בנשואה זנקס סבורים כי הירידה בגביית המסים, בשל ההאטה במשק והגידול בהוצאות הממשלה בשל הלחימה בעצימות נמוכה עם הפלשתינאים, תביא את הגירעון הממשלתי בשנת 2001 ל-2.25% עד 2.5% מהתוצר, מעל התוכנית המקורית של הממשלה לגירעון של 1.75% מהתוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully